استخر آلوده چه بلایی به سر شما می آورد؟

استخر آلوده چه بلایی به سر شما می آورد؟
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

استخر آلوده چه بلایی به سر شما می آورد؟

استخر

 

محققان از دانشگاه کارولینای جنوبی گزارش می دهند مواد ضد عفونی کننده مانند کلر که برای پاکسازی استخر استفاده می شوند، زمانی که با عرق، محصولات آرایشی و یا ادرار ترکیب شوند، می توانند محصولات جانبی خطرناک ایجاد کنند.

محققان معتقد هستند در آزمایشاتی که انجام گرفته، برخی از این محصولات جانبی باعث آسیب ژنتیکی به سلول می شوند ، در حالی که گزارش های دیگر میزان بالاتری از خطرات از جمله سرطان مثانه و مشکلات تنفسی در افرادی که به طور منظم از استخر استفاده می کنند را نشان می دهند.

بوی کلر در هوا ی استخر برای همه افراد قابل تشخیص است اما حقیقت امر این است که کلر در هوا وجود ندارد. در عوض، محصولات جانبی خطرناک از جمله تری کلروآمین (trichloramine) ماده ای که از ترکیب ادرار و عرق با کلر به وجود می آید، می تواند به راحتی از آب به هوا منتقل شود. این ماده شیمیایی به عنوان یک محرک تنفسی شناخته شده است. این محرک ممکن است خطر سرماخوردگی و علایم آسم را در افراد افزایش دهد.

در مورد استخرهای دارای فضای باز نگرانی کمتری وجود دارد، چرا که تهویه بیشتری در هوای آزاد وجود دارد. با این حال،استفاده های طولانی مدت از استخر منجر به افزایش سطح تری کلروآمین در بدن و رسیدن این ماده به سطح خطرناک می گردد.

ریچاردسون و همکارانش نمونه آب استخرهای عمومی و خصوصی و جکوزی را بررسی کرده و بیش از ۱۰۰ محصول جانبی خطرناک که برخی از آن ها مواد جهش زا، و یا موادی که قادر به آسیب سلول و جهش درDNA هستند را شناسایی کردند .این محققان دریافتند که نمونه آب موجود در استخرهای حاوی مواد ضد عفونی کننده، به طور متوسط، دو برابر آب داخل شیر و نمونه آب موجود در جکوزی چهار برابر آب داخل شیر قدرت جهش زایی برای سلول های بدن به همراه دارند که به دلیل درجه حرارت بیشتر آب موجود در جکوزی ها، سرعت واکنش و تشکیل محصولات جانبی گندزدایی سریع تر بوده و همین امر قدرت جهش زایی آن را افزایش می دهد. نتایج تحقیقی دیگر در دانشگاه لووین بروکسل نیز نشان می دهد که شنا کردن در استخرهایی که با کلر ضدعفونی می شوند کودکان را در معرض ابتلا به آسم و انواع آلرژی ها قرار می دهد.دکتر “برنارد” ، نیز علت این آسم و آلرژی را ماده تری کلرو آمین می داند و استنشاق این گاز از آب استخر در درازمدت به ریه ها (بخصوص در مبتلایان به ناراحتی های تنفسی و آسم) آسیب می رساند.

چگونه می توان با خیال راحت در تابستان شنا کرد؟

ریچاردسون برای استخر های مسکونی، فیلتر حاوی نقره را پیشنهاد می کند، چرا که این فیلترها بدون تشکیل مواد جانبی باعث مرگ عوامل بیماری زا می گردند. او همچنین استفاده از ازون و کلر را روشی ایمن می داند. همچنین استفاده از تهویه هوا برای استخرهای سرپوشیده امری کلیدی است. از طرفی آموزش مهارت های کنترل ادرار به کودکان و فرهنگ سازی دوش گرفتن قبل از ورود به آب می تواند بسیار موثر باشد.

  • بدون دیدگاه
  • 2017-08-21
https://www.rahafun.com/?p=69346
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا