همه چیز درباره ختنه کردن پسران

همه چیز درباره ختنه کردن پسران
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

ختنه کردن پسران

همه چیز درباره ختنه کردن پسران

ختنه به بریدن و زدودن تمام یا بخشی از غلفه (پوست ختنه‌گاه) از آلت تناسلی مرد خَتنه می‌گویند. به هنگام ختنه ممکن است لگام (frenulum) آلت تناسلی هم بریده شود. به این کار لگام‌بُری ( frenectomy ) گفته می شود.سنت ختنه از تاریخ ثبت‌شده بشری قدیمی‌تر است و نگاره‌هایی از آن در غارهای دوران نوسنگی و آرامگاه‌های مصری یافته شده است

ختنه یک سنت دینی می باشد و در ادیانی مانند اسلام و یهود بر آن تاکید شده است از نظر علمی هم از فواید این عمل ، پرده برداشته شده است .در اسلام تاکید بر انجام ختنه قبل از روز هفتم تولد شده است مطالعاتی در دانشگاههای مختلف ایران انجام شده که تاکید بر انجام ختنه در شیرخوارگی ودر بعضی مقالات تاکید بر انجام آن در زایشگاه شده است وعلت آن را کاهش ریسک عفونت ادراری در نوزادان دانسته است. در هیچ مقاله ای این جراحی نفی نشده است

در هر زمانی که تصمیم به انجام ختنه برای فرزند خود گرفتید حتما اینکار را توسط یک جراح ودر بیمارستانی با امکانات مجهز انجام دهید.بعضی عوارض نادر از قبیل حساسیت به داروی بیهوشی, خونریزی ,.. نیاز به امکانات مجهز دارد….

 

فواید ختنه

 

۱- کاهش ریسک سرطان دستگاه تناسلی

۲- کاهش عفونت ادراری

۳- کاهش ریسک انتقال بیماریهای مقاربتی مانند ایدز

۴- کاهش عفونت وتورم دستگاه تناسلی

۵- کاهش ریسک کانسر دهانه رحم در همسران مردان ختنه شده

انجمن اطفال آمریکا تاکید کرده است که فواید ختنه آنقدر مشخص و صد درصد نیست که بتوان این عمل را به عنوان یک جراحی روتین برای همگان قرار داد ولی انجام آن را نفی نکرده است.

مهمترین عوارض ختنه عفونت و خونریزی می باشد.ختنه مانند هر عمل چراحی عوارض یک عمل را دارد

برای انجام ختنه فرزند دلبندتان:

۱- انجام آن توسط یک پزشک ماهر

۲- انجام آن در بیمارستان مجهز را در نظر داشته باشید

مراقبت از کودک ختنه شده

آلت تناسلی کودک بعد از ختنه قرمز و متورم می شود و تا ۲۴ ساعت هم ممکن است خونریزی داشته باشد

 

اقدامات:

۱- پوشک کودک را به محض کثیف شدن تعویض کنید

۲- روزانه ناحیه مورد نظر را به آرامی با آب تمیز کنید

۳- از یک پماد آنتی بیوتیک بمدت ۳تا ۴ روز استفاده کنید

۴- از صابون,پودر,لوسیون وهر ماده دیگر تا خوب شدن کامل استفاده نکنید

۵- تا بهبودی کامل کودک را حمام نبرید

در بعضی مقالات تاکید شده بعد از افتادن پانسمان اولیه می توان کودک راحمام کرد و برای بهبود سریعتر مقداری نمک در وان کودک بریزید ولی از هیچ ماده ضدعفونی دیگر در آب استفاده نکنید . نخ بخیه معمولا طی ۷ تا۱۰ روز جذب می شود .اگر از حلقه استفاده شود حداکثر تا یک هفته خودبخود می افتد

۵) اگر خونریزی و یا ترشحات از آلت تناسلی ادامه پیدا کرد سر آلت تناسلی آبی و یا سیاه شد جریان ادرار کاهش پیدا کرد حتما با پزشک خود تماس بگیرید

 

علایم عفونت:

۱-  تب

۲- ترشحات بد بو

۳- افزایش قرمزی و تورم

جهت تعیین شیوع عوارض ختنه در اطفال زیر ۲ سال شهر یزد تعداد ۱۵۰۰ نمونه در مراکز بهداشتی درمانی این شهر مورد مطالعه قرار گرفتند. این مطالعه از نوع توصیفی به روش مقطعی و نمونه‌گیری سهمیه‌ای به روش آسان از ۱۵ مرکز و از هر مرکز ۱۰۰ نمونه بود. روش اخذ اطلاعات از طریق مصاحبه با مادران و معاینه فیزیکی اطفال و تکمیل پرسشنامه بود. براساس نتایج بدست آمده در جامعه مورد بررسی ما میزان فراوانی عوارض بصورت کلی ۲۳/۸ بود و میزان فراوانی هر یک از عوارض به ترتیب شیوع عبارت بودند از: خونریزی ۸/۲ درصد، عفونت ۶/۵ درصد، تنگی مجرا۴ درصد، هماتوم ۱/۳ درصد، باندهای چسبنده ۰/۹ درصد، احتباس ادراری ۰/۷ درصد، حذف بیش از حد پوست ۰/۷ درصد، تبدیل کاپ به جراحی ۰/۶ درصد، فیموزیس بعد از ختنه ۰/۶ درصد، آسیب‌گلانس ۰/۲ درصد، فیستول مجرا به پوست ۰/۱ درصد. در جامعه مورد مطالعه ما شایعترین سن انجام ختنه ۰-۳ ماهگی بود که در این سن عوارض نیز بیشتر مشاهده می‌شد (۲۵/۶ درصد) و ۷۱ درصد موارد ختنه بروش جراحی و ۲۸/۸ درصد بروش کاپ انجام شده بود که عوارض در روش جراحی بیشتر بود (۲۴/۹ درصد مقابل ۲۱/۳ درصد) عوارض ناشی از کاپ در ۴-۷ ماهگی بیشتر بود (۲۲ درصد) که شایعترین آن عفونت (۰/۹ درصد) می‌باشد و عوارض ناشی از جراحی در ۰-۳ ماهگی بیشتر بود (۲۷/۳ درصد) و شایعترین آن خونریزی (۸/۵ درصد) می‌باشد. در مطالعه ما از نظر فرد ختنه‌کننده به ترتیب جراح عمومی ۴۳/۳ درصد ارولوژیست ۲۴/۹ درصد پزشکی عمومی ۲۲/۵ درصد و غیرپزشک ۹/۳ درصد ختنه‌ها را انجام داده بودند که بیشترین عوارض توسط غیرپزشک (۷۴/۸ درصد) و کمترین عوارض توسط جراح عمومی (۷/۸ درصد) ایجاد شده است .

ختنه پسران در تمام ملل مسلمان و نیز بین یهودیان رایج است. براساس آمار هاى اخیر در ده سال گذشته مسیحیان نیز با ختنه پسران خود موافقت کرده و اقدام به انجام این عمل مى کنند.

از جمله مزایاى ختنه پسران بنابر تحقیقات علمى مى توان به این ها اشاره کرد:

پسران ختنه شده از بهداشت بالاترى برخوردارند.

از عفونت هاى ادرارى و کلیوى پیشگیرى مى کند.

از بیمار هاى مقاربتى و احتمالاً سرایت فورى HIV جلوگیرى مى کند.

سرطان دستگاه تناسلى در مردان ختنه شده کمتر از سرطان در مردان بدون ختنه است.

زنانى که شوهرانشان ختنه شده اند کمتر در معرض ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند.

لذت بردن بیشتر از رابطه جنسى.

 

آمارها چه می گویند :

 

* در کشور آمریکا که یک کشور مسیحى است در هر بیست و شش ثانیه یک نوزاد پسر اعم از مسیحى، یهودى و مسلمان ختنه مى شوند.

آخرین آمار سالیانه نشان داده است در سال گذشته در آمریکا تعداد یک میلیون و دویست و پنجاه هزار نوزاد پسر ختنه شده اند که ۸۰ درصد توسط متخصصین زنان و زایمان انجام شده است

 

فرهنگ جهانی

.در حال حاضر در برخی از ادیان الهی ختنه کردن به عنوان قسمتی از فرایض دینی محسوب می شود. یکی از این ادیان دین یهود است. گفتهمی شود، حضرت موسی(ع) آیین ختنه کردن را از مصریان باستان آموخته و برای یهودیان مقرر کرده است. در تورات آمده است که خداوند به ابراهیم می‌گوید: <ختنه قسمتی از آیین من و نوعی تعهد بنده من به من است.> البته در زمان حضرت موسی (ع) پسران بوسیله چاقوی مخصوصی از جنس سنگ ختنه می شدند.در روزهای نخست ظهور دین مسیحیت نیز ختنه کردن قسمتی از آیین گرویدن به دین مسیح بوده است. ولی پس از مدتی برای افزایش پیروان دین مسیح در بین رومی‌ها و یونانی‌ها، پل مقدس،اجبار ختنه شدن را برمی دارد.

ختنه کردن در بسیاری از مذاهب از جمله دین مسیحیت اجباری نیست و تنها در بین پیروان دین اسلام و یهود رواج دارد. ختنه کردن پیش از جنگ دوم جهانی به سرعت در بین مردان دنیای غرب رواج پیدا کرد و به حدی گسترش یافت که به صورت یک فرهنگ مردمی در آمد.این فرهنگ در جوامع غربی آن‌قدر گسترده است که به طور مثال در حدود ۸۰ درصد مردان آمریکا ختنه شده اند و ختنه کردن، امروزه شایع‌ترین جراحی جهان محسوب می شود.

مسلماً علت رواج ختنه در بین مردم اروپا و آمریکا اجبار دینی نیست چون اغلب این مردم مسیحی هستند. بنابراین اگر علت این رواج را بخواهید، باید آن‌را در فواید علمی ختنه کردن جستجو کنید. چنانکه امروزه آیین قدیمی و اولیه دین اسلام به دلایل کاملاً روشن علم پزشکی از نظر حتی مردم غیر مسلمان، لازم به نظر می رسد. ‌شاید مهم‌ترین فایده ختنه، پیشگیری از ابتلای نوزادان و شیرخواران به عفونت‌های دستگاه ادراری باشد. عفونت ادراری نوزادان و شیرخوران می تواند عوارضی داشته باشد که بسیار خطرناک است.

عوارضی که ممکن است باعث ازبین رفتن بافت کلیوی و نهایتاً نارسایی کلیوی شود. مسلماً اگر شما هم به جای اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها بودید و به شما هم می گفتند که در بررسی‌های انجام شده مشخص شده است که ۷۵ درصد اطفال زیر سه ماه دچار عفونت ادراری، پسر هستند و ۹۵ درصد این پسرها ختنه نشده بوده اند، به این نتیجه می رسیدید که نوزادان پسر خود را ختنه کنید. اگر هم بخواهیم مقایسه کنیم، باید بگوییم که اگر نوزاد پسری ختنه نشود، شانس مبتلا شدن به عفونت ادراری در سال اول عمرش ۱۰ برابر افزایش می‌یابد. دکتر سیم‌فروش، جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در این باره می‌گوید: <بهترین کاری که برای پسر بچه ختنه نشده دچار عفونت ادراری، می توان انجام داد، ختنه کردن اوست.))

ممکن است که پیش خود فکر کنید که یعنی اگر فرزند ما از دوره نوزادی و شیرخوارگی جان سالم به در برد، دیگر ختنه فایده ای ندارد؟سوال شما را می‌توان این‌گونه پاسخ داد:  گر صبر کنی ز غوره حلوا سازم

ختنه در دوران بزرگسالی هم به درد آدم ‌می خورد. مثلاً وقتی ختنه باعث کاهش احتمال ابتلای فرد به ایدز می شود ، میزان شیوع ایدز هم کاهش می یابد. این فایده ختنه آن‌قدر مورد توجه قرار گرفته که درکشورهای آفریقایی به عنوان یکی از روش‌های پیشگیری از ایدز مطرح است، چرا که ثابت شده است، اگر ۱۰ ختنه در یک جامعه انجام شود از ابتلای یک نفر به ایدز پیشگیری می شود.

ختنه به جز ایدز، از ابتلا به بیماری‌های عفونی دیگری نیز پیشگیری می کند. چون زیر پوست ختنه گاه محیط خوبی برای رشد باکتری‌ها و ویروس‌هاست لذا برداشتن آن از ابتلا به بیماری‌های عفونی موسوم به بیماری‌های منتقل شونده به روش جنسی جلوگیری می کند.

یکی دیگر از فواید ختنه پیشگیری از ابتلا به سرطان است. به این ترتیب که در کشوری مثل هند که ختنه کردن در آن رواج ندارد، میزان سرطان آلت تناسلی مذکر۱۰ برابر کشوری مثل دانمارک است که در آن ختنه رواج دارد.

 

نقش بی حسی در زندگی

انجام بدون بی‌حسی ختنه می تواند یکی از زجر آورترین خاطرات ایام کودکی باشد. در این راستا دانشمندان به‌وسیله اندازه گیری تعداد ضربان قلب، فشار خون و سطح کورتیزول خون (هورمون ضداسترس بدن) ثابت کرده اند که نوزادی که بدون بی حسی ختنه می‌شود، درد زیادی را تحمل می کند و علاوه بر اهمیت خود درد، این خاطره باعث می شود که نوزاد نسبت به سایر دردهای دیگر مثل واکسن‌هایی که بعداً به کودک تزریق می شود، واکنش شدیدتری نشان دهد. بر اساس این یافته ها، انجمن اطفال آمریکا توصیه می کند که در حین انجام ختنه حتماً باید نوزاد بی‌حس شود. انواع بی‌حسی‌های مورد استفاده در حین انجام ختنه عبارتند از : بی حسی زیرپوستی آلت تناسلی، بی‌حس کردن عصب پشت آلت تناسلی و استفاده از کرم‌EMLA روی پوست که ترکیبی از مواد بی‌حس کننده موضعی است.

 

باید ها و نبایدها

نوزاد پسر هرچه سریع‌تر باید ختنه شود ولی نباید در ۲۴ ساعت اول بعد از تولد این کار را کرد. علت این فاصله زمانی هم حصول اطمینان از سلامت نوزاد است. این ۲۴ ساعت، این امکان را فراهم می کند که نقایص و بیماری‌هایی که در آنها نباید ختنه انجام شود، شناسایی شوند. در بیماری‌های اختلالات خونریزی دهنده مثل هموفیلی، نباید ختنه انجام شود.

البته در اختلالات مادرزادی دستگاه ادراری – تناسلی هم نباید نوزاد ختنه شود. مهم‌ترین این اختلالات مادرزادی، هایپوسپادیازیس است که در آن سوراخ مجرای ادراری در زیر آلت تناسلی قرار دارد و چون بعدها در ترمیم این اختلال به پوست ختنه گاه احتیاج پیدا می شود، نوزاد نباید ختنه شود.خود عمل ختنه کردن می تواند در برخی موارد عوارضی به همراه داشته باشد. این عوارض معمولاً در کمتر از ۱ درصد موارد دیده می‌شوند و شایع‌ترین آنها عبارتند از : عفونت محل زخم، خونریزی زیاد، عدم برداشتن کافی پوست و پل پوستی. پل پوستی، در واقع قسمتی از پوست تنه آلت تناسلی مذکر است که به سر آلت تناسلی می چسبد.

البته ختنه می تواند باعث ایجاد التهاب و تنگی سوراخ ادراری شود که علت آن هنوز به درستی معلوم نیست. بریده شدن قسمتی از آلت تناسلی هم یکی از عوارض ختنه کردن است که در برخی از روش‌های انجام ختنه دیده می‌شود.

 

 

منبع  : شبکه آموزش ایرانیان (ir-edu.com)

  • ۴ دیدگاه
  • 2013-06-12
https://www.rahafun.com/?p=13592
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها
  1. ترنم گفت:

    جالب بود.من دليل علميشو نميدونستم.الان فهميدم.مرسي

  2. مهدی گفت:

    ابرو ما پسرارو جولو دخترا بوردین.هه :evilgrin: :evilgrin:

  3. احمدرضا گفت:

    برام ایمیل کن قربونت برنم :-*

  4. احمدرضا گفت:

    خ :kissing: یلی ممنون جالب بود راستی می تونم چند تا عکس از شما دارشته باشم

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا