حفاظت از دندان‌های کودک‌

حفاظت از دندان‌های کودک‌
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

حفاظت از دندان‌های کودک‌

ba2934

بهداشت دهان و دندان کوچولوها همان چیزی است که گاهی اوقات پدر و مادرها آن را نادیده می گیرند. حتما می دانید که حفظ سلامت کودکان بدون توجه به بهداشت دهان و دندان کامل نمی شود. هر کودک نوپایی در دهانش ۱۶ دندان دارد که مستعد خرابی هستند؛ پس اگر می خواهید فرزند شما هیچ وقت درد دندان را تجربه نکند، این توصیه ها را رعایت کنید تا از بابت این موضوع خیال تان راحت باشد.

یک سالگی؛ سن طلایی
گروهی از دندانپزشکان متخصص کودکان بر این باورند که توجه به بهداشت دهان و دندان کودک باید از یک سالگی شروع شود. بر طبق گزارش های منتشر شده از سوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، مراقبت از دندان ها از سنین کم به حفظ سلامت لثه و دندان ها و البته کاهش هزینه های دندانپزشکی خانواده کمک می کند.

ضررهای شیشه شیر
دندانپزشکان متخصص کودکان همواره به والدین توصیه می کنند که وقتی کودک دراز کشیده یا او را خوابانیده اید، شیشه شیر یا آبمیوه را در دهانش قرار ندهید. خیلی از پدر و مادرها نمی دانند که این کار به بهداشت دهان و دندان کودک صدمه می زند. مایعات شیرین داخلی بطری به سطح دندان های کودک می چسبد و غذای کافی برای باکتری های زنده دهان را فراهم می کند. این باکتری ها اسیدی تولید می کنند که سبب خرابی دندان ها می شود.

مسواک و خمیر دندان مخصوص
خیلی از مردم بر این باورندکه کودکان کمسن و سال، نوزادان و خردسالان به مسواک زدن نیاز ندارند در صورتی که این باور اشتباه است. اگر فرزند شما یک دندان دارد، همین حالا وقتش رسیده که مراقبت از این دندان را شروع کنید حتی قبل از اینکه دندان هایش دربیایند می توانید به آرامی لثه ها را ماساژ دهید. برای تمیز کردن دندان ها هم می توانید از مسواک های انگشتی استفاده کنید.

برای کودکان خمیر دندان مناسب سن شان را بخرید و از مسواک های نرم استفاده کنید. تمیز کردن دندان ها باید حداقل ۲ بار در روز انجام شود. استفاده از نخ دندان زمانی توصیه می شود که دندان ها کنار هم رشد می کنند. با این وجود در مورد استفاده از نخ دندان با دندانپزشک مشورت کنید.

داروهای آسیب رسان
بسیاری از داروهایی که برای کودکان تجویز می شوند حاوی قند و شیرین کننده های دیگری هستند. اگر این داروها و به ویژه انواع جویدنی به دندان ها بچسبد سبب خرابی دندان ها می شود. به همین دلیل کودکانی که دچار بیماری های مزمنی مانند مشکلات قلبی و آسم هستند بیشتر دچار خرابی دندان ها می شوند.

آنتی بیوتیک ها و برخی از داروهای درمان آسم سبب رشد بیشتر گروهی از باکتری ها و قارچ ها می شود و این موضوع عفونت های قارچی یا برفک ها را به همراه دارد. پس اگر متوجه شدید که روی زبان کودک لخته هایی شبیه خامه یا شیر غلیظ شده وجود دارد، شاید این علائم نشانه ای از وجود برفک ها باشند.

در صورتی که کودک شما تحت درمان بیماری های مزمن قرار دارد، درباره اینکه چند بار در روز باید دهان و دندان های او را بشویید، با دندانپزشک متخصص کودک مشورت کنید. شاید لازم باشد که چهار بار در روز دندان هایش را مسواک بزند.

  مسواک زدن، بی هیچ بهانه
بیشتر مواقع پدر و مادرها از این موضوع شکایت دارند که کودکان در زمان مسواک زدن مدام غر می زنند و بهانه می گیرند. والدین هم بعضی وقت ها کوتاه می آیند اما متخصصان توصیه می کنند که به هیچ وه بهانه های کودکان را نپذیرید و اجازه ندهید که این موضوع را به۸ تعویق بیندازند. البته ممکن است در مواقعی این کار برای پدر و مادرها کمی دشوار باشد. در اینجا چند توصیه داریم که به شما کمک می کند فرزنداتان را به مسواک دزن عادت دهید.

۱- کودکان تا قبل از ۶ سالگی به تنهایی نمی توانند مسواک بزنند، پس بچه های کوچک را هنگام استفاده از مسواک همراهی کنید و کنارشان بایستید. یاد گرفتن استفاده از نخ دندان هم در حدود سن ۱۰ سالگی برای کودک آسان است.

بنابراین از کودکان کم سن و سال توقع نداشته باشید و آنها را به زور مجبور نکنید چون ممکن است برای همیشه از بهداشت دهان و دندان متنفر شوند.

۲- برای زمان مسواک زدن برنامه مشخصی ترتیب دهید و آن را به زمانی موکول نکنید که کودک بیش از حد خواب آلود است. وقتی کودک خسته نیست راحت تر با شما همکاری می کند.

۳- کودکان را در انتخاب و خرید مسواک ها مشارکت دهید. بچه ها در سنین پنج سال به بالا می توانند در مورد خرید وسایل شخصی مربوط به بهداشت دهان و دندان تصمیم گیری کنند. پس چند نمونه از محصولات مورد تایید را به آنها نشان دهید تا براساس سلیه خودشان یکی را انتخاب کنند. حتی می توانید دو یا سه خمیر دندان با طعم مختلف بخرید و هر بار به کودک اجازه دهید یکی از آنها را بردارد. طرح ها و شکل های کارتونی و فانتزی اشتیاق کودک را برای مسواک زدن بیشتر می کنند.

۴- کودکان نوپا ۱۶ دندان دارند و باید زمان مشخصی را هم برای آنها در نظر بگیرید و دندان هایشان را تمیز کنید چون بسیار آسیب پذیر هستند.

۵- خرابی دندان ها یکی از مشکلاتی است که در میان کودکان ۶ تا ۱۱ سال و همینطور نوجوانان ۱۲ تا ۱۹ سال بسیار رایج است و احتمال وقوع آن ۵ برابر بیشتر از بروز آسم و ۷ برابر بیشتر از آلرژی های بهاری است. پس با برنامه ریزی درست و تشویق کودکان کاری کنید که دندان های سالم و لبخند زیبایی داشته باشند.

منبع:روزنامه هفت صبح

  • بدون دیدگاه
  • 2015-03-08
https://www.rahafun.com/?p=49086
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا