بهترین غذا ها برای تقویت اسخوان ها

بهترین غذا ها برای تقویت اسخوان ها
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

بهترین غذا ها برای تقویت اسخوان ها

اسخوان

 

استخوان ها یتان را محکم تر کنید!

اگر بر تاثیر رژیم غذایی، فعالیت جسمی وعوامل دیگر شیوه زندگی بر توده استخوانی آگاهی داشته باشید، حفظ سلامت استخوان راحت تر از آن چیزی است که شما فکر می کنید. استخوان ها نقش مهمی در بدن ایفا می کنند از اعضای بدن محافظت می کنند، کلسیم را ذخیره و عضلات را محکم می کنند. در حالی که ساختن استخوان های قوی و سالم در سنین کودکی و نوجوانی بسیار حائز اهمیت است، در دوران بزرگسالی هم این مسئله اهمیت دارد.

چرا سلامت استخوان ها مهم است؟

استخوان های شما دائما در حال تغییر هستند. استخوان های قدیمی از بین می روند و استخوان های جدید جای آنها را می گیرند. وقتی جوان هستید، بدن شما استخوان های جدید را سریع تر از اینکه استخوان های قدیمی را از بین ببرد می سازد و تراکم استخوانی شما افزایش می یابد. بیشتر اشخاص در سن ۳۰سالگی به اوج تراکم استخوانی خود می رسند.

بعد از آن شکل گیری دوباره استخوان ادامه می یابد اما شما اندکی بیشتر از آنچه را که به دست می آورید، از دست می دهید. احتمال ابتلای شما به پوکی استخوان، بیماری ای که موجب می شود استخوان ها ضعیف و شکننده شوند، بستگی به این دارد که بدن شما تا سن ۳۰ سالگی چقدر توده استخوانی ساخته است و سرعت از دست دادن آن در سنین بالاتر چقدر است. هرقدر تراکم استخوانی بیشتر باشد، شما در «بانک استخوانی» خود استخوان بیشتری دارید و احتمال ابتلای شما به پوکی استخوان با بالاتر رفتن سن شما کمتر می شود.

چه عواملی بر سلامت استخوان شما تاثیر می گذارند؟

عواملی که در ذیل عنوان شده است بر سلامت استخوان شما تاثیر می گذارند. بعضی از این عوامل قابل اصلاح هستند و برخی اصلاح نمی شوند:

میزان کلسیم در رژیم غذایی شما: رژیم غذایی کم کلسیم موجب کم شدن تراکم استخوانی، از دست دادن زود هنگام استخوان ها و افزایش احتمال شکستگی استخوان می شود.

میزان فعالیت جسمی: اشخاصی که از نظر فیزیکی غیر فعال هستند نسبت به سایرین بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار می گیرند.

مصرف تنباکو و الکل بیش از حد: تحقیقات نشان می دهد که مصرف تنباکو موجب ضعیف شدن استخوان ها می شود. مصرف بیش از حد الکل نیز، به دلیل اینکه الکل در توانایی جذب کلسیم بدن دخالت می کند، موجب افزایش احتمال ابتلا به پوکی استخوان می شود.

زن بودن: زن ها نسبت به مردها بافت استخوانی کمتری دارند.

پیر شدن: استخوان های شما با بالارفتن سن لاغرتر و ضعیف تر می شوند.

سابقه خانوادگی، جثه و نژاد: اگر شما سفید بوده یا از نژاد آسیایی هستید، بیشتر در معرض پوکی استخوان قراردارید. همچنین اگر شما بی نهایت لاغر هستید(با شاخص توده بدنی کمتر از ۱۹) یا استخوان بندی ریزی دارید، توده استخوانی کمتری خواهید داشت، تا با بالا رفتن سن از آن استفاده کنید و بیشتر در معرض احتمال ابتلا به پوکی استخوان قرار می گیرید. علاوه بر مواردی که ذکر شد داشتن والدین یا برادر و یا خواهری که مبتلا به پوکی استخوان است شما را بیشتر در معرض خطر قرار می دهد، به ویژه اگر سابقه خانوادگی شکستگی استخوان داشته باشید.

میزان هورمون: میزان زیاد هورمون تیروئید می تواند موجب پوکی استخوان شود. در زنان احتمال پوکی استخوان در سنین یائسگی به دلیل کاهش میزان استروژن افزایش می یابد. در مردان کاهش تستسترون می تواند موجب از دست دادن توده استخوانی شود.

اختلالات تغذیه ای و دیگر موارد مرتبط با سلامت استخوان: اشخاص مبتلا به پرخوری یا بی اشتهایی در معرض خطر بیشتری برای از دست دادن توده استخوانی قرار دارند. علاوه بر این جراحی، کاهش وزن یا برخی بیماری ها مانند بیماری کرون و بیماری سلیاک به دلیل ممانعت از تاثیر بر روی جذب کلسیم، می توانند بر سلامت استخوان ها تاثیر بد بگذارند.

چطور سلامت استخوان ها را حفظ کنیم؟

در رژیم غذایی خود مقدار زیادی کلسیم استفاده کنید: برای بزرگسالان از سنین ۱۹ تا ۵۰ سالگی و برای میانسالان از سنین ۵۱ تا ۷۰ سالگی مصرف روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم توصیه می شود. همچنین کلسیم در لبنیات، کلم بروکلی، بادام، کلم پیچ و محصولات سویا یافت می شود. اگر برای شما مشکل است تا در رژیم غذایی خود از مواد حاوی کلسیم استفاده کنید، می توانید از پزشک خود درخواست کنید تا مکمل کلسیم برای شما تجویز کند.

به ویتامین D توجه کنید: برای بزرگسالانی از سن ۱۹ تا ۷۰ سال، مصرف روزانه ۶۰۰ واحد بین المللی(IUs) توصیه می شود. و برای افراد بالای ۷۱ سال مصرف ۸۰۰واحد بین المللی. اگرچه اغلب اشخاص ویتامین D را از نور خورشید دریافت می کنند. اما دریافت این ویتامین از این طریق ممکن است منبع خوبی برای همه نباشد. ماهی های چرب مانند ماهی تن و ساردین، زرده تخم مرغ، شیر غنی شده و مکمل های ویتامین D از جمله منابع دیگری هستند که شما می توانید این ویتامین را از آنها دریافت کنید.

ورزش و انجام فعالیت های جسمی را دربرنامه روزمره تان بگنجانید: ورزش و فعالیت هایی مانند پیاده روی آرام و تند، تنیس و بالارفتن از پله ها می توانند به ساختن استخوان های قوی و کاهش احتمال از دست دادن استخوان کمک کند. سیگار نکشید: سیگار نکشید و الکل نیز مصرف نکنید.
داروهای افزایش دهنده استخوان مصرف کنید: برخی از داروها مانند رالوکسیفن (اویستا)به کاهش فقدان استخوان و حفظ توده استخوانی کمک می کنند. اگر دارویی مصرف می کنید که سلامت استخوان شما را تحت تاثیر قرار می دهد با پزشک خود مشورت کنید تا تراکم استخوانی شما را بررسی کرده و داروهایی تجویز کند که از فقدان استخوان شما جلوگیری می کند.

اگر خانم هستید با مشورت با پزشک می توانید هورمون درمانی کنید: استروژن به ویژه اگر بلافاصله بعد از یائسگی مصرف شود، می تواند به حفظ تراکم استخوانی کمک کند. گرچه هورمون درمانی احتمال لختگی خون، سرطان دهانه رحم و احتمالا سرطان سینه را افزایش می دهد. بنابراین توصیه اکید می شود از پزشک خود بپرسید آیا هورمون درمانی برای شما مناسب است یا خیر.

  • بدون دیدگاه
  • 2017-08-21
https://www.rahafun.com/?p=69332
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا