مضرات خواب زیاد برای بدن

مضرات خواب زیاد برای بدن
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

مضرات خواب زیاد برای بدن

خواب زیاد

 

تاثیرات منفی زیاد خوابیدن روی سلامت بدن
زیاد خوابیدن روی سلامت بدن تاثیرات بسیار منفی دارد که باید نسبت به آن با خبر بود, کمبود خواب و ازدیاد آن هر دو برای بدن زیان آور میباشند. همه ی میدانیم که خواب برای سلامتی بسیار مهم هست. خواب کافی و مناسب به شما کمک می کند در طول روز هشیار و متمرکز بمانید و بدنتان شب‌ها وقتی که در خواب هستید شارژ می شود تا از روزی که پشت سر گذاشته‌اید ریکاوری کند.

همین طور خواب مفید با چاقی, دیابت, مریضی‌های قلبی و مرگ زودرس و … رویارویی می کند. اما این علت نمیشود که شما ساعت‌های زیادی را در خواب سپری کنید. خواب با کیفیت برای سلامتی شما یک ضرورت هست, اما اگر افراط کنید به ضررتان هست.

موسسه ملی خواب, رهنمودهای زیر را در مورد این که یک نفر, بسته به سن و سالش, واقعا به چقدر خواب هرروز نیاز دارد ارائه کرده هست. اکنون گذشته از این که شروع کنید به محاسبه‌ی مقدار خواب مورد نیازتان, لازم هست علت زیان آور بودن چندان خوابیدن را بدانید. خواب زیادی می تواند علامتی از مریضی‌ها یا عوارضی مختلف باشد

که شامل خستگی مزمن, دشواری های تیروئیدی, مریضی قلبی, آپنه خواب, افسردگی, نارکولپسی «حمله خواب» و داروهایی خاص میشود. خیلی مهم هست که از خواب عمیق و با کیفیت لذت ببرید, اما چندان خوابیدن هم خطراتی دارد.

۱. ممکن هست به مریضی قلبی دچار شوید
اگر چندان بخوابید, قلب‌تان صدمه خواهد دید. در واقع, شما خودتان را در معرض ابتلا به مریضی‌های قلبی قرار می دهید که یکی از دلایل زیاد‌ی مرگ در ایالات متحده آمریکاست. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۳ انجام شد و نتایج آن در «Internal Medicine» منتشر شد نشان داد هم کمبود خواب و هم چندان خوابیدن با افزایش متوسط خطر مریضی‌های قلبی و عروقی رابطه دارد.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ در «American Journal of Cardiology» منتشر شد میز گزارش کرد که خوابیدن برای مدت طولانی, خطر افزایش شاخص توده بطن چپ را به دنبال دارد. با افزایش ضحامت بطن چپ قلب, خطر نارسایی قلبی هم اکثر میشود. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ دریافت همان طور که کمبود خواب,

موجب افزایش ۱۸ درصدی احتمال سکته‌ی مغزی میشود, چندان خوابیدن هم منجر به افزایش ۴۶ درصدی سکته مغزی, بعد از در نظر گرفتن ریسک فاکتورهای معمول در مریضی‌های قلبی و عروقی می شود.

۲. چاق میشوید
بین چندان خوابیدن و چاقی هم رابطه وجود دارد. اگر ساعت‌های طولانی بخوابید, یعنی از نظر فیزیکی در این ساعت‌ها غیر فعال هستید. فعالیت بدنی کم هم یعنی این که بدنتان کالری کمتری می‌سوزاند و در نتیجه دچار اضافه وزن خواهید شد.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۸ شواهدی ارائه داد که هم کم خوابیدن و هم چندان خوابیدن, ریسک افزایش وزن در آینده را بالا برده و در بزرگسالان موجب گردهمایی چربی می شود. مطالعه‌ی دیگری در سال ۲۰۱۰ که در «Social Science & Medicine» منتشر شد گزارش کرد اکثر از ۸ ساعت خوابیدن در روز, منجر به افزایش احتمال چاقی,

دیابت, فشار خون بالا و مریضی‌های قلبی و عروقی می شود. در مطالعه‌ی دیگری نیز دانشمندان دریافتند چندان خوابیدن با مریضی‌های روحی و افزایش شاخص توده بدنی رابطه دارد.

۳. ممکن هست دچار دیابت شوید
خواب بیش از اندازه می تواند روی توانایی بدن شما برای ساخت قند اثر بگذارد و بردباری گلوکزتان را مختل کند که همان پایداری انسولینی هست که ریسک فاکتور متداولی برای دیابت نوع دوم به شما می آید. ضمنا, خواب چندان به معنی فعالیت کمتر هست که برای کاهش خطر دیابت اهمیت زیادی دارد.

در این جا هم چندان یکجا نشستن و چاقی, دو ریسک فاکتور متعارف برای دیابت میباشند. مطالعه‌ای که در «Sleep Medicine» منتشر شد دریافت کسانی که چندان میخوابیدند یا کمبود خواب داشتند, اکثر در معرض ابتلا به دیابت نوع دوم یا اضطراب در بردباری گلوکز بودند. ان خطر برای آنهایی که کمتر از ۷ ساعت یا اکثر از ۸ ساعت میخوابند,

دو نیم برابر اکثر هست. مطالعه‌ی دیگری که در سال ۲۰۱۳ در «Diabetes Care» منتشر شد گزارش می کند آنهایی که اکثر یا کمتر از چیزی بین شش و نیم و هفت و نیم ساعت در شب میخوابند, اکثر در معرض افزایش گلوکز خون قرار دارند.

۴. افسرده‌تان می کند
اضطراب خواب یکی از علائم متعارف افسردگی هست, اما چندان خوابیدن هم میتواند روی خلق و خوی‌تان اثر گذاشته و حتی منجر به افسردگی شود. خواب, بر روی فرارسان‌های عصبی در مغز اثر میگذارد. از آنجاییکه خواب طولانی منجر به کاهش فعالیت بدنی میشود, سطح فرارسان‌های عصبی چون دوپامین و سروتونین کاهش پیدا کرده و می تواند خطر افسردگی را اکثر کند.

فعالیت بدنی همین طور شما را محرک‌های استرس برانگیز دور کرده و اعتماد بنفس‌‌تان را بالا میبرد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ که در نشریه‌ی «Clinical Psychiatry» منتشر شد گزارش میکند که هم کمبود خواب و هم خواب چندان, از شاخص‌های مهم علائم مزمن افسردگی و اضطراب میباشند.

۵. مغزتان صدمه می بیند
چندان خوابیدن می تواند قدرت مغزتان را هم تحت تاثیر قرار بدهد و باعث شود مغزتان زودتر پیر شود. همین طور بیش از اندازه خوابیدن می‌‌تواند از نشانگرهای اضطراب در ساعت باطنی یا مشکلاتی دیگر در سلامتی باشد که در نتیجه موجب تغییرات ساختاری مغز و ضعف در عملکرد ادراک و شناخت میشود.
تاثیرات منفی زیاد خوابیدن روی سلامت بدن

تحقیقی در سال ۲۰۱۱ که در نشریه‌ی «Sleep» منتشر شد دریافت کمبود خواب و چندان خوابیدن, دو عامل مرتبط با اضطراب حافظه بوده و میتوانند نشانگری برای افزایش ریسک اضطراب ادراک در افراد سالخورده باشند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ در نشریه‌ی انجمن آلزایمر منتشر شد دریافت در زنان سالخورده, عادت‌های مربوط به طول مدت خوابیدن, ریسک اضطراب ادراک در آینده را پیش‌بینی میکند, مثل زوال عقل.

۶. منجر به مرگ زودرس می شود
بیش از اندازه خوابیدن حتی میتواند مرگ زودرس را به دنبال داشته باشد. هر چند شاید خوفناک به نظر میرسد اما تحقیقات زیادی این موضوع را اثبات کرده‌اند. در سال ۲۰۱۰ مروری بر ۱۶ مطالعه‌ی متفاوت انجام شد و محققان گزارش کردند آنهایی که مفید نمیخوابند یا چندان می خوابند,

اکثر در معرض مرگ زودرس میباشند. اکثر از ۸ ساعت خوابیدن در شب, احتمال مرگ زودرس را تا ۱٫۳ برابر اکثر می کند. احتمال اکثر مرگ زودرس به علت چندان از حد خوابیدن میتواند به علت افزایش احتمال دیابت, مریضی قلبی, افسردگی و چاقی باشد.

۷. باعث سر درد می شود
چندان خوابیدن میتواند باعث سر دردتان هم بشود. این رخداد به علت نوسانات در فرارسان‌های عصبی مغز روی می دهد شامل سروتونین که می تواند عاملی برای سر درد باشد. هم‌چنین اگر صبح دیر از خواب بیدار شوید, ساعت نرمال صبحانه را از دست می دهید. در چنین شرایطی, ممکن هست به علت افت قند خون,

کم آبی بدن یاعقب افتادن ساعت قهوه‌تان دچار سر درد شوید.به علاوه آنهایی که در طول روز چندان میخوابند, به دلیل اضطراب در خواب شبانه, صبح روز بعد احتمالاً دچار سر درد خواهند شد.

۸. باعث کمر درد می شود
اگر ساعت‌های طولانی پشت میز کارتان می نشینید و بعد هم یک راست به رختخواب می روید و فردا صبح تا دیروقت میخوابید, این احتمال وجود دارد که دچار کمر درد شوید. نشستن و خوابیدن برای ساعت‌های طولانی, سطح فعالیت بدنی‌تان را کم کرده و به ضرر استخوان‌ها و عضلات شماست. بنابراین کمر درد می تواند از عوارض چندان خوابیدن هم باشد, مخصوصا اگر دشواری های کمر هم داشته باشید.

استراحت کردن برای ساعت‌های طولانی یعنی قرار دادن طولانی مدت بدن در یک اوضاع یکنواخت و جنبش نداشتن که میتواند نشانگرهای التهاب را افزایش بدهد و در نتیجه کمر درد بروز خواهد کرد.

نکاتی برای لذت بردن از خواب با کیفیت
* هر روز راس ساعت منظم به رختخواب بروید و بیدار شوید, حتی روزهای تعطیل.

* محیط مناسبی برای خواب فراهم کنید تا خواب راحتی داشته باشید. مثلاً دمای اتاق خواب‌تان پایین و تاریک و ساکت باشد.

* برای دور ماندن از سر و صداها از گوشبند بهره گیری کنید.

* در اتاق خواب‌تان تلویزیون و رایانه و تلفن قرار ندهید.

* گذشته از خواب چای و قهوه ننوشید.

* گذشته از خواب مدیتیشن کنید یا روشی برای آرام سازی خود در نظر بگیرید.

* بعد از شام, کمی پیاده روی کنید و سپس بخوابید.

* قرار گرفتن در معرض آفتاب صبحگاهی به شما کمک می کند از خواب بیدار شوید و حرکت کنید.

* از اسنوز آلارم ساعت‌تان بهره گیری نکنید.

* برنامه‌های صبحگاهی‌تان پیوسته و برانگیزاننده باشد.

  • بدون دیدگاه
  • 2017-10-28
https://www.rahafun.com/?p=69912
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا