حکم دست دادن با زن نامحرم چیست؟

حکم دست دادن با زن نامحرم چیست؟
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

حکم دست دادن با زن نامحرم چیست؟

حکم دست دادن با زن نامحرم چیست؟

با توجه به گستردگی این امر در جامعه و بی اطلاعی عده از افراد از احکام، لازم دانستیم تا سوال های رایج درباره دست دادن  با نامحرم را در این مطلب قرار دهیم.

سؤال: آيا دست دادن از روى اجبار با زن غير مسلمان خارجى و بدون قصد لذت ايراد دارد يا خير در حالى كه هيچ لذتى به وجود نيايد؟
پاسخ: با وجود حاجب مثل دستكش مانعى ندارد .

.

.

سؤال: چنانچه دست مرطوب باشد مى توان با كافر يا اهل كتاب دست داد؟
پاسخ: اگر يقين كرديد نجس است يا آن شخص كافر غير كتابى است براى نماز دست خود را بشوييد .

.

.

سؤال: حکم دست دادن با زن نامحرم در صورتیکه امتناع کردن موجب بروز ناراحتی و یا قطع رابطه فامیلی گردد و یا اعتراض والدین را به همراه داشته باشد؟
پاسخ: دست دادن با نامحرم جایز نیست و اگر حائلی باشد مانعی ندارد .

.

.

سؤال: دخترم برای رشته پزشکی مجبور به دست دادن به مرد نا محرم است آیا اشکال دارد؟
پاسخ: جایز نیست مگر به حد ضرورت برسد.

.

.

سؤال: آيا دست دادن با زنان كافر فى ذاته حرام است؟
پاسخ: حرام است.

.

.

سؤال: در كشورهای اروپايی دست دادن به عنوان سلام و درود مطرح است گاهی ترك آن كار به محروميت و اخراج از كارخانه و مدرسه و امثال آن می كشد، آيا يك مرد و يا يك زن مسلمان می تواند در چنين حالات استثنايی دست بدهد؟
پاسخ: اگر با پوشيدن دستكش و امثال آن نمی شود از آن مشكل رهايی يافت جايز است مرد و يا زن مسلمان با ديگری مصافحه كند آنجا كه ترك چنان كاری موجب ضرر و زيان طاقت رسا می شود.

.

.

سوال:در بسیاری از نشت های اداری و غیر اداری در کشور انگلستان و یا مثلاً در برخورد با بیمار در بیمارستان در شرایطی قرار می گیرم که طرف مقابل دست خود را به نشانه سلام و احوال پرسی و یا خداحافظی برای دست دادن، دراز می کند، حکم این مورد چیست؟

پاسخ:این نکته مسلم است که برخورد با نامحرم باید به گونه‏ای باشد که در آن هیچ مفسده و یا خوف مفسده وجود نداشته باشد.

و اما در خصوص تماس بدنی مرد و زن نامحرم و دست دادن و مصافحه کردن آنان با یکدیگر، در فرض مورد سؤال، باید گفت:
مراجع بزر گوار تقلید به صورت کلی فرموده اند: دست دادن با نامحرم جایز نیست، مگر این که چیزی حایل و حجاب گردد، یا عناوین ثانویه ای مثل ضرورت صدق کند.
مثلاً امام خمینی (ره) می فرماید: جایز نیست براى مرد که مس کند بدن زن نامحرم را حتى دست و صورت او را مگر آن که از روى دستکش و پارچه باشد، به شرط آن که قصد سویى نداشته باشد و دست زن را فشار ندهد، و هم چنین است مس کردن زن، مرد نامحرم را.
و هم چنین جایز است نظر کردن و لمس نمودن مرد زن را و زن مرد را اگر چنانچه ضرورت اقتضا کند و دفع ضرر متوقف بر او باشد، مثل علاج کردن و نجات دادن از غرق شدن و سوختن، و باید اختصار شود به آن مقدارى که مورد ضرورت و حاجت است.
و با آنچه شما در سؤال آورده اید، یقیناً صدق ضرورت نمی کند، لذا باید در صورت اقدام به این کار، از پارچه یا دستکشی استفاده نمایید تا مرتکب کار حرام نگردید.

———————————————————–

کسی که با نا محرمی مصافحه کند به غضب خداوند مبتلا خواهد شد «مصافحه مرد با زن نا محرم حرام است» 

با توجه به اینکه در یکی از اجتماعات در حضور دختران و پسران یک زن مسلمان با مردان نا محرم مصافحه نموده است خواهشمند است جهت روشن شدن اذهان عمومی نظر مبارک را در مورد سوالات زیر مرقوم فرمائید

۱- زن مسلمان که به فروعات اسلام معتقد است ولی در محیطی رشد کرده که اگر مرد نا محرم هنگام صحبت کردن و ملاقات با وی مصافحه نکند ان را موجب به خود می داند ایا در این صورت مصافحه با وی جایز است یا نه؟

۲- مصافحه با زنی که به حجاب اعتقاد ندارد چه حکمی دارد؟

۳- اقدام به این عمل در ملا عام چه حکمی دارد؟

حضرت آیت الله خامنه ای: جائز نیست

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: مصافحه اجنبی با اجنبیه و بالعکس حرام بین است و این مطلب از مسلمات فقه اسلام است و در ملاء حرمت شدید تر دارد و نیز فرقی نمی‌کند که زن معتقد به حجاب باشد یا نباشد و مسئله وهن در فرضی است که عمل ناشی از التزام به احکام دینی نباشد و به مجرد توهم وهن حرام حلال نمی شود خداوند همه را از فتنه های که موجب تعطیل یا تزلزل احکام و مقررات الهی می شود حفظ فرماید بحرمه محمد و اله الطاهرین صلوات الله علیهم اجمعین.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی :ج۱ در فرض سوال مصافحه جایز نیست و نمی توان به بهانه وهن به خود مرتکب فعل حرام شد وهویت و استقلال اسلامی خود
را مخدوش نمود

۲- جائز نیست

۳- واضح است که حرمت آن اشد است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: دست دادن و مصافحه با زنان نا محرم از مسلمات فقه شیعه است حتی در میان مذاهب چهار گانه اهل سنت تنها ابو حنیفه آن هم در مورد زنان پیر اجازه مصافحه داده و بقیه حرام می دانند در این زمیه روایات زیادی در منابع شیعه و اهل سنت آمده که صراحت در تحریم دارد از جمله پیامبر اکرم ص می فرمایند: هر کس با زن نامحرمی مصافحه کند به غضب خداوند گرفتار خواهد شد و خود آن حضرت نیز به هنگام بیعت با زنان به انها دست نداد و فرقی میان مسلمان و غیر مسلمان و معتقد به حجاب و غیر معتقد و در ملا عام و غیر آن نیست هر چند در مورد زنان مسلمان و در ملا عام حرمت آن شدید تر است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: افزوده است شما عزیزان باید توجه داشته باشید که غربیها اصرار دارند فرهنگ خود را به ما تحمیل کنند و استقلال فکری و فرهنگی را از ما بگیرند و محیط ما را آلوده سازند و این کار هرگز در شان ملت سربلندی همچون ملت اسلام نیست.

حضرت آیت الله تبریزی :جایز نیست

حضرت آیت الله سیستانی :جایز نیست

حضرت آیت الله بهجت :جایز نیست

قال رسول الله ص من صانح امراه حراما جاؤ یوم القیامه مغلولا ثم یؤمر به الی النار (ثواب الا عمال ) هر کس با زن نا محرمی مصافحه کرده و دست بدهد روز قیامت با دست و غل و بسته به گردن محشور می گردد بعد امر می شود او را به اتش ببرید.

سوال:دست دادن (مصافحه) با زن برادر مذکور چه حکمی دارد ؟

پاسخ:حرام است واین نخستین گام به سوی افتادن در دام شیطان است

.

.

سوال:دست دادن با غیر مسلمان چه حکمی دارد ؟

پاسخ:در صورتی که جنس مخالف نباشد اشکالی ندارد

و اگر رطوبت سرایت کنندهای در دست باشد احتیاطاً بعدا دستها را بشوید ولی با جنس مخالف جایز نیست

.

.

سـوال: در منطقه جنوب رسم بر این است که گاه زن عمو دست پسر برادر شوهر خود را می گیرد و می بوسد زن برادر و خواهر زن نیز خود را با برادر شوهر و شوهر خواهر محرم حساب می کنند و دست دادن خصوصا بوسیدن سر و دست در هنگام باز گشت از سفر و ایام عید و دید و بازدید شدیدا رایج و مرسوم است بارها به انها تذکر داده شده است اما نه تنها قبول نمی کنند بلکه در مواقعی موجب ناراحتی شدید و رنجش خاطر نیز می گردد اگر ممکن است راه چارهای برای بنده و دیگران که به این مساله مبتلاء هستیم بیان فرمائید اگر موجب قطع صله رحم شود چه حکمی دارد؟

پاسخ: این گونه کارها حرام و خلاف شرع است و نتیجه نا اگاهی بعضی از مردم است . وظیفه شما ان است که با زبان خوش امر به معروف و نهی از منکر کنید و اگر صله رحم بدون آن میسر نیست صله رحم را ترک کنید

.

.

سوال:حکم دقیق مصافحه و دست دادن با زن نامحرم به ویژه فامیل مثل دختر خاله، دختر عمو و…چیست؟
پاسخ:همه مراجع: دست دادن با زن نامحرم حرام است؛ خواه فامیل باشد و یا غیر فامیل و خواه با قصد لذت باشد و یا بدون آن.

.

.
سوال: هر گاه در منطقه یا محیطی، رسم بر این باشد که هنگام برخورد با یکدیگر مصافحه می‌کنند (حتی زنان با مردان) و اگر این کار را ترک کنند، اهانت و اسائه ادب نسبت به طرف مقابل محسوب می‌شود؛ حکم دست دادن زن و مرد با این فرض چیست؟
پاسخ:همه مراجع: دست دادن با زن نامحرم جایز نیست و شعائر دینی باید حفظ شود و با تفهیم حکم شرعی، حمل بر اسائه ادب از بین می‌رود.

.

.
سوال: دست دادن با زن نامحرم به وسیلة دستکش و مانند آن، چه حکمی دارد؟
پاسخ:آیات عظام امام و خامنه‌ای: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشکال ندارد؛ ولی بنابر احتیاط واجب، نباید دست را بر دست فشار دهند.
آیات عظام بهجت، تبریزی، سیستانی، صافی، مکارم و وحید: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشکال ندارد.
آیت الله فاضل: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشکال ندارد؛ ولی بهتر است دست را به دست فشار ندهند.
آیت الله نوری: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشکال ندارد؛ ولی نباید دست را به دست فشار دهند.

.

.
دست دادن با پیرزن
سوال: آیا دست دادن با زنان کهنسال نامحرم – که دست خود را برای مصافحه دراز می‌کنند – گناه است؟
پاسخ:همه مراجع (به جز بهجت):‌آری، دست دادن با آنان جایز نیست.
آیت الله بهجت:‌بدون قصد لذت، اشکال ندارد.

.

.
دست دادن با محارم
سوال: آیا می‌توان با زنان محرم دست داد؟
پاسخ:همه مراجع:‌ آری، اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشکال ندارد.

.

.

دست دادن با غیر مسلمان
سوال: دست دادن با زنان غیر مسلمان چه حکمی دارد؟
پاسخ:همه مراجع:‌ دست دادن با زنان غیر مسلمان هم جایز نیست؛ خواه کافر حربی باشد یا کتابی (مانند یهود و نصارا).

.

.
دست دادن با دختر
سوال:آیا دست دادن با دختران نابالغ جایز است؟
پاسخ:همه مراجع (به جز تبریزی، سیستانی و مکارم): اگر خوب و بد را می‌فهمند،‌دست دادن با آنان جایز نیست.
آیات عظام تبریزی، سیستانی:‌اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشکال ندارد.
آیت الله مکارم: اگر خوب و بد را می‌فهمند،‌ دست دادن با آنان بنابر احتیاط واجب جایز نیست.

 

 

حکم دست دادن زنان با مردان در بعضی از شهرها
سؤال:جوانی هستم 17 ساله اهل توابع شیراز. در شهرستان ما رسم بر این است که مردان و زنان هنگام ملاقات یکدیگر با هم ست می دهند و هیچگونه قصدی در آن نیست می خواستم بدانم آیا این عمل حرام است و یا شرط خاصی (مثلا بالا بودن سن شخص نا محرم) برای حلال بودن آن وجود دارد. مجددا یاد آور می شوم که این عمل به صورت رسم از قدیم الایام وجود داشته است و هیچگونه لذتی در آن وجود ندارد
پاسخ:دست دادن زن و مرد نامحرم جائز نیست سعی کنید با زبان خوب جلوی این رسم گرفته شود.

.

.
دست دادن زن و مرد نامحرم
سؤال:دست دادن زن و مرد نامحرم با یکدیگر چه حکمی دارد ؟ آیا حدیثی در این رابطه است؟
پاسخ:این کار به اتفاق تمام علمای اسلام حرام است و از ضروریات دین شمرده می شود و احادیث متعددی در مورد آن در کتاب وسائل الشیعه، ج 14، ص 151 وجود دارد.

.

.
دست دادن با نامحرم از باب ضرورت
سؤال:دست دادن زنان غیرمسلمان با مردان و بلعکس در اروپا هنگام ملاقات ویا مراسم های رسمی ویا غیر رسمی و روزمره اعم از دکتر رفتن با همسایه و…. بعنوان احترام به یگدیگر محسوب شده و امری متداول و مبادی آداب و نشانه نزاکت بشمار می آید، که رعایت این مهم در نوع نگاه و تداوم مراودات اجتماعی بسیار حایز اهمیت بوده و تاثیری بسزا دارد واز دیگر سو نیز عدم رعایت آن علاوه بر ایجاد ضرر و زیان مادی با توجه به این امر که ما شیعیان خلاف این امر عمل می نماییم موجبات وهن و توهین به فرد مقابل را فراهم و خود را بعنوان یک شیعه مسلمان فردی بی ادب و بی توجه به موازین عرفی و اخلاقی معرفی مینماییم وهمچنین موجب وهن به شیعه، اسلام و دین را فراهم مینماییم . تاثیر منفی این رویه تا به ان اندازه است که حتی علاوه بر ناراحتی شدید فرد مقابل دربرخی مواقع موجب به گریه افتادن فرد خصوصا دربانوان گردیده چرا که این نوع برخورد را شدیدا تبعیض آمیز میدانند و درمواقع زیادی نیز فرض بر همجنس بازبودن چنین فردی میدانند .لازم به توضیح است که برای حقیر این موضوع به کرات رخ داده و علاوه بر توضیح با زبان لکن متاسفانه این مشکل کماکان بقوت خود باقی است . لذا از آن مرجع محترم کمال تشکر را دارم چنانچه راه حلی در این خصوص ارایه فرمایند واگر همچنان برحرمت آن تاکید دارند موجب امتنان است دقیقا علل شرعیه و فقهی و قرآنی و سنت و معصومین (علیهم السلام) را ذکر نمایند. باتشکر
پاسخ:دست دادن با زن نامحرم جائز نیست و اگر آنها را با فرهنگ اسلام آشنا کنیم مشکل حل خواهد شد ولی اگر واقعاً در جائی ضرورت قطعی حاصل شود، از باب ضرورت و به مقدار ضرورت مانعی ندارد.

.

.
دست دادن از روی لباس
سؤال:آیا دست دادن از روى لباس با نامحرم اشکال دارد؟
پاسخ:تماس از روى لباس بدون قصد ریبه و تلذّذ اشکالى ندارد.

.

.
دست دادن با نامحرم با دستکش
سؤال:دست دادن زن با مرد نامحرم با دستکش چه حکمى دارد؟
پاسخ:بهتر ترک این کار است مگر در موارد ضرورت.

.

.

دست دادن با افراد سالخورده
سؤال:دست دادن با فرد سالخورده از جنس مخالف چه حکمی دارد ؟ مثلا با پسری با پیر زن دست بدهد یا دختری با پیر مرد ؟
پاسخ:اینکار جایز نیست

  • بدون دیدگاه
  • 2013-04-27
https://www.rahafun.com/?p=10374
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا