آشنایی با میکروب های موجود در آب سردکن

آشنایی با میکروب های موجود در آب سردکن
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

آشنایی با میکروب های موجود در آب سردکن

آب سردکن

 

آبسردکن ھایی که کم خونی می آورند

آب سردکن ھا، خانه امنی برای باکتری ھا

هوای گرم، آفتاب سوزان و لب های خشک…هیچی بیشتر از پیدا کردن یک آب سردکن و پر کردن لیوان از آب خنک به آدم نمیچسبه. اما به راستی آبی که داخل لیوان هست به اندازه حس خنک بودنش، بهداشتی هم هست؟ اصلا این آب از کجا میاد؟ به غیر از آب چی میتونه داخل لیوانمون باشه؟! بهتره کمی دقیق تر به این قضیه نگاه کنیم. به طور کلی آب سردکن هایی که استفاده می کنیم به دو دسته تقسیم می شوند.

آب سردکن های بطری دار

قطعا بطری آبی رنگ روی آب سرد کن برای همه ما آشنا است. منبع آب مصرفی در این نوع به صورت بطری های بزرگی است که به طور وارونه روی آب سرد کن قرار می گیرند و بعد از خالی شدن باید بطری خالی را با بطری جدیدی که پر از آب است جایگزین کرد.این نوع آبسردکن ها در ادارات و مراکز کوچک استفاده می شوند مخازن معمولا یکبار مصرف هستند. اما به دلیل صرفه اقتصادی، بعد از آنکه خالی شدند توسط آب شهری پر می شوند. مدت ها است که این ظروف و استفاده مکرر از آنها و سرطان زایی شان مورد بحث است.

مشکل دیگر این آبسردکن ها آن است که داخل آنها قابل شست وشو نیست و گاهی اوقات دیده می شود که زیرمخزن پر از جرم و کثیفی است. این یعنی آنکه میکروب ها می توانند آنجا مانده و رشد کنند و آب آشامیدنی را به شدت آلوده کنند. بهتر است هرازچند گاهی دستگاه باز شده و داخل آن کاملا شسته و تمیز شود؛ چیزی که متاسفانه کمتر به آن توجه می شود.

آب سردکن های متصل به لوله کشی آب شهری

نوع دیگر آب سردکن ها، آب سردکن های قابل اتصال به لوله کشی آب شهری هستند که علاوه بر خنک کردن آب، عمل تصفیه آب را هم انجام می دهند، در نتیجه آب گواراتری را در اختیارمان قرار می دهند. مخزن این آب سردکن ها توسط یک شیر مجهز به شناور همیشه پر می ماند. این نوع را در شرکت ها و محل های عمومی بیشتر می توان دید.

کدام آب سردکن مناسب تر است؟

به نظر می رسد آب سردکن های متصل به لوله کشی آب شهری، علی رغم قیمت بالاتری که دارند، گزینه مناسب تری باشند به دلایل مختلف از جمله طبق بحث کلی که در بهداشت آب داریم کلیه مخازن آب باید سربسته و پلمپ باشند. بنابراین اگر بطری بر روی آب سردکن به درستی قرار نگرفته باش و خوب بسته نشده باشد، ممکن است راهی برای ورود حشرات و گرد و غبار باشد که می تواند سبب آلودگی شدید آب و بیماری زایی آن شود.

بیماری های داخل ابسرد کن

ماندن آب در مخازن آب سردکن ها می تواند شرایط را برای رشد گروه خاصی از باکتری ها مهیا کند. هر چه آب مخازن بیشتر توقف داشته باشد، فرصت بیشتری به میکروارگانیسم ها برای تکثیر می دهد. لژیونلا باکتری است که در آب راکد با دمای ۳۰ و ۴۰ درجه، رشد می کند. این باکتری می تواند با تبخیر آب و استنشاق وارد بدن شود و نوعی آنفلوآنزا به نام تب پانتیاک را ایجاد کند و نیز باعث بیماری خطرناک تر و مرگباری به نام لژیونلوزیس شود. سایر میکروارگانیسم ها مانند ژیاردیا باعث علایم گوارشی می شوند و کریپتوسپوریدیوم انگلی نیز بیماری شبه وبا را ایجاد می کند و باعث اسهال، استفراغ، دردهای شکمی و تب می شود.

مزیت آبسرد کن های متصل به لوله کشی آب شهری این است که مستقیما به سیستم آب شهری اتصال دارند و دسترسی دستی به مخزن آنها از بیرون وجود ندارد. به همین دلیل نیز امکان وجود آلودگی در آنها کمتر است. آلودگی هایی که می تواند برای این آب سردکن ها مفروض باشد، آلودگی هایی است که از آب شرب شهری وارد منبع آب سردکن شده باشد که این بیشتر به کیفیت تصفیه آب بستگی دارد تا کیفیت خود دستگاه.

طب اسلامی معتقد است که آبی که آفتاب خورده و راکد بوده و جریان ندارد و اصطلاحا مانده است را نه تنها نباید خورد بلکه حتی با آن استحمام هم نشود. آب راکد با وارد شدن به معده جذب خون شده و به سمت قلب حرکت می کند و پس از رسیدن به کبد به دلیل ناسالم بودن آن موجب ترشح صفرای نامتعارف و شدیدی از سوی کبد می شود ) هرچیز نامتعارفی این حالت را دارد ولی آب مانده بدتر از سایر علل است(. صفرای نامتعارف باعث تخریب پلاکت های خون و گلبول های قرمز می شود و کم خونی ایجاد می کند. گلبول های تخریب شده در خون به وسیله طحال جمع آوری می شود و در افرادی که طحال آنها ضعیف یا ناتوان است موجب تورم طحال می شود و اولین مشکلی که ایجاد می شود ضعف قوه بینایی می باشد.

از طرفی زمانی که آب برای مدت طولانی راکد باشد مقدار PH )یعنی میزان حضور اکسیژن یا عدم اکسیژن در آب( تغییر می کند.هر چقدر PH آب نوشیدنی از حالت اسیدی فاصله بگیرد آب مرغوب تری خواهیم داشت و این PH در صورت راکد شدن آب و یا بالا رفتن حرارت آب به سوی اسیدی می رود.

نداشتن تصفیه آب در آب سردکن های بطری دار و عدم کیفیت مناسب آب موجود در آنها. نه تنها در ایران ، بلکه در هیچ کشور دیگری ناخالصی های محلول در آب مثل سختی و سنگینی آب ، املاح حل شده در آب و … از آب جدا نمی شوند چرا که هزینه جداسازی ناخالصی های محلول در آب بسیار بالاست و نیاز به فن آوری های پیشرفته دارد.بنابراین نیاز به دستگاه تصفیه آب به خوبی حس می شود.

نکته آخر این است که آب مورد استفاده در این آب سردکن ها از کجا تامین می شود.خوشبختانه از آنجا که منبع تامین آب بیشتر آب سردکن های متصل به لوله کشی آب شهری مشخص است،مشکلات کمی در رابطه با این نوع آب سردکن وجود دارد.اما در خصوص آب سردکن های بطری دار این اطمینان خاطر وجود نخواهد داشت.

  • بدون دیدگاه
  • 2017-08-21
https://www.rahafun.com/?p=69335
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا