معنی جنسیت چیست؟

معنی جنسیت چیست؟
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

معنی جنسیت چیست؟

معنی جنسیت چیست؟

سوال:

آقای دکتر در علم روان پزشکی جنسیت چه تعریفی دارد؟ آیا همین که شخص مثلا یک مرد از نظر جسمی تمام خصوصیات مردانگی را داشته باشد به عنوان یک مرد شناخته می شود؟ یا این که نه یک عامل دیگری هم باید باشد؟ شاید این سوال در مورد ترنسجندرها (مبتلایان به اختلال هویت جنسی) مصداق پیدا کند: کسانی که از نظر ظاهر مثل مردند ولی فکر می کنند باید زن باشند (یا برعکس). این پندار درونی این افراد که با خصوصیات ظاهری شان تفاوت دارد از کجا نشات می گیرد ؟ آیا چنین چیزی را می شود به همجنسگراها تعمیم داد ؟

پاسخ: 

همانطور که پیش از این در کتاب راهنمای کامل تشخیص اختلالات جنسی اشاره کردم مفهوم جنسیت در علم روان پزشکی دارای ابعاد چهارگانه است که بطور مختصر به آن اشاره میکنم:

  1. ۱٫    هویت عضوی:  یکی از اولین نشانه هایی  که با توجه به آن جنسیت یک فرد شکل میگیرد شکل ظاهری دستگاه تناسلی خارجی فرد است. در حالت طبیعی با توجه به حضور سلول های حاوی کروموزومهای XY و وجود بیضه و آلت مردانه جنسیت کودک پسر، و با وجود سلولهای حاوی کروموزومهای XX و وجود کلیتوریس و لبهای بزرگ و کوچک و شکاف میانی جنسیت کودک دختر تعیین میشود. هرچند در اغلب اوقات از این بابت مشکلی در تشخیص پسر یا دختر بودن فرد وجود ندارد گاهی هم ابهاماتی در این زمینه پیش می آید. به این معنی که با وجود دستگاه تناسلی خارجی ظاهراً پسرانه طرح ژنتیک سلولی فرد بصورت XY نیست. یا برعکس کودکی ممکن است از نظر دستگاه تناسلی خارجی ظاهراً دختر باشد اما از لحاظ کروموزومی از نوع XX نیست. بنابراین در این موارد تصمیم گیری در مورد جنسیت فرد کار آسانی نیست و برای تصمیم نهایی به شواهد و مدارک بیشتری احتیاج داریم.

 

  1. ۲٫    هویت جنسی:  عبارت است از احساس مرد بودن یا زن بودن. بچه ها معمولاً حول و حوش ۲-۳ سالگی و کم کم متوجه تفاوت های خود با جنس مخالف میشوند. او متوجه میشود که بعضی کودکان دختر و بعضی پسر هستند و اینکه خود وی دختر یا پسر است. در مورد نحوه شکل گیری این احساس اطلاعات کاملی در اختیار نداریم اما احتمالاً این احساس باید در نتیجه توجه و تذکر افراد نسبت به عضو تناسلی کودک، و نحوه رفتار بزرگترها با او شکل بگیرد. دخترها دامن می پوشند و روسری سر میکنند اما پسرها نباید دامن و روسری داشته باشند. دخترها نازی نازی بار می آیند اما پسرها باید تحمل بیشتری داشته باشند و حق گریه کردن ندارند. دخترها عروسک دارند و با هم خاله خاله بازی میکنند. اما پسرها تفنگ دارند و دزد و پلیس بازی میکنند. دخترها با مادرشان به خرید میروند و در سبزی پاک کردن و غذا پختن به او کمک میکنند اما پسرها با پدرشان به گردش میروند و رانندگی میکنند. بدین ترتیب در این اتفاقات مرز بین هویت مردانه و زنانه برای کودک روشن میشود. اینکه چون دختر (یا پسر) است اجازه چه کارهایی را دارد و نتیجه گیری برعکس: اینکه اجازه انجام آن کارهای بخصوص نشان میدهد که او دختر (پسر) است. معمولاً در سابقه مبتلایان به اختلال هویت جنسی یا GID دیده میشود که با وجودی که ظاهراً پسر بوده اند در بازی های دخترانه و با دخترها بازی میکرده اند یا برعکس با وجودیکه ظاهراً دختر بوده اند بیشتر وقت خود را با پدر میگذرانده اند و آرایش مو و لباس پسرانه داشته اند.

 

 

  1. ۳٫    گرایش جنسی:  گرایش جنسی عبارت است از تمایل و وابستگی حسی و عاطفی فرد به یک فرد دیگر. این گرایشات را میتوان در سه دسته دگرجنسی گرایی (با جنس مخالف)، همجنس گرایی (با جنس موافق)، و دوجنس گرایی (با هر دو جنس) دسته بندی کرد. اکثریت افراد یک جامعه را افراد دگرجنسگرا یا Hetrosexual تشکیل میدهند. با توجه به اکثر آمارها در ایالات متحده گمان بر این است که حدود ۳ درصد از مردان و حدود ۱٫۵ درصد از زنان خود را همجنسگرا میدانند. در مورد افراد دوجنسگرا یا Bisexual آمار درستی در دست نیست و یک علت آن هم نداشتن تعریف مشخصی از اینگونه افراد در جامعه از یکطرف، و عدم توجه محققین به بررسی این گروه از افراد در بررسی های عمومی است. باید توجه داشت که صرف داشتن یک یا دو مورد رابطه جنسی با همجنس (که میتوانیم به آن همجنس بازی اطلاق کنیم) دلیل بر همجنسگرایی نیست. این گرایش جنسی در واقع یک نوع نیاز روحی- عاطفی فرد برای قرار گرفتن تحت حمایت مرد یا زنی از جنس خود است. اتفاقاً بسیار پیش آمده است که این افراد تمایلی به نزدیکی جنسی و جسمی نداشته اند و اینکار برای آنان دردناک بوده است. در واقع جذب حمایت عاطفی مرد مقابل دلیل پذیرش رفتار جنسی (مثل دخول مقعدی) است که اتفاقاً عمل دردناک و ناراحت کننده ای است.

 

 

 

  1. ۴٫    رفتار جنسی:  منظور از رفتارهای جنسی، تمایلات، تخیلات، نحوه جفت یابی، و تمام فعالیت هایی است که به منظور ارضاء و پاسخ به نیازهای جنسی صورت میگیرد. منشاء این رفتارها را بیشتر همان گرایشات جنسی افراد تشکیل میدهد که ممکن است تا حدودی تحت تأثیر فضای فرهنگی اعتقادی محیط پیرامون نیز قرار بگیرد.

 با توجه به توضیحات بالا می بینید که مسئله جنسیت به همان سادگی که ابتدا تصور میشد نیست و در بسیاری از موارد ممکن است دانش فعلی بشری جواب قاطع و تعیین کننده ای به موضوع مرز میان تفاوتهای جنسی و هنجارهای طبقه بندی جنسیت به دو دسته مشخص مرد و زن نداشته باشد.

منبع:.novin-jensi.com

  • بدون دیدگاه
  • 2013-06-19
https://www.rahafun.com/?p=14481
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا