خواص انبه | 10 خاصیت جادویی انبه برای سلامت بدن

خواص انبه | 10 خاصیت جادویی انبه برای سلامت بدن
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

انبه ، یکی از خوشمزه ‌ترین میوه های مناطق استوایی به دلیل داشتن خواص فراوان درمانی، لقب “پرخاصیت ‌ترین میوه جهان” را دارد. به گزارش باشگاه خبرنگاران، انبه دارای خواص درمانی شگفت انگیزی است که کاهش وزن، پاکسازی پوست، کاهش قند خون، پیشگیری از سرطان و کمک به هضم مواد غذایی و بهبود عملکرد دستگاه گوارش، تنها بخشی از فواید آن محسوب می‌شود. این میوه دارای مقادیر بالایی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی است که از جمله آن می‌توان به ویتامین A ،C ،B6، مس، منیزیم و پتاسیم اشاره کرد که هر یک به نوبه خود ضامن سلامت انسان است.

 

خواص انبه

 

کنترل میزان کلسترول خون

انبه ویتامین C، پکتین و فیبر دارد که به کاهش میزان کلسترول خون کمک می کند. این میوه خوش طعم منبع غنی پتاسیم است که برای تقسیمات سلولی و تنظیم مایعات بدن مفید است.

 

خواص دارویی انبه

مصرف انبه و قرار دادن قطعات آن روی پوست باعث بسته شدن منافذ پوستی می شود که طراوت و زیبایی پوست را به همراه دارد. یک انبه را به قطعات نازک برش بزنید و آن را روی صورت خود به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قرار دهید و سپس صورت خود را بشویید تا اثر شگفت انگیز این میوه را بر پوست خود مشاهده کنید.

 

با انبه کاهش وزن را تجربه کنید

انبه سرشار از انواع ویتامین ها و مواد مغذی است که باعث احساس سیری می شود و برای کنترل اشتها بی‌نظیر است.همچنین این میوه به دلیل دارا بودن فیبر، عملکرد سیستم گوارشی را افزایش می دهد که سبب سوزاندن کالری‌های اضافه و کاهش وزن می شود.

 

علاوه بر خود میوه انبه، پوست آن نیز برای سلامت بدن بسیار مفید است. به افراد مبتلا به دیابت توصیه می شود شش برگ انبه را در آب بجوشانند و آن را در یک ظرف در طول شب قرار دهند و صبح روز بعد جوشانده صاف شده آن را مصرف کنند تا میزان انسولین خون آن ها تنظیم شود.

 

خواص انبه برای بیماریها

انبه حاوی فیبر هایی است که حرکات روده‌ها را تنظیم کرده و از یبوست پیشگیری می‌کند. این میوه برای کاهش التهاب مخاط معده فوق‌العاده است. به عقیده‌ی مادربزرگ‌ ها خوردن دو برش کوچک انبه نرم با عسل و نمک، درمان اسهال تابستانی و مشکلات دیگر مربوط به معده است.

خواص انبه برای بیماران دیابتی

بیماران دیابتی مقدار بیش از حد قند در خون دارند. این مقدار بالای قند به عروق آسیب می رساند شاید تعجب کنید انبه با این همه طعم شیرین چطور برای دیابتی ها مفید است. اطلاعات زیر هر گونه شک و تردید را برطرف میکند. انبه حاوی آهن، پتاسیم، اسید فولیک، ویتامین A، C و B6، مواد مغذی و فیبر است . با توجه به مطالعه انجام شده ‘انبه از میوه هایی است که در سراسر جهان زیاد مصرف می شود و پرطرفدار است طبق پژوهشهای انجام شده این یک باور غلط است که چون انبه یکی از شیرین ترین میوه هایی است که ما داریم،پس چاق کننده است. مطالعات متعددی در سراسر جهان اثبات کرده است که انبه قند خون را ثابت نگه می دارد و آنرا کنترل می کند.

 

خواص انبه

 

 

در مطالعه اخیر انجام شده توسط دانشمندان، ۲۰ بزرگسالان در گروه سنی ۲۰ سال و ۵۰ سال انتخاب شدند. دسته ای از بزرگسالان شامل ۱۱ زن و ۲۰ مرد. دانشمندان سطح BMI و قند را در آغاز آزمایش محاسبه کردند در طی مدت پژوهش به هر کدام هر روز ۱۰ گرم انبه دادند.در پایان ماه سوم، زمانی که سطح قند آنها را بررسی کردند، نشان داد که سطح قند خون پایین آمده در نتیجه، به این نتیجه رسیدند که بیماران مبتلا به دیابت ضرر ندارد.

 

انبه دارای یک آنتی اکسیدان به نام مالوالیک اسید است که احتمالا می تواند دلیل کاهش سطح گلوکز باشد. اما مکانیسمی که دقیقا علت کاهش سطح گلوکز در خون هنوز مشخص نشده است. بنابراین، مطالعات به وضوح بیان می کند که در حالی که انبه یک میوه شیرین است، ولی در بدن انسان گلوگز را کنترل میکند؛ البته نه برای همه دیابتی ها! اگر یک زن باردار هستید و دیابت دارید، انبه برای شما مناسب نیست. دیابت حاملگی یک بیماری است که تنها در طول دوره بارداری بوجود می آید. در این وضعیت، سطح قند خون بیش از حد بالا می شود. اگر انبه بخورید، سطح قند بالا می رود. همچنین، انبه سطح گلوکز در بدن در طول دیابت حاملگی کنترل نمی کند، این نوع دیابت وقتی کودک به دنیا آمد از بین می رود.

 

بیماران مبتلا به دیابت می توانند هم انبه و هم برگ آن را استفاده کند. مصرف برگ انبه، نوشیدن آب ۲-۳ عدد برگ آن است. این به خوبی سطح قند را کنترل میکند. در حالی که تحقیقات بی ضرر بودن آن را ثابت کرده است ولی بهتر است قبل از تصمیم گیری در مورد مقدار انبه با پزشک مشورت کنید.

 

خواص انبه برای افزایش میل جنسی

انبه سرشار از ویتامین E است که برای بهبود عملکرد هورمون‌ های جنسی و افزایش میل جنسی بسیار موثر است. اگر مدتی است که دچار بی‌میلی شده‌اید بهتر است کمی انبه میل کنید. انبه حاوی فیبرهایی است که حرکات روده‌ها را تنظیم کرده و از یبوست پیشگیری می‌کند. این میوه برای کاهش التهاب مخاط معده فوق‌العاده است.

انبه منافذ بسته‌ی پوست را باز می‌کند. احتمالاً می‌دانید که آکنه‌ ها در نتیجه‌ی بسته شدن منافذ پوست ظاهر می‌شوند. برای تمیزی و مقابله با جوش‌ها گوشت این میوه را به صورت ماسک روی پوست صورت بگذارید و بعد از ۱۰ دقیقه با آب خنک شستشو دهید. مصرف روزانه‌ی این میوه نیز باعث نرمی و خوش آب و رنگ شدن پوست می‌شود.

 

فواید انبه جهت سرطان سینه

با مخلوط یک فنجان انبه خرد شده (۲۵۰ میلی لیتر) کاروتنوئیدهای مورد نیاز روزانه را دریافت کنید. نتایج تحقیقات که در مجله بین المللی سرطان در ژوئن ۲۰۰۹ منتشر شد نشان داد زنان یائسه ای که دو یا چند وعده غذاهای غنی ازکاروتنوئید در روز میخورند خطر ابتلا به سرطان سینه در آنها تا ۱۷ درصد کاهش یافته است. مصرف این میزان کاروتنوئیدها باعث میشود دوره ماهانه منظمی داشته باشید و همین منظم شدن دوره ماهانه از ابتلا به پوکی استخوان و بروز سرطانها بخصوص سرطان سینه در زنانی که عات ماهانه شان منظم نیست پیشگیری میکند.

 

خانم هایی که به طور مرتب از انبه در رژیم غذایی خود استفاده می کنند می توانند در برابر صدمات ناشی از رادیکال های آزاد مقاوم تر شده و خطر ابتلا به سرطان سینه را در آن ها کاهش دهد.. تحقیقات نشان داده است انبه حاوی انواع مختلفی از مواد پلی فنول است که تصور می شد از رشد سلول های سرطانی در سینه جلوگیری می کند.

 

خواص انبه برای هضم غذا

انبه سرشار از آنزیم‌های گوارشی است که به هضم غذا و به تجزیه‌ی پروتئین‌ها کمی می‌کند. به همین دلیل است که برای مقابله با حالت اسیدی معده مفید بوده و به هضم راحت غذا کمک می‌کند.

 

خواص انبه و چشم‌

۱۰۰ گرم انبه ۱۵ درصد نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین A را تامین می‌کند که برای تضمین سلامت چشم‌ها و تقویت قوه‌ی بینایی لازم است. افرادی که می‌توانند روزانه از این میوه مصرف کنند کمتر در معرض مشکلات بینایی مانند کاهش دید شبانه، خشکی چشم، سوزش چشم و غیره قرار می‌گیرند.

 

انبه برای خانم‌های باردار و افرادی که از کم‌خونی رنج می‌برند بسیار مفید است. به خاطر اینکه سرشار از آهن است. از این گذشته میزان بالای ویتامین C موجود در آن باعث جذب حداکثری آهن می‌شود

 

فواید انبه برای کم‌ خونی

انبه برای خانم‌های باردار و افرادی که از کم‌ خونی رنج می‌برند بسیار مفید است. به خاطر اینکه سرشار از آهن است. از این گذشته میزان بالای ویتامین C موجود در آن باعث جذب حداکثری آهن می‌شود. توجه داشته باشید خانم‌هایی که در دوره‌ی پیش از یائسگی قرار دارند نیز در معرض کم‌خونی هستند. به همین دلیل مصرف این میوه را به خانم‌ها توصیه می‌کنیم.

 

خواص انبه : بهبود حافظه

این میوه یکی از میوه‌ های فوق‌العاده برای مغز کودکان است. نتایج پژوهش‌ ها نشان می‌دهند که این میوه حاوی اسید گلوتامیک می‌ باشد و برای بچه‌ هایی که مشکل تمرکز دارند فوق‌العاده است. این ترکیب به بهبود حافظه و تحریک سلول‌های مغز کمک می‌کند.
خواص انبه برای مقابله با کم‌ خونی

انبه برای خانم‌ های باردار و افرادی که از کم‌خونی رنج می‌برند بسیار مفید است. به خاطر اینکه سرشار از آهن است. از این گذشته میزان بالای ویتامین C موجود در آن باعث جذب حداکثری آهن می‌شود. توجه داشته باشید خانم‌هایی که در دوره‌ی پیش از یائسگی قرار دارند نیز در معرض کم‌ خونی هستند. به همین دلیل مصرف این میوه را به خانم‌ها توصیه می‌کنیم.

 

خواص انبه : ضد سرطان

انبه سرشار از فنول‌هایی مانند کرستین، ایزوکرسیترین، استراگالین، فیستین، اسید گالیک و گالات متیل و همچنین آنزیم‌های فراوان است. این فنول‌ها و آنزیم‌ها باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌شود. این میوه حاوی میزان زیادی فیبر پکتین است که خطر تشکیل سلول‌ های سرطانی در دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد. ۱۰۰ گرم از این میوه ۴۶ درصد نیاز روزانه‌ی ما به ویتامین C را تامین می‌کند. این ویتامین یک آنتی‌اکسیدان قوی است که سلول‌های بدن را از آسیب‌ های رادیکال‌های آزاد حفظ می‌کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. از این گذشته انبه حاوی ترکیب دیگری به نام لوپئول می‌باشد که مانع از رشد سلول‌ های سرطانی پروستات می‌شود. این ترکیب همچنین رشد تومور های سرطانی در سر و گردن را کاهش می‌دهد.

مغز هسته انبه از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است.

* خوردن مغز هسته اسهال را برطرف می‌کند.
* برای معالجه سرماخوردگی مصرف می‌شود.
* سرفه‌های سخت را درمان می‌کند.
* درمان کننده بواسیر خونی است.
* مغز هسته انبه کرم‌کش و ضد اسهال است.
*برای تسکین آسم و تنگی نفس مفید است.
* ضد استفراغ است.

 

طرز خرید انبه

وقتی می خواهید این میوه را بخرید، اول خوب به انبه ها نگاه کنید. توجه داشته باشید که پوست یکنواختی داشته باشند، البته ممکن است قسمت هایی روی این میوه وجود داشته باشند که به رنگ سبز تیره، زرد و قرمز در آمده است. به علاوه، هنگامی که آن را فشار می دهید، باید پوست این میوه نرم باشد. اگر لکه های سبز تیره روی این میوه باشد، یعنی این میوه به خوبی نرسیده است و می توان آن را در دمای اتاق قرار داد که با گذشت چند روز می رسد و به محض آن که کاملا رسید، می توان آن را به مدت دو هفته در یخچال نگهداری کرد. در ضمن، برای تسریع در رسیدن این میوه می توانید آن ها را داخل پاکت کاغذی و در دمای اتاق قرار دهید که سرعت فرآیند رسیدن این میوه ها افزایش پیدا می کند.

 

انبه

 

پرورش انبه

درخت انبه از هزاران سال پیش در شبه‌جزیرهٔ هند پرورش داده می‌شد و بین قرن پنجم و چهارم پیش از میلاد به آسیای شرقی رسید. از سدهٔ دهم میلادی، انبه توسط اعراب به شرق آفریقا، و سپس به برزیل، کارائیب و مکزیک برده شد.

 

امروزه یک‌دوم کل محصولات انبه به کشور هند تعلق دارد. علاوه بر این کشور، انبه در آمریکای شمالی، مرکزی، جنوبی، کارائیب، جنوب و مرکز آفریقا، استرالیا، چین، پاکستان و آسیای جنوب‌شرقی پرورش داده می‌شود. این گیاه به آسانی پرورش داده می‌شود.

 

با وجود این که هند بزرگ‌ترین تولیدکنندهٔ انبه در جهان است، کمتر از یک‌درصد از صادرات جهانی را به خود اختصاص می‌دهد. در سال ۲۰۰۴، تولید جهانی انبه ۲۶٫۳ میلیون تن بود، و به این ترتیب رتبهٔ ششم را در تولیدات جهانی میوه به خود اختصاص داد (پس از موز، انگور، پرتقال، سیب و موز سبز). ۸۹ کشور تولیدکنندهٔ انبه هستند.

 

انبه جنگلی

درخت انبه بسیار سریع رشد می‌کند و دارای برگهای بزرگ و همیشه سبز است. در پاییز یا اوایل زمستان شکوفه می‌دهد و در اردیبهشت و خرداد میوه می‌دهید. میوه انبه یا ازگیل ژاپنی یا همان گلابی جنگلی که در گیلان به وفور یافت می‌شود بسیار شیرین و آبدار است. رنگ میوه رسیده زرد بوده و معمولاً دارای ۳ یا ۴ هسته قهوه‌ای است.

 

خاصیت برگ انبه

سایت سفیدک بخش تغذیه و رژیم : برگ های میوه انبه سرشار از خواص دارویی و درمانی است. یکی از خواص آن، کنترل دیابت است. خواص ضددیابتی این برگ ها به کنترل سطح قند خون کمک کرده و آن را تحت کنترل نگه می دارد. آزمایشات انجام شده بر روی موش ها نشان داده است که این برگ ها دارای تاثیر هیپوگلامیک بر روی موش های دیابتی بوده و سطح قند خون را کاهش می دهد.

 

یکی دیگر از خواص این برگ ها کمک به درمان آسم است. این باور وجود دراد که برگ های انبه به درمان آسم و تسکین دردهای مزمن سیستم تنفسی کمک می کند. در کشور چین از این برگ ها به شکل گسترده ای به عنوان داروی درمان آسم استفاده می شود.

 

برگ های انبه عفونت را از بدن دور نگه می دارند. به دلیل وجود خواص گوناگون دارویی و ضدباکتریایی موجود در برگ های انبه، می تواند به مقابله با اختلالات گوارشی و تومورها کمک کند.

همچنین از آنجائیکه سرشار از خواص آنتی اکسیدانی است می تواند با عفونت های ویروسی هم مقابله نماید و در محصولات زیبایی هم استفاده می شود.

 

این برگ ها به تسکین سکسکه و عفونت های گلو هم کمک می کنند. از دود ناشی از برگ های سوزانده شده برای درمان سکسکه و تسکین عفونت های گلو استفاده می شود.

 

بهترین شیوه مصرف این برگ ها جوشاندن چند عدد برگ در یک ظرف آب، سپس صاف کردن و نوشیدن آن است. یک راه دیگر مصرف آن، خشک کردن این برگ ها در مقابل نور خورشید و آسیاب کردن آن است. سپس یک قاشق از برگ های اسیاب شده را به یک لیوان اب اضافه کرده، هم زده و بنوشید. حتی می توانید برگ های خام این میوه را بعد از شستن بجوید.

  • بدون دیدگاه
  • 2017-08-23
https://www.rahafun.com/?p=69392
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا