چه افرادی به مکمل آهن نیاز دارند؟

چه افرادی به مکمل آهن نیاز دارند؟
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

چه افرادی به مکمل آهن نیاز دارند؟

مکمل آهن

 

 

این افراد حتما به مکمل آهن نیاز دارند
شمار زیادی از افراد میباشند که باید اضافه بر خوردن مواد خوراکی دارای آهن از قرص های آهن نیز بهره گیری کنند. به ویژه بانو ها به مصرف آهن نیاز شدید دارند. آهن, ماده‌ی معدنی هست که مسئول حمل و نقل اکسیژن در سلول‌های قرمز خون و انتقال پیام‌های عصبی هست. اگر آهن کافی در بدن نداشته باشیم,

دچار کم خونی یا آنمی می شویم. اکثر افراد آهن مورد نیازشان را از راه تغذیه دریافت می کنند و اگر از راه تغذیه نتوانند آهن کافی به بدن برسانند, از مکمل‌های آهن بهره گیری می کنند.آهن برای سلامتی ضروریست. تمام سلول‌های شما حاوی اندکی آهن میباشند, اما اکثر آهن موجود در بدن, در سلول‌های قرمز وجود دارد. سلول‌های قرمز خون, اکسیژن را از ریه‌ها گرفته و به اندام‌ها و بافت‌ها در سراسر بدن می رسانند.

آهن در ساخت انرژی از راه تغذیه, نقش مهمی دارد. همین طور آهن, پیام‌های عصبی را منتقل می کند؛ یعنی سیگنال‌هایی که عملکردهای بخش‌های محتلف بدن را هماهنگ میکنند. اگر اکثر از حد لازم آهن داشته باشید, این مقدار اضافی برای بهره گیری در آینده, ذخیره خواهد شد.

اگر سطح آهن خون‌تان کافی نباشد, سلول‌های قرمز خون‌تان نمیتوانند اکسیژن کافی برای سلول‌ها و بافت‌های‌تان ساخت کنند. علائم کم خونی شامل موارد زیر میشود:

. خستگی
. ضعف
. سرگیجه
. دشوار تمرکز

کمبود آهن, شایع ترین فرم کم خونی در ایالات متحده‌ی آمریکاست؛ تقریباً ۵ میلیون آمریکایی کمبود آهن دارند.دلایل معمول کم خونی شامل موارد زیر میشود:

. قاعدگی, مخصوصا اگر خونریزی شدید و طولانی مدت باشد
. زخم معده
. سرطان دستگاه گوارش
. خونریزی در اثر ضربه یا اهدای خون
. خونریزی روده و معده در اثر بهره گیری‌ی طولانی مدت از داروهایی چون آسپرین و ایبوپروفن

حامله هستید
زنانی که آبستن یا شیرده نیستند, باید هرروز ۱۵ تا ۱۸ میلی گرم آهن دریافت کنند. زنانی که آبستن میباشند به آهن خیلی بیشتری نیاز دارند. طبق پیشنهاد‌ی موسسه‌ی ملی سلامت «NIH», مقدار آهن مورد نیاز هرروز‌ی زنان حامله, ۲۷ میلی گرم هست. اگر فکر میکنید آهن کافی دریافت نمی کنید,

مصرف ویتامین‌های گذشته از زایمان‌تان را دو برابر نکنید, زیرا دریافت ویتامین‌های دیگر اکثر از مقدار مورد نیاز, به جنین‌تان صدمه می زند. در عوض با دکتر‌تان در مورد مصرف مکمل‌ آهن مشورت کنید.

نوزاد دارید
جنین زمانی که در رحم مادر هست, ذخایر آهن از مادرش برای خود می‌سازد. این ذخایر طی شش ماه اول زندگی زمانی که فقط از شیر مادر تغذیه می کند, بهره گیری میشوند. شما باید در شش ماهگی نوزادتان, غذا های غنی شده با آهن را به رژیم خوراکی او اضافه کنید. اکثر متخصصان طفل پیشنهاد می کنند اگر از شیر خود, نوزادتان را تغذیه نمی کنید, از شیر خشک غنی شده با آهن برای او بهره گیری کنید.

نوزدان نارس که وقت کافی برای ساختن ذخایر آهن نداشته‌اند هم نیاز دارند که مکمل آهن دریافت کنند. همه ی وقت گذشته از هرگونه اقدامی با دکتر طفل‌تان مشورت کنید.

در دوران قاعدگی هستید
عادت ماهیانه, ذخایر آهن را تحلیل میبرد. به همین علت هم زنان نسبت به مردان اکثر دچار کم خونی می شوند. برخی تحقیق‌ها نشان داده که نژاد هم میتواند عاملی تعیین کننده برای کم خونی باشد. مثلاً تخمین زده شده که ۱۹ درصد از زنان آفریقایی – آمریکایی‌ و مکزیکی – آمریکایی‌, کم خونی دارند.

ورزش میکنید
زنان ورزشکار, در معرض ابتلا به کم خونی میباشند. علت قطعی این دشوار هنوز مشخص نیست. اما محققان این تئوری را داده‌اند که ورزشکاران ممکن هست به سلول‌های قرمز بیشتری جهت حمل اکسیژن نیاز داشته باشند تا بتوانند به ورزش کردن ادامه دهند. اگر ورزشکاری بسیار فعال هستید و علائمی از کم خونی را احساس می کنید, با دکتر مشورت کنید.

مکررا خونریزی دارید
آنهایی که تجربه‌ی خونریزی‌های مکرر را دارند نیازمند آهن بیشتری میباشند. همین طور کسانی که به طور مرتب خون اهدا می کنند و آنهایی که خونریزی‌های گوارشی دارند هم در معرض کم خونی میباشند. خونریزی گوارشی می تواند به علت مصرف دارو یا مریضی‌هایی چون زخم معده یا سرطان باشد. اگر مکررا سطح آهن خون‌تان افت میکند, پیشنهاد میشود مرتبا خون اهدا نکنید.

دیالیز میکنید
شمار زیادی از کسانی که دیالیز کلیه میکنند, به آهن بیشتری نیاز دارند. کلیه‌ها مسئول ساخت اریتروپوئیتی میباشند که هورمونی هست که به بدن فرمان می دهد سلول‌های قرمز بسازد. اگر کلیه‌ها به خوبی کار نکنند, معمولاً کم خونی یکی از پیامدهای آن خواهد بود. ممکن هست حین دیالیز,

کمی خون از دست بدهید و رژیم‌های مناسب دیالیزی‌ها معمولاً دریافت آهن ِ محدودی دارند. برخی از داروهایی که افراد دیالیزی مصرف میکنند می تواند آهن را تحلیل برده یا توانایی بدن برای جذب آهن را مختل کند. اگر دیالیز می کنید, در مورد حفظ سطح نرمال آهن خون‌تان با دکتر مشورت کنید.

داروها تحلیل برنده‌ی آهن مصرف میکنید
برخی از داروها میتوانند توانایی بدن را برای جذب آهن ضعیف کنند. این داروها شامل این موارد میشوند:

. کینولون‌ها که از خانواده‌ی آنتی بیوتیک‌ها میباشند و شامل سیپروفلوکساسین و لووفلوکساسین میشوند

. تتراسایکلین

. رانیتیدین و امپرازول برای زخم معده, سوزش سر ِدل و سایر دشواری های معده

. مهارکننده آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین «ACE» برای فشار خون بالا

. کولستیپول و کولستیرامین برای کاهش کلسترول خون

اگر تردید دارید هر کدام از این داروهایی که مصرف میکنید موجب کم خونی‌تان بشود, با دکتر‌تان مشورت کنید. اما بدون نظر دکتر هرگز خودسرانه مصرف دارو را قطع نکنید.

 

مکمل آهن

بیش فعال هستید
مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ انجام شد دریافت کمبود آهن رابطه بسیار زیادی با اضطراب بیش فعالی دارد. محققان بعد از مطالعه‌ روی سطح آهن خون, فریتین, ویتامین D, منیزیم, کلسیم و فسفر دریافتند بچه‌هایی که ADHD سطح کمتری از آهن و فریتین در خون‌شان دارند. فریتین, آهن را در درون سلول‌ها برای بهره گیری‌های بعدی ذخیره می کند.

داروی مهارکننده آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین «ACE» مصرف می کنید و سرفه هم دارید

پزشکان برای درمان یکسری از مریضی‌ها داروهای مهارکننده آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین تجویز میکنند, شامل:

. مریضی قلبی
. فشار خون بالا
. دیابت نوع دوم
. مریضی خفیف کلیوی

این داروها حتی می توانند از مریضی‌های کلیوی در مبتلایان به دیابت نوع دوم جلوگیری کنند. سرفه‌ها خشک معمولاً از عوارض جانبی متداول این داروهاست. تحقیق‌ها نشان داده کسانی که هرروز ۲۰۰ میلی گرم مکمل فروس سولفات, دست کم دو ساعت بعد از مصرف داروی ACE دریافت کرده بودند, سرفه‌های کمتری داشتند. محققان دریافتند مصرف آهن باعث افزایش میزان نیتریک اکسید در خون میشود. نیتریک اکسید به کاهش سرفه‌های ناشی از داروهای ACE کمک میکند.

چند نکته
بدن اکثر افراد نسبت به مصرف مکمل آهن, واکنش مناسبی نشان می دهد. مکمل‌های آهن به صورت کپسول میباشند اما کسانی که سطح آهن خون‌شان بسیار پایین هست, ممکن هست به نوع تزریقی آن نیاز داشته باشند. بهتر هست مکمل آهن را با معده‌ی خالی مصرف کنید چون غذا می تواند میزان جذب آهن را کم کند. مصرف مکمل همراه با غذاها و نوشیدنی‌های حاوی ویتامین C به جذب آهن کمک خواهد کرد.

حتماً فقط به میزان پیشنهاد شده مکمل آهن مصرف کنید. مصرف چندان آهن مخصوصا برای کودکان می تواند سمی باشد. حتماً از دکتر‌تان بپرسید که تا چه مدتی لازم هست مکمل آهن مصرف کنید.

  • بدون دیدگاه
  • 2017-09-13
https://www.rahafun.com/?p=69561
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا