آیا بازی کردن با ورق - پاسور گناه است؟

آیا بازی کردن با ورق - پاسور گناه است؟
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

ازی کردن با ورق - پاسور

آیا بازی کردن با ورق – پاسور گناه است؟

حکم بازی کردن با پاسور (ورق بازی) بدون برد و باخت و برای سرگرمی چیست؟ با توجه به این که در جامعه امروز ایران قبح آن شکسته شده و در بین جوانان فراگیرشده و در ایران از آلت قمار هم خارج شده است؟
پاسخ اجمالی

در خصوص سؤال مذکور حضرت امام خمینی (قدس سره) و دیگر مراجع عظام فرموده اند که: بازى با ورق‏هایى که عرفاً، آلات قمار محسوب مى‏شوند(پاسور)، مطلقا جائز نیست (چه با برد و باخت و چه بدون برد و باخت) ولى…

بازى با ورق‏هایى که عرفاً آلت قمار محسوب نمى‏شوند؛ مثل ورق هایی که نوعی بازی فکرى محض بدون شرطبندى بوده و متضمّن مفاهیم علمى و دینى باشند، جایز است یا ورق‏هایى که با چیدن آنها به نحو خاصى، بعضى از شکل ها مثل موتور سیکلت یا ماشین و مانند آن ایجاد مى‏شود بدون شرط بندى اشکال ندارد.

 

مقام معظم رهبری در این زمینه فرموده اند: “بازى با ورق‏هایى که عرفاً، آلات قمار محسوب مى‏شوند، مطلقاً جائز نیست ولى بازى با ورق‏هایى که عرفاً آلت قمار محسوب نمى‏شوند، بدون شرط بندى اشکال ندارد.

 

و به طور کلى بازى با هر چیزى که مکلّف تشخیص دهد از آلات قمار است و یا در آن شرط بندى شود، به هیچ وجه، جائز نیست و بازى با هر وسیله‏اى که جزء آلات قمار به حساب نیاید، بدون شرطبندى، اشکال ندارد.

منبع :islamquest.net

  • ۲ دیدگاه
  • 2013-05-29
https://www.rahafun.com/?p=12378
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها
  1. كاربر گفت:

    شنيده ام آيت الله مكارم شيرازي بازي با ورق (پاسور) را به شرط اينكه به قصد شرطندي نباشد مجاز اعلام كرده اند.صحيح است؟

    • admin گفت:

      جواب مرجع عاليقدر حضرت آيت الله مكارم شيرازي:

      هرگاه آلات مذكور از آلت قمار خارج شده باشند و در نزد توده مردم محل بعنوان يك وسيله ورزشي يا تفريحي شناخته شود نه ابزار قمار ، بازي با آن بدون برد و باخت مالي اشكال ندراد.

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا