بازسازی اندام ایده آل همچون قبل از بارداری

بازسازی اندام ایده آل همچون قبل از بارداری
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

بازسازی اندام ایده آل همچون قبل از بارداری

 

ba3241

محو کردن چربی هایی که ۹ ماه در دوران بارداری در بدن جا خوش کرده، برای خیلی از خانم ها بعد از زایمان کار سختی است. به طوری که خیلی از زنان بعد از دوران بارداری تشویق به گرفتن رژیم های مختلف مثل رژیم ماهی، سبزی ها، مرغ و خیلی از رژیم های دیگر می شوند.

خیلی از آنها هم رسیدن به وزن پیش از دوران بارداری را یک آرزو و خیال می دانند و در حسرت آن متوسل به رژیم های غیر استانداردی می شوند که در همه جای دنیا فقط برای جلب مشتری و تبلیغات کاربرد دارند، در حالی که هیچ راز یا مسأله پیچیده ای در کاهش وزن و سایز بعد از دوران بارداری وجود ندارد. به گفته کارشناسان تنها عامل موثر در این امر داشتن برنامه غذایی سالم، فعالیت بدنی مستمر و روزانه و صبر و شکیبایی زیاد است.

رژیم در ۶ ماه اول صلاح نیست
با این حال دکتر مظهری، با تاکید بر این که در شش ماه اول بعد از زایمان هیچ گونه رژیم و کاهش وزنی صلاح نیست، می گوید: در این دوران وظیفه مادر تغذیه فرزند با شیر خودش است. در عین حال به محض این که کودک دوران شیرخوارگی را طی کرد و در طول شش ماه تحرکش به دو برابر رسید و به قدش اضافه شد، همچنین زمانی که غذای کمکی او شروع شد، مادر می تواند به کاهش وزن اقدام کند.

هله هوله خوری را فراموش کنید
به گفته ایشان، اصولا دادن شیر و استفاده نکردن از هله هوله و جلوگیری از زیاده خوری وزن افزوده شده در دوران بارداری را کم می کند. چون در دوران حاملگی، سازش های متابولیک تحت تاثیر هورمون های بدن باعث می شود که قسمتی از انرژی دریافتی به صورت چربی انباشته شود تا در ثلث سوم حاملگی که خانم ها به علت بزرگ شدن حجم آمنیوتیک و مایع آمنیوتیک نمی توانند نیاز خود را به انرژی و پروتئین دریافت کنند، از این مخازن استفاده کنند. دکتر مظهری در ادامه این طور توضیح می دهد: بقیه وزن افزوده شده هم برای شیردهی تا دو سال آینده که بچه از شیر گرفته می شود، در بدن ذخیره شده و برای تولید شیر قسمتی از این انرژی ها صرف می شود.

ماهی یک کیلو کم کنید
توصیه این متخصص تغذیه به مادرانی که خیلی عجله دارند و حتما می خواهند در ماه، مقادیری از وزنشان کم شود این است که این مادران حداکثر در ماه بیش از یک کیلو نباید کم کنند، چون کاهش بیشتر وزن از سطح تولید شیر مادر کم می کند. آن هم در دوران طلایی که بدن کودک و مغزش بشدت در حال رشد است و احتیاج به غذای مکفی و متناسب دارد.

به گفته دکتر مظهری، از این جهت خانم ها نگران وزن خود بعد از زایمان نباشند، چون اگر بموقع به کودک شیر دهند، فعالیت داشته باشند و از خوردن مواد غذایی فاقد ارزش مصرفی بکاهند (موادی که قند ساده و چربی زیاد دارند)، خود این روند نه تنها اندام آنها را به روزگار قبل از حاملگی می رساند، بلکه اسکلت شان تغییراتی می کند که بعد از یائسگی دچار پوکی استخوان و شکستگی لگن نمی شوند و شیردادن عاملی تلقی می شود که احتمال ابتلای آنها را به سرطان سینه و تخمدان ها کاهش می دهد. علاوه بر این که کودکی که از شیر مادر خودش به قدر کافی استفاده می کند، هم ضریب هوشی اش بالاتر از بچه های بطری خوار می شود و هم در مقابل بیماری های گوارشی و عفونت های ریوی محفوظ می ماند.

چربی سوزها دروغ است
توصیه دیگر دکتر مظهری این است: به هیچ وجه صلاح نیست بعد از سه ماه از زایمان رژیم شروع شود. خوردن دارو برای کاهش وزن و چربی سوزها نیز خطرناک است. چون چیزی به نام چربی سوز نداریم.

به عقیده این متخصص تغذیه، چربی در واقع انرژی است و انرژی هم فناناپذیر است. اگر هم گاهی به غلط می گویند برخی داروها چربی سوزند به این معنی است که این داروها فقط می توانند جلوی جذب چربی را تا ۳۰ درصد بگیرند. این چربی هضم نشده نیز توسط مدفوع دفع شده و بعضی اوقات مثل اسهال چرب دفع می شود که در این صورت دل دردهای شدید در انتظار مادر است. علاوه بر این که تامین ویتامین های a، d و e، k را که در چربی محلول هستند، مختل کند.

دنبال رژیم های قلابی نروید
بیش از ۵۰ تا ۶۰ هزار نوع رژیم در سایت های تبلیغاتی وجود دارد که بیشتر این رژیم ها قابل استفاده نبوده و بیشتر جنبه تجاری و تبلیغاتی دارند.

ایشان با اشاره به این مساله می گوید: در رابطه با بعد از حاملگی اگر شرایط مناسب باشد، رژیم مادران باید متناسب با سن و سال و وزن و شرایط اقتصادی شان باشد. علاوه بر این که این رژیم باید در مقابل تامین نیازهای مادر شیرده که نیازش بیشتر از دوران بارداری است، تمام مواد معدنی و ویتامین ها، اسیدآمینه های ضروری، آنتی اکسیدان ها و فیبرها را در بر داشته باشد. یعنی تنوع و تعادل و تناسب رعایت شود و برای این که حجم شیردهی مادر با این رژیم کم نشود، باید سینه ها کاملا توسط کودک تخیله شوند تا شیردهی زیاد و نیاز کودک تامین شود.

 

  • یک دیدگاه
  • 2015-10-01
https://www.rahafun.com/?p=52746
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها
  1. رها گفت:

    بسيارعالي وكاربدري ممنون از مطالب مفيدي كه موجود بود

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا