بهترین غذا ها برای افراد مبتلا به دیابت

بهترین غذا ها برای افراد مبتلا به دیابت
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

بهترین غذا ها برای افراد مبتلا به دیابت

دیابت

 

غذای مرکب چیست و چگونه کار میکند؟

تعدادی از رژیم های معروف غذایی، پیشنهاد می کنند که از برخی ترکیبهای غذایی پرهیز کنید تا اجازه دهید
متابولیسم بدن به خوبی غذا را هضم کند. برای نمونه، برخی رژیمهای غذایی پیشنهاد می کنند که غذاهای نشاسته ای به تنهایی مصرف شود تا کمک بهتری به برنامه کاهش وزن شما بکند. افرادی که این گونه رژیم هایی (رژیم نشاسته ای) را می گیرند، اغلب وزن کم می کنند. اما کاهش وزن آنها به دلیل این است که مقدار کالری کمتری مصرف می کنند و الزاماً برای این نیست که غذاها را چگونه با هم مخلوط می کنند.

شیوه رژیم غذای مرکب شما را تشویق می کند که مقدار زیادی میوه و سبزیجات، مقدار متوسط از مواد نشاسته ای و مقدار محدودی از پروتئین گوشتی بخورید. در این گونه رژیم ها استفاده از لبنیات به کلی ممنوع است. البته هر نوع غذا معمولا به تنهایی استفاده می شود و این شانس پرخوری را کمتر می کند.

برنامه منظم غذایی کمک می کند که کالری اضافی که حاصل خوردن های خارج از برنامه است، کم شود، ولی شما باید زمان خوردن هر غذایی را به دقت تعیین کنید تا مقدار زمان لازم بین دو غذایی که نباید با هم ترکیب شوند، مراعات شود این گونه رژیم های غذایی شامل مقدار کمی کلسیم، ویتامین B۱۲ ، ویتامین D، روی و پروتئین است.

 

آیا اگر من گیاه خوار شوم به بیماری دیابتم کمک میکند؟
بله. یک رژیم گیاهی می تواند رژیم سالمی برای افراد مبتلا به دیابت باشد. چند نوع رژیم گیاهی وجود دارد:

• رژیم گیاهی که شامل لبنیات و تخم مرغ می شود: کسانی که این رژیم را دارند هیچ گونه مواد گوشتی از قبیل گوشت گوسفند و گاو و ماهی، غذای دریایی و گوشت پرندگان و هر چیزی که از گوشت تولید شود مانند کالباس، سوسیس و غیره نمی خورند، اما از تخم مرغ و لبنیات استفاده می کنند.

• رژیم گیاهی که فقط شامل لبنیات می شود: کسانی که این رژیم را دارند هیچ گونه مواد گوشتی و تخم مرغ نمی خورند، اما از لبنیات استفاده می کنند.

• رژیم گیاهی محض: در این رژیم استفاده از هر گونه غذایی که ریشه حیوانی دارد ممنوع است. کسانی که این رژیم را دارند فقط مواد گیاهی استفاده می کنند و نمی توانند لبنیات و تخم مرغ و هر چیز دیگر که ریشه حیوانی دارد استفاده کنند.

رژیم گیاهی بر اساس استفاده از میوه جات، سبزیجات، حبوبات، عدس، سویا، دانه های گیاهی و تنقلات گیاهی از قبیل بادام، گردو، بادام زمینی و… است. در نتیجه رژیم گیاهی کلسترول، چربی و کالری کمتری دارد. استفاده از مقدار کمتری از مواد حیوانی برای افراد مبتلا به دیابت مزایای سلامتی فراوانی دارد. گیاهخواران شانس کمتری دارند که مبتلا به چاقی شوند، یا کلسترول بالایی داشته باشند و یا مبتلا به فشارخون شوند. همچنین شانس مبتلا شدن آنها به بیماری های قلبی و عروق و بعضی انواع سرطان کمتر است. وزن کم کردنی که ناشی از رژیم غذایی گیاهی باشد، باعث می شود کنترل میزان قند خون بیماران دیابت نوع دو را بهبود بخشد. یک متخصص تغذیه می تواند رژیم غذایی گیاهی به شما بدهد که شامل ویتامین، مواد معدنی و پروتئینی که بدنتان لازم دارد، باشد.

برای کنترل صحیح دیابت، روزانه چند بار باید غذا خورد؟

این مربوط میشود به نوع دیابتی که دارید، مقدار ورزشی که انجام می دهید و میزان قند خونتان در هر زمان. یک متخصص تغذیه می تواند شما را در این مورد راهنمایی کند.

برای کسانی که مبتلا به دیابت یک یا دو هستند و انسولین استفاده می کنند باید وقتی انسولین میزنند غذا در بدنشان باشد. این افراد ممکن است مجبور باشند سه وعده غذای کامل در روز بخورند و یک وعده غذای سبک آخر شب. اگر در روز دو بار انسولین میزنید بهتر است سه وعده غذای اصلی و سه وعده غذای سبک مصرف کنید. اگر از نوع انسولینی استفاده می کنید که سریع عمل می کند باید به فاصله ۱۵ دقیقه بعد از استفاده انسولین غذا بخورید. ضمنا ممکن است در موقع ورزش احتیاج به یک غذای سبک داشته باشید. یک اشتباه همگانی این است که بعد از استفاده انسولین فوری غذا بخورید. بهتر است نیم ساعت صبر کنید و بعد غذا بخورید (مگر این که از انسولین سریع العمل استفاده کنید). اگر شما قبل از این که انسولین شروع به کار کند غذا بخورید، بعد از غذا میزان قند خون شما بالاتر خواهد رفت.

برای کسانی که مبتلا به دیابت نوع دو هستند و انسولین استفاده نمی کنند، بهتر است هر دو یا سه ساعت یک غذای سبک بخورند. وقتی شما مقدار کمی غذا بخورید میزان قند خون شما بعد از غذا خوردن پایینتر خواهد بود و خوردن غذای بسیار سبک ولی به دفعات در طول روز، باعت می شود که بهتر بتوانید قند خونتان را کنترل کنید و در عین حال کمک به کم کردن وزنتان می کند. در ضمن میزان کلسترول خون شما نیز پایین تر خواهد آمد.

ایا بهتر است در طول روز چهار یا پنج وعده غذای سبک خورد یا سه وعده غذای کامل ؟

از زمانی که تحقیقات روی بیماری دیابت شروع شده، دانشمندان اثر تعداد دفعات غذای روزانه را آزمایش کرده اند. خوردن غذای کم ولی به دفعات بیشتر، نسبت به خوردن غذای کامل ولی به دفعات کمتر، منافع زیادی دارد. این منافع شامل پایین آوردن قند خون بعد از غذا، کم شدن مقدار انسولین که در طول روز بدن لازم دارد و پایین آمدن میزان کلسترول است. این منافع احتمالا نتیجه این است که بدن شما به صورتی آهسته اما پیوسته از دستگاه گوارشی، غذا جذب می کند و لازم نیست که از حالت جذب غذا به حالت «روزه داری» برود. در ضمن خوردن غذای کم به دفعات زیاد اشتهای شما را کم می کند و در نتیجه مقدار کالری کمتری میخورید.

داروهایی نیز وجود دارند که باعث می شود غذا به آهستگی هضم و جذب بدن شود و این داروها همان اثری را دارند که خوردن غذای سبک به دفعات بیشتر دارد. ممکن است کم خوردن و به کرات خوردن برای شما خوشایند نباشد، ولی اگر کمک می کند که قند خون و وزن خود را کنترل کنید، بهتر است آن را ادامه دهید.

من بی اشتها هستم و دفعات کمتری غذا می خورم. آیا این مسئله روی کنترل دیابت من اثر دارد؟

بله. این یک تغییر در برنامه غذایی شما است. اگر شما انسولین، سولفونیوریا (Sulfonyl urea) یا میگلی تبینید (Meglitinides) استفاده می کنید، غذا نخوردن ممکن است شما را با پایین آمدن خطرناک قند خون مواجه کند. خوردن در زمان غیر معمولی نیز باعث می شود قند خون شما نوسان کند و دچار سوء تغذیه شوید. معمولا هر جه مسن تر می شویم، مقدار کمتری غذا لازم داریم، ولی به هر حال برای سلامت ماندن به غذا احتیاج داریم. ممکن است شما نمی توانید مزه و یا بوی غذا را احساس کنید. سعی کنید بعد از غذا دندان ها و زبان خودتان را مسواک کنید. سیگار نکشید تا حس چشایی شما ترمیم پیدا کند. غذای تازه بخورید و از ادویه و سبزیجات معطر به جای نمک استفاده کنید.

 

دیابت

 

آیا ممکن است شما افسرده باشید؟ افسردگی در بین کسانی که مبتلا به دیابت هستند عادی است و مسلماً افسردگی روی اشتهای شما مؤثر است. با پزشکتان در این مورد صحبت کنید. وقتی شما افسرده هستید، مشکل است که علاقمند باشید کاری برای خودتان بکنید و یا مراقب سلامت خود باشید. افسردگی مانع این می شود که شما بلند شوید و بروید راهپیمایی یا ورزش کنید. ورزش می تواند اشتها ایجاد کند، چهره روانی شما را بهبود بخشد و انرژی ببشتری به شما بدهد.

وقتی مریض هستم چه نوع غذاهایی میتوانم بخورم؟

وقتی مریض هستید داروی معمولی خودتان را استفاده کنید، قندتان را آزمایش کنید و آزمایش ادرار برای کیتون (Ketones) بدهید. اگر می توانید غذای معمولی بخورید. غذای نرم یا نوشیدنی که دارای هیدرات کربن است بخورید. مقدار زیادی مایعات بخورید، حداقل چهار تا شش لیوان در هر ساعت. اگر نمی توانید در موقع معمول غذا بخورید هر ساعت به اندازه ۱۵ گرم هیدرات کربن مصرف کنید تا از پایین آمدن قند خونتان جلوگیری کنید.

نکات زیر شما را در موقع مریضی کمک میکند:

• اگر نمی توانید چیزی در معده خود نگاه دارید، مایعاتی مانند آب سیب، نوشابه های انرژی زا و نوشابه های معمولی را مرتب به صورت قطرہ قطرہ بخورید.

• سوپ آب سبزیجات و نوشابه های انرژی زا را مصرف کنید تا پتاسیم و سدیمی که در اثر اسهال و استفراغ از دست داده اید ، ترمیم کند.

• از یک متخصص تغذیه بخواهید که به شما برنامه غذایی برای دوران مریضی شما بدهد.

برای غذای سبک بین دو غذای اصلی چه چیزهایی می توانم بخورم؟

از بین همان غذاهای سالمی که در برنامه غذایی اصلی شماست می توانید از چیزهایی که شامل ۱۵ گرم کربن هیدرات است، استفاده کنید. از غذاهای دانهای مانند پاپ کرن و چیپس پخته شده، ذرت و سس گوجه و کراکر، چوب شور و غلات استفاده کنید. میوه و سبزیجات تازه بهترین تنقلات هستند و در ضمن میتوانید با خود هر جا می روید ببرید. برای این که تنقلات خود را اصولی تر کنید، مقداری از چیزهای کم چربی پروتئین دار کم چربی روی کراکر، یک ورقه کالباس مانند شبر کم چربی، کره بادام زمینی کم چربی روی یک قطعه نان بوقلمون روی یک تکه نان گندم سبوس دار به آن اضافه کنید.

آماده باشید. همواره با خودتان یک غذای سبک همراه داشته باشید که اگر وعده غذایتان دیر شد و یا یک چیز غیرمنتظره در برنامه شما پیش آمد، بدون غذا نمانید. غذای سبک را میتوانید در کشوی میز خودتان، کیف دستی خودتان، کوله پشتی خود و یا داشبورد ماشین خود مخفی کنید. داشتن غذای سالم به همراه خودتان، شما را از پایین رفتن قند خون محافظت می کند و مجبور نخواهید بود غذای سرپایی مغازه ها را که خاصیت غذایی کمتری دارند بخورید.

آیا خواندن برچسب روی مواد خوراکی به سلامت من کمک میکند؟

بله. برچسب روی غذاهای آماده اطلاعات مهمی به شما می دهد که کمک می کند غذای سالم بخورید. قوانین اداره کنترل بر مواد غذایی لازم میداند که بر چسب مواد خوراکی بسته بندی شده شامل اطلاعات زیر باشد:

• مقدار مصرف استاندارد یا یک پرسں ” کالری کل یک پرس و کالری حاصل از چربی در یک پرس

• فهرست مواد غذایی و موادی که در ساختن غذا به کار رفته ” مقدار مواد غذایی پیشنهادی در یک پرس از این غذا

• رابطه بین این غذا و هر بیماری که این غذا میتواند روی آن مؤثر باشد.

خودتان را عادت دهید که برچسب مواد خوراکی را بخوانید و با مقدار کالری، چربی، هیدرات کربن، و نمکی که در آن خوراکی است آشنا شوید. از هر خوراکی، مارکهای مختلفی وجود دارد و شما میتوانید با مقایسه بین آنها مارکی را انتخاب کنید که سالم ترین است. ضمنا اطلاعاتی که روی برچسب های غذایی است، به شما کمک می کند که بدانید روزانه چه مقدار مواد غذایی استفاده می کنید و این مسئله برای داشتن یک رژیم غذایی سالم امری حیاتی است.

میزان یک پرس خوراکی چقدر است؟

این یک پرسش پیچیده است. مواد خوراکی مفید در اندازه و فرمهای مختلف وجود دارند و مشکل است که اندازہ مناسب یک پرس خوراکی برای این ھمه انواع مختلف غذا و نوشیدنی را معین کنیم۔ ادارہ نظارت بر مواد غذایی امریکا برای هر یک از شش ماده اصلی غذایی پیشنهادهایی دارد که به صورت حداقل و حداکثر می باشد. با این وصف تعداد هر پرسی خوردنی برای هر یک از گروه های غذایی اصلی متفاوت است و از یک گروه به گروه دیگر نیز تغییر می کند.

اندازه یک پرس غذا برای این است که میزان کالری، هیدرات کربن، پروتئین و چربی را در هر گروه از غذاهای اصلی در یک سطح نگاه داریم. وقتی میزان کالری و هیدرات کربن هر پرس غذا از یک روز به روز دیگر مساوی باشد، راحتتر خواهد بود که میزان قند خون را ثابت نگاه داریم.

در زیر مقدار مصرف برخی خوراکی ها در هر وعده آورده شده است:

یک کف دست نان

یک سیب، موز، پرتقال یا گلابی متوسط

نصف فنجان غلات

نصف فنجان کمپوت میوہ

نصف فنجان برنج یا رشته پخته

نصف فنجان آب میوہ

نصف فنجان لوبیای پخته

۶۰ تا ۷۵ گرم گوشت بره، مرغ یا ماهی

یک فنجان شیر یا ماست

یک تخم مرغ

۵۰ گرم پنیر

یک فنجان از سبزی های برگ دار و نپخته

نصف فنجان سبزی پخته

سه چهارم فنجان آب سبزیجات

چرا اندازه پرس خوراکی ها مهم است. آیا راه ساده ای وجود دارد که آنها را به خاطر بسپاریم

بدون توجه به برنامه غذایی خاصی که شما دارید – شمارش هیدرات کربن، هرم راهنمای غذا و… – اندازه پرس غذا یک اطلاعات کلیدی است. ۵o گرم گوشت اضافی و یا یک قاشق کرہ اضافی ممکن است به نظر زیاد نیاید، ولی به زودی نتیجه آن قند بالای خون و وزن اضافی خواهد بود. از وسایل استاندارد اندازه گیری شما عادت کند که مقدار درست مواد خوراکی را ببیند. وقتی شما نصف فنجان لوبیا و یا ۱۵۰ گرم گوشت مرغ را وزن کنید، اندازه بگیرید و مشاهده کنید، به مرور زمان یک تصویری در ذهن خود از آنها خواهید داشت و تفاوت نمی کند که در کجا غذا بخورید، این تصویر با شما خواهد بود.

هر چند ماه یکبار، دوباره بعضی چیزها را اندازه بگیرید و وزن کنید تا چشم شما تیزبین باقی بماند و مقدار خوراکی مصرفی شما درست باشد.

  • بدون دیدگاه
  • 2017-08-14
https://www.rahafun.com/?p=69141
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا