خرافات رایج درباره بارداری را بدانيد!

خرافات رایج درباره بارداری را بدانيد!
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

خرافات رایج درباره بارداری را بدانيد!

za4-2262

بارداری چالش های مخصوص به خود را به همراه دارد و مطمئنا شما می خواهید همه چیز را برای جنین در حال رشد به بهترین شکل انجام دهید. اما در حالی که هر کس توصیه ای متفاوت به شما می کند، چطور می توانید بفهمید که کاری درست یا نادرست است؟ باورها و فرض های نادرست درباره بارداری بسیار متداول است. باور نادرست باوری است که علیرغم وجود شواهد متناقض با آن، همچنان ادامه دارد در حالی که فرضیه های نادرست در غیاب شواهد علمی به حیات خود ادامه می دهند.

امتناع از خوردن غذاهای پر ادویه : این باور که خوردن غذاهای پرادویه باعث تحریک زایمان می شود، نادرست است. شواهد علمی نشان داده اند که زایمان با سیگنال های بیولوژیکی تحریک می شود که بعضی از این سیگنال ها به خوبی قابل درک و بعضی دیگر نامشخص هستند. در یک بارداری معمولی تا زمانی که شما از تغذیه مناسب برخوردار باشید، هیچ مدرکی مبنی بر تاثیر نوع تغذیه بر تاریخ زایمان وجود ندارد.

رابطه میان ضربان قلب و جنسیت جنین : هیچ رابطه ای میان ضربان قلب جنین و جنسیت او وجود ندارد. این باور در گذشته وجود داشته اما مطالعات علمی آن را رد کرده است. ضربان قلب جنین تحت تاثیر رشد و حرکت او تغییر می کند. ضربان قلب جنین در ابتدا آرام تر است و در حدود 8 تا 10 هفتگی ضربان قلب به  170 تا 200 در دقیقه می رسد. با به نیمه رسیدن بارداری این تعداد به 120 تا 160 در دقیقه می رسد. با حرکت کردن جنین ضربان قلب او بالاتر می رود و هیچ کدام از این تغییرات با جنسینت جنین رابطه ای ندارد.

فقط یک روز در ماه امکان بارداری وجود دارد : تخمک انسان تنها 12 تا 24 ساعت زنده می ماند. اما به هر حال این به این معنا نیست که تنها با یکبار نزدیکی در ماه می توان باردار شد. بلکه باید نزدیکی در طول 6 روز تخمک گذاری ( 5 روز قبل و روز تخمک گذاری ) انجام شود و بیشترین احتمال بارداری 2 روز قبل و روز  تخمک گذاری است.

آیا لقاح در رحم صورت می گیرد : بارور شدن تخمک توسط اسپرم 10 تا 12 ساعت بعد از تخمک گذاری در لوله فالوپ انجام می شود. لقاح در سوم بیرونی لوله فالوپ صورت می گیرد و در رحم اتفاق نمی افتد.

رابطه خشکی و نرمی پوست دست با جنسیت جنین: این باور مبنی بر اینکه اگر دستتان خشک می شود، نوزاد پسر و اگر دستتان مرطوب و نرم است نوزاد دختر است، اشتباه است.  ارتباط وضعیت پوست دست شما در دوران بارداری با جنسیت جنین از نظر علمی ثابت نشده است.

سوزش سردل و موهای جنین: این باور که  سوزش زیاد سردل به معنی پرمویی جنین است کاملا نادرست است. سوزش سردل به دلیل تحت فشار قرار گرفتن معده توسط جنین در حال رشد، اسید معده راحت تر به عقب و از معده به سمت مری برمی گردد و باعث رفلاکس می شود.

شکل و فرم شکم و جنسیت جنین: جنسیت نوزاد را نمی توان بر مبنای شکل شکم حدس زد.

ناباروری در زنان بیشتر است: در حدود 50 درصد از ناباروری ها به مردان مربوط است. 30 درصد از ناباروری ها کاملا به زنان، 30 درصد به مردان و 20 درصد به هردو و حدود 15 تا 20 درصد موارد نامشخص است.

آب و هوا و زایمان: ماه کامل یا آب و هوای بد احتمال زایمان را افزایش نمی دهد. تحقیقات نشان داده اند که هیچگونه ارتباطی میان آب و هوای بد و طوفانی و یا وضعیت ماه و زایمان زودرس وجود ندارد.

دلائل سقط جنین: بیشتر داستان هایی که در مورد سقط جنین وجود دارد، داستان های قدیمی هستند که در آنها سقط جنین به هر دلیلی می تواند اتفاق بیفتد. این دلایل از استرس گرفته تا نزدیکی، ورزش بیش از حد، سرنوشت بد و حتی تاثیرات ستاره ها و سیاره ها متفاوت هستند. بسیاری از زنان باردار بعد از سقط جنین دچار احساس گناه می شوند و فکر می کنند ممکن است کار نادرستی انجام داده اند و یا به اندازه کافی از جنین محافظت نکرده اند که این اتفاق افتاده است. اما واقعیت این است که در سه ماهه اول بارداری سقط جنین بسیار شایع است. در بیشتر موارد علت سقط ناهنجاری کروموزومی یا ژنتیکی است که راهی برای جلوگیری از آن وجود ندارد. علت سقط در سه ماهه دوم هم معمولا ناشناخته است.

تهوع صبحگاهی و جنسیت جنین: رابطه کمی میان تهوع صبحگاهی و جنسیت جنین وجود دارد. با آنکه بیشتر متخصصین این نظریه را رد می کنند اما بعضی از تحقیقات نشان داده اند زنانی که در دوران بارداری دچار تهوع شدید می شوند و حتی مجبور می شوند به بیمارستان مراجعه کنند، تقریبا بیش از نصف آنها یعنی در حدود 53 تا 56 درصد صاحب فرزند دختر می شوند و دوباره در بین کسانی که تهوع شدیدتری دارند نسبت تولد پسر و دختر برابر است و اینکه آیا این مسئله در مورد موارد خفیف تر هم صدق می کند یا خیر، هنوز ناشناخته است.

چرخه عادت ماهانه طبیعی: چرخه طبیعی عادت ماهانه می تواند از 21 تا 35 روز متفاوت باشد. این چرخه در زنان مختلف، متفاوت است و تخمک گذاری حتی در زنانی که چرخه منظمی دارند، همیشه در یک روز مشخص اتفاق نمی افتد.

قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس در دوران بارداری: در حالی که باید از قرار گرفتن بدون دلیل در معرض تابش اشعه ایکس در دوران بارداری اجتناب کرد اما در صورت نیاز به استفاده از اشعه درمانی برای تشخیص بی ضرر است. تابش های مرتبط با اشعه ایکس درمانی زیر سطح ناامن هستند و هیچ مدرکی دال بر مضر بودن آنها برای جنین وجود ندارد.

سمت چپ یا سمت راست رحم: آیا جنین دختر و پسر در جهت های مختلف رحم رشد می کنند؟ افسانه هایی مبنی بر اینکه پسران در سمت راست و دختران در سمت چپ رحم رشد می کنند، وجود دارد که قدمت آنها به قرن پنجم قبل از میلاد مسیح باز می گردد. این باور واقعیت ندارد و جنسیت جنین به کروموزوم X  یا Y موجود در اسپرم در زمان لقاح وابسته است و به محل لقاح در رحم ارتباطی ندارد.

نزدیکی و انجام تمرینات ورزشی به جنین آسیب می رساند: با رعایت محدودیت های مشخص، هیچ توصیه ای مبنی بر خودداری از نزدیکی یا انجام تمرینات ورزشی در دوران بارداری وجود ندارد. جنین داخل رحم محافظت می شود و به همین علت نزدیکی نمی تواند به او آسیبی برساند و انجام تمرینات ملایم ورزشی نه تنها منع نشده است بلکه انجام آن در بارداری توصیه می شود اما از آنجا که حرارت بیش از حد بدن می تواند به جنین در حال رشد آسیب برساند، باید از ورزش در آب و هوای گرم اجتناب کنید. اگر بارداری به علت خونریزی، احتمال زایمان زودرس و یا مشکلات دیگر همراه است، ممکن است پزشک شما را از انجام برخی فعالیت های ورزشی خاص و مقاربت منع کند.

خوابیدن طاق باز در بارداری: یک تحقیق در سال 2011 در نیوزلند نشان داده است که مرده زایی در زنانی که بعد از هفته 28 روی پهلوی چپ می خوابند، کمتر است. در مراحل بعدی بارداری، فشار جنین و رحم که بزرگ شده اند به رگهای اصلی و پشتی فشار می آورند و فشار خون را از پایین تنه به سمت قلب کاهش می دهند. این وضعیت می تواند در شرایط زایمان به تاخیر افتاده، فشارخون بالا، ناکارآمدی کلیه ها و یا وجود مشکل در رشد جنین خطرناک باشد. به طور کلی این باور که خوابیدن طاق باز می تواند به جنین آسیب برساند هم درست و هم نادرست است. برای زنانی که از نظر سلامتی در وضعیت مناسب و طبیعی هستند، بهترین وضعیت خوابیدن، به ویژه در سه ماهه اول و دوم همان حالتی است که بیشترین احساس راحتی را دارید.

حمام کردن (وان حمام) در دوران بارداری: نگرانی در مورد احتمال ورود عفونت از واژن به رحم از دهانه رحم، باعث چنین توصیه هایی می شود اما هیچ خطر شناخته شده ای که با حمام کردن در بارداری ارتباط داشته باشد، شناخته نشده است. درجه حرارت آب نباید بیشتر از 38 درجه سانتیگراد باشد.
منبع : نی نی سایت

  • بدون دیدگاه
  • 2015-02-11
https://www.rahafun.com/?p=47776
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا