مهمان جدید جیب دختران ایرانی

مهمان جدید جیب دختران ایرانی
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

مهمان جدید جیب دختران ایرانی

استعمال دخانیات را بسیاری از کارشناسان امور اجتماعی زمینه ورود فرد به استعمال دودهای به اصطلاح سنگین تر و در نهایت اعتیاد میدانند…

درهمین راستا عمده این کارشناسان نسبت به رواج استعمال دخانیات میان جوانان واین روزها نوجوانان وحتی کودکان هشدار میدهند.

این درحالی است که هیچ امار مشخصی از افزایش تمایل اقشار جوان و نوجوان به استعمال دخانیات وجود ندارد و یا اگر وجود دارد این امارها هم مانند دهها امار دیگر که از اسیبهای اجتماعی به دست میاید یا علمی نیست و یا به صورت محرمانه بایگانی شده وحتی مسوولان امرهم جرات بیان ان را ندارند و بازهم مانند گذشته بر این باورند که باکتمان امار میتوان واقعیات جامعه راهم انکارکرد.

دراخرین نمونه ان زمانی که یک عضو شورای شهر تهران میگویدکه نشاط و تحرک لازم در میان دانش آموزان مان نیست. متاسفانه تهدیدهایی مانند اعتیاد و استعمال دخانیات در مدارس ما بالفعل شده که باید جدی تر با آن برخورد شود.

بلافاصله علی یزدی خواه رئیس آموزش و پرورش شهر تهران پاسخ میدهد که در مدارس ما به هیچ وجه دخانیات و اعتیاد وجود ندارد، اینها اتفاقاتی است که در بیرون مدارس می افتد و دانش آموزان این موضوعات را در مدارس اعلام می کنند.
دراین مطلب قصد نداریم وارد بحث استعمال قلیان ونظایر ان در اماکنی چون قهوه خانه ها شویم که این روزها پاتوق جوانان وتفریح مد روز انها شده است , بلکه فقط به مساله کاهش سن استعمال دخانیات و گسترش مصرف ان دربین بانوان که زمانی قبح داشت خواهیم پرداخت.

درهمین راستا سراغ عضو کمیته کشوری مبارزه با دخانیات رفتیم که وی با تشریح میزان پیشرفت اجرای قانون مبارزه دخانیات و انتقاد از همکاری برخی دستگاهها گفت: شیوع مصرف مواد دخانی بین زنان طی سالهای اخیر از ۱٫۴ درصد به حدود ۴ درصد افزایش یافته است.

حسن آ‌ذری افزود: طی سالهای اخیر و بعد از تصویب قانون جامع مبارزه و کنترل دخانیات البته اقداماتی توسط برخی دستگاهها انجام شده است اما از طرفی برخی دستگاهها مانند وزارت بازرگانی، شورای اصناف کشور، شرکت دخانیات ایران و در مواردی شهرداری در اجرای این قانون همکاری مطلوب نداشته‌ا‌ند.

بنا بر یک گزارش نیز دریک اعلام خطر اجتماعی , مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر از کاهش سن اعتیاد از ۲۳ به ۱۵ سال خبر داده و گفته بودند که بر اساس تحقیقات انجام شده ۱۲ میلیون نفر از افراد جامعه در معرض تهدیدات اجتماعی و اعتیاد قرار دارند.

این درحالی است که سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم٬ بر لزوم اجرای هر چه بیشتر طرح‌های آموزشی در مدارس تأکید کرد و گفت: وزارت آموزش و پرورش باید با برنامه‌ریزی و بررسی آمار مشخصی را در رابطه با استعمال سیگار دانش‌آموزان در مدارس اعلام کند.

سلیمان عباسی ٬ در واکنش به اظهارات مسئولان سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت٬ درمان و آموزش‌پزشکی مبنی‌بر کاهش سن استعمال سیگار به ۱۰ سال و کاهش سن استعمال مواد مخدر به ۱۵ سال٬ افزود: این‌گونه آمارها باید از طریق مجاری قانونی و به‌صورت رسمی اعلام شود٬ در غیر این صورت نمی‌توان به‌این‌گونه آمار‌ها اعتماد کرد.

***بازهم کاهش سن مصرف دخانیات

درهمین راستا یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، نسبت به کاهش روزافزون سن مصرف‌ دخانیات هشدار داد و گفت: مسئولان باید با ایجاد زیرساخت‌ها مضرات مصرف این مواد را برای جوانان مطرح کنند.

ضرغام صادقی ، با اشاره به آمار منتشر شده مبنی‌بر استفاده حدود ۹/۱۸ درصد از پسران و ۹/۹ درصد از دختران ۱۳ تا ۱۵ سال کشور از قلیان و مواد دخانی، بیان کرد: به‌طور حتم دوران نوجوانی و جوانی دوران بحران هویت هر انسان است که در آن امکان تقلید و اثرپذیری از هر کسی وجود دارد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از فقدان طرح‌های فرهنگی در محیط‌های آموزشی و مراکز مرتبط با جوانان و نوجوانان به خصوص مدارس٬ افزود: مسئولان باید با برنامه‌ریزی در جهت آگاه‌سازی جوانان درباره آثار و مضرات مواد دخانی تلاش کنند.

وی با بیان اینکه تفکر غلط در خانواده موجب افزایش اعتماد کاذب به جوانان می‌شود، یاد‌آور شد: خانواده‌ها به جای تفکرات قدیمی و خوش‌خیالی باید مسائل و خطرات جامعه امروز را دریابند و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس٬ کمبود نشاط اجتماعی را یکی از علت‌های تمایل جوانان به مصرف دخانیات خواند و گفت: خانواده‌ها٬ نظام آموزشی٬ صدا و سیما٬ وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی٬ آموزش و پرورش باید اجرائیات بیشتری در رفع این معضل داشته باشند.

ضرغام صادقی ٬ با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی میزان مصرف دخانیات در میان دختران ۱۵ تا ۲۰ ساله کلانشهرهای کشور٬ گفت: علت اصلی تمایل جوانان و نوجوانان به دخانیات٬ بی‌توجهی به نیازهای این گروه از جامعه است.

این نماینده مجلس نهم٬ کم توجهی خانواده‌ها و فضای آموزشی را از علت افزایش میزان تمایل جوانان به مصرف دخانیات خواند و اعلام کرد: به‌طور حتم جوانان ما در دوران بحران هویت هستند٬ از این رو امکان تقلید و تجربه از کارهای دوستانشان وجود دارد.

  • بدون دیدگاه
  • 2012-09-13
https://www.rahafun.com/?p=1392
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا