بهترین روش ها برای تشخیص روغن زیتون اصل 

بهترین روش ها برای تشخیص روغن زیتون اصل 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

بهترین روش ها برای تشخیص روغن زیتون اصل 

روغن زیتون

 

 

چگونه روغن زیتون اصل را تشخیص دهیم
تائید اصالت روغن زیتون از اهمیت به سزایی برخوردار است. روغن زیتون به دلیل قیمت و ارزش بالای تغذیه ای، با روغن های معمولی و کم ارزش مخلوط و به بازار عرضه می شود. با این حال تشخیص روغن اضافه شده به روغن زیتون معمولاً به آسانی انجام نمی شود چرا که گاهی روغن اضافی را طوری انتخاب می کنند که هیچ تغییری در شاخص ها (عدد یدی، عدد صابونی، تغییر ضریب شکست نور) به وجود نیاید

نادر جلالت عضو هیئت مدیره شورای ملی زیتون در این باره گفت:روغن زیتون به چند دسته فرابکر، بکر، معمولی، تصفیه شده و روغن زیتون تفاله زیتون یا پومیس تقسیم می شود.
وی افزود:روغن زیتون فرابکر که به اکسیر سلامتی معروف است بهترین نوع روغن زیتون و بدون استفاده از ماده شیمیایی تهیه می شود.

عضو هیئت مدیره شورای ملی زیتون تصریح کرد:روغن زیتون بکر در درجه بعدی کیفیت بعد از روغن زیتون فرابکر قرار دارد و روغن زیتون معمولی از نظر کیفیت در سطحی پایین تر از دو نوع قبلی قرار می گیرد.

جلالت تصریح کرد:روغن زیتون تصفیه شده یا بی بو در پخت و پز کاربرد دارد و اکثر خواص آن برای اینکه به ذائقه مردم خوش بیاید، گرفته شده است.

وی در مورد روغن تفاله زیتون گفت:این روغن به نام پومیس معروف است و روغن استحصال شده در آن به وسیله حلال های شیمیایی از تفاله های زیتون به دست می آید.

جلالت اظهار داشت:بعد از استحصال روغن زیتون از روغن حجم قابل توجهی تفاله باقی می ماند و بین ۲ تا ۷ درصد روغن زیتون دارد که روغن آن توسط ماده ای به نام هگزان استحصال و مصرف آن هم بسیار خطرناک است.

وی افزود:حجم قابل توجهی از روغن های قاچاق را به ارزانی، روغن پومیس تشکیل می دهد که در مناطق مرزی هم به وفور یافت می شود.

عضو هیئت مدیره شورای ملی با بیان اینکه پومیس به معنای تفاله است و روی شیشه های وارداتی روغن زیتون هم این کلمه قید شده ، تصریح کرد:روغن تفاله زیتون یا همان روغن پومیس در برخی فروشگاه ها عرضه و مردم ندانسته به جای روغن زیتون آن را مصرف می کنند.

وی افزود:در خارج از ایران روغن تفاله زیتون را با روغن فرابکر مخلوط و آن را در سرخ کردنی ها با حجم زیاد مصرف می کنند.

جلالت تصریح کرد:روغن زیتونی قابل مصرف است که به صورت طبیعی استحصال شده و میوه آن از درخت چیده شده باشد، ضمن اینکه تحت شرایط روغن کشی شود که هیچ گونه مواد شیمیایی به آن اضافه نشود.

* روش تشخیص روغن زیتون طبیعی

وی در مورد نحوه تشخیص روغن زیتون اظهار داشت:روغن زیتون طبیعی بویی شبیه علف تازه، سیب و گوجه فرنگی دارد و رنگ آن زرد یا زرد مایل به سبز است.

 

روغن زیتون

جلالت با بیان اینکه در دو مورد مذکور برای تشخیص روغن زیتون با اضافه کردن اسانس و رنگ امکان تقلب وجود دارد، گفت:راه سوم برای تشخیص روغن زیتون فرابکر به این گونه است که یک قاشق از روغن زیتون را در دهان ریخته و آن را در دهان بچرخاند و سپس به همراه هوا آن را پایین دهید، بعد از لحظه ای در انتهای گلو احساس تلخی، تندی و تیزی شدید که ممکن است منجر به سرفه شود، می کنید و سپس بلافاصله این مزه ها رفع و به یک مزه بسیار خوب که انگار خوشمزه ترین غذای دنیا را خورده باشد، تبدیل می شود.

عضو هیئت مدیره شورای عالی زیتون در مورد روغن تصفیه شده گفت:برای تهیه روغن زیتون مرغوب یا فرابکر باید میوه زیتون را بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت در سبدهایی با ارتفاع ۳۰ سانت به کارخانه منتقل کرد و تحت عملیاتی خاص روغن آن استحصال شود.

وی افزود:بی دقتی در نحوه نگهداری زیتون، ریختن آن به مدت طولانی داخل گونی و طولانی شدن زمان انتقال آن به کارخانه ها منجر به کهنگی، متصاعد شدن بو بد و کپک زدن زیتون می شود.

عضو شورای عالی زیتون با بیان اینکه اصلاح زیتون بو دار از همین زیتون های کهنه آمده، گفت:زیتون های کهنه منتقل شده به کارخانه ها تصفیه شده و بوی آن گرفته می شود و در مراحل انجام این عملیات بخش قابل توجهی از خاصیت آن از بین می رود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا روغن زیتون برای سرخ کردن مناسب است، گفت:بهترین روغن برای سرخ کردن روغن زیتون است، اما باید حرارت آن کم و مدت سرخ کردن طولانی باشد.

  • بدون دیدگاه
  • 2017-08-16
https://www.rahafun.com/?p=69224
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا