چرخش بیضه در کیسه بیضه چیست و چطور درمان میشود ؟

چرخش بیضه در کیسه بیضه چیست و چطور درمان میشود ؟
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

چرخش بیضه در کیسه بیضه چیست و چطور درمان میشود ؟

چرخش بیضه در کیسه بیضه چیست و چطور درمان میشود ؟

چرخش بیضه یا Torsion of the testis به چرخیدن بیضه در کیسه ی بیضوی اتلاق میشود که منجر به درد شدیدی خواهد شد.این بیماری در سنین ۱۲ تا ۱۸ سالگی بیشتر دیده میشود ولی ممکن است در هر سنی رخ دهد…

هر بیضه درون کیسه بیضه از طناب منوی آویزان است. مجرای منی بر ( وازودفران ) و عروق تغذیه کننده ی بیضه  در طناب منوی قرار دارند. اگر این طناب پیچ بخورد ، جریان خون بیضه مختل شده و درد شدیدی در کیسه بیضه بوجود می آید. چرخش بیضه معمولا یکطرفه است. گاهی اوقات بعد از یک فعالیت شدید رخ میدهد اما ممکن است بدون علت واضحی و حتی در خواب ایجاد شود.

چرخش بیضه در مردان بالغ جوان بسیار شایع است ، ولی در هر سنی رخ میدهد . یک وضعیت خطرناک بوده و در صورت عدم درمان سریع منجر به آسیب جدی و نابودی بیضه میشود.

 

در جریان چرخش بیضه ، طناب منوی از محل آویزان شدن بیضه پیچ میخورد و جریان خون بیضه مختل میشود.

 

علائم چرخش بیضه

علائم چرخش بصورت ناگهانی ظاهر میشود و شامل علائم زیر میباشند:

  • درد ناگهانی و پیشرونده در بیضه
  • درد کشاله ران و قسمت تحتانی شکم
  • قرمزی و حساسیت شدید در لمس سمت مبتلا

درد شدید منجر به تهوع و استفراغ میشود. در صورت ظاهر شدن هریک از این علائم ، شما باید به صورت اورژانس معاینه شوید.

اقدامات درمانی

پزشک ، سونوگرافی کیسه بیضه درخواست میکند تا اختلالات دیگری که علائم مشابه ایجاد میکنند ، مانند التهاب اپیدیدیم-بیضه ، را رد کند. در صورتی که شما چرخش بیضه پیدا کرده باشید،جراحی برای رفع چرخش طناب منوی انجام میشود. برای پیشگیری از چرخش مجدد ، بیضه ها را در کیسه بیضه بخیه زده و ثابت میکنند. در صورت انجام جراحی فوری ، بیضه آسیب نخواهد دید ، بهر حال در آسیب غیرقابل برگشت ، بیضه باید برداشته شود.

گاهی اوقات چرخش طناب منوی خود بخود رفع میشود ، حتی اگر علائم ناپدید شدند به پزشک مراجعه کنید ، زیرا امکان برگشت علائم و عود وجود دارد.

پیش آگهی

اگر چرخش بیضه در عرض ۶ ساعت رفع شود ، بیضه ها معمولا آسیب نمی بینند. برداشتن یکی از بیضه ها بر باروری تاثیر ندارد زیرا بیضه ی دیگر قادر است به مقدار کافی اسپرم تولید نماید. بیضه ی مصنوعی در کیسه بیضه خالی از نظر زیبایی کاشته میشود.

منبع:عصر علم

  • بدون دیدگاه
  • 2013-02-22
https://www.rahafun.com/?p=6351
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا