فواید شگفت انگیز ویتامین B2

فواید شگفت انگیز ویتامین B2
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

فواید شگفت انگیز ویتامین B2

ویتامین B2

 

بررسی فواید ویتامین B2 در بدن انسان
ویتامین ها نقش حیاتی در بدن انسان دارند که باید حتما توسط خوراکی ها هرکدام به مقدار لازم فراهم سازی گردند و ما در این مقاله به طور اختصاصی به ویتامین بی دو میپردازیم. ویتامین B2 یا همان ریبوفلاوین یکی از هشت ویتامین B ای هست که برای سلامت انسان ها ضروری هست. می‌توان این ویتامین را در غلات،

گیاهان و محصولات لبنی پیدا کرد. ویتامین B2 برای تجزیه اجزای تشکیل دهنده مواد خوراکی، جذب سایر مواد مغذی و نگه داری بافت ها ضروری هست. همانگونه که میدانید ویتامین B2 یک ویتامین محلول در آب هست و به همین دلیل در آب حل می‌شود. همه ی ویتامین ها محلول در آب یا محلول در چربی میباشند.

ویتامین های محلول در آب از طریق جریان خون حمل میشوند. افراد باید هر روز ویتامین B2 را مصرف کنند زیرا بدن تنها مقادیر کوچکی از آن را ذخیره میکند و این منابع خیلی زود به اتمام می‌رسد. ریبوفلاوین به طور طبیعی در بعضی از غذاها یافت می‌شود. گرچه این ویتامین ممکن هست به مواد اضافه گردد یا از طریق مکمل وارد بدن شود. بیشترین قسمت ویتامین B2 در روده کوچک جذب میشود.

چرا ویتامین B2 مهم هست؟
این ویتامین به تجزیه پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدرات ها کمک می‌کند. ویتامین B2 نقش مهمی در نگه داشتن منبع انرژی بدن دارد. ریبوفلاوین میتواند در تبدیل کربوهیدرات به ATP کمک کند. بدن انسان ATP را از مواد خوراکی ساخت می‌کند و ATP نیز انرژی مورد نیاز را برای بدن فراهم سازی می نماید. ترکیب ATP برای ذخیره سازی انرژی در عضلات بسیار حیاتی هست.

ویتامین B به همراه ویتامین A برای موارد زیر ضروری هست:
حفظ و نگه داری غشای مخاطی در سیستم گوارشی
حفظ و نگه داری کبد
تبدیل تریپتوفان به نیاسین
سالم نگه داشتن چشم، اعصاب، عضلات و پوست
جذب و فعالسازی آهن، اسید فولیک، ویتامین B1 ، B3 و B6
ساخت هورمون به وسیله غده آدرنال
پیشگیری از توسعه آب مروارید
توسعه جنین به خصوص در مناطقی که کمبود ویتامین در انها متعارف هست.

بعضی از محققان بر این باورند که ویتامین B2 میتواند به پیشگیری از آب مروارید و سردردهای میگرنی کمک کند اما برای تایید چنین موضوعی به مطالعات بیشتری نیاز هست. سایر مطالعات نشان داده اند که در کودکان مبتلا به اوتیسم مصرف مکمل های حاوی ویتامین B2، B6 و منیزیم میتواند سطح غیر طبیعی اسیدهای ارگانیک در ادرار را کاهش دهد.

منابع ویتامین B2:
ویتامین B2 در مواد خوراکی موجود هست. این منابع عبارتند از:
ماهی، گوشت قرمز، بوقلمون ، مرغ، گوشت گاو، جگر و قلوه
تخم مرغ
محصولات لبنی
مارچوبه
کنگر فرنگی
آووکادو
فلفل Cayenne
مویز
غلات صبحانه غنی شده
کتانجک
نخود، لوبیای لیما
ملاس
قارچ
آجیل ها
جعفری
کدوتنبل
سیب زمینی شیرین
مریم گلی

سبزیجاتی همچون کلم بروکلی، کلم بروکسل، اسفناج، آب تره، برگ قاصدک
نان تهیه شده با غلات سبوس دار، نان غنی شده و سبوس گندم
عصاره مخمر
ویتامین B2 محلول در آب هست بنابراین پختن غذاها میتواند آن را نابود سازد.

چه مقدار ویتامین B2 برای بدن نیاز هست؟
بر زمینه تحقیقات دانشگاه دولتی Oregon، مقدار ویتامین B2 مجاز هرروز برای مردان ۱۹ سال و بالاتر حدود ۱.۳ میلی گرم در روز و برای زنان حدود ۱.۱ میلی گرم در روز هست. زنان در طول دوران بارداری باید ۱.۴ میلی گرم در روز و در زمان شیردهی ۱.۶ میلی گرم در روز ویتامین B2 مصرف کنند.

کمبود ویتامین B2:
زمانی که رژیم خوراکی خوبی وجود نداشته باشد خطر کمبود ویتامین B2 بسیار بالا خواهد بود زیرا بدن این ویتامین را به طور دائم مورد بهره گیری قرار میدهد. فردی که کمبود ویتامین B2 داشته باشد به طور طبیعی کمبود سایر ویتامین ها را نیز خواهد داشت. دو نوع کمبود ریبوفلاوین وجود دارد:

کمبود ریبوفلاوین نخست زمانی رخ میدهد که رژیم خوراکی فرد ویتامین B2 کمی داشته باشدکمبود ریبوفلاوین ثانویه نیز ممکن هست به دلیل جذب نشدن درست ویتامین در روده ایجاد شود. همین طور اگر بدن نتواند از ویتامین به درستی بهره گیری کند دچار کمبود خواهد شد.

نشانه ها و علائم کمبود ویتامین بی دو عبارت هست از:
انگولار چیلیتیس«angular cheilitis» یا ترک اطراف دهان
لب های ترک خورده
پوست خشک
التهاب پوشش زبان
زخم در دهان
قرمز شدن لب ها
گلودرد
درماتیت اسکروتال
مایع در غشای مخاطی
کم خونی ناشی از فقر آهن
چشم ها ممکن هست به نور روشن حساس باشند، خارش داشته باشند
افرادی که مقادیر زیادی الکل می‌نوشند در معرض خطر کمبود ویتامین B قرار خواهند داشت.

نگرانی ها و خطرات مرتبط با ایمنی درمورد ویتامین B2:
معمولا ویتامین B2 برای افراد امن و بی ضرر هست. اوردوز این ویتامین نامحتمل هست زیرا بدن میتواند بیش از ۲۷ میلی گرم از ریبوفلاوین را جذب کند و مقادیر اضافی را از طریق ادرار دفع نماید. با اینحال گذشته از مصرف هر نوع مکملی باید با دکتر متخصص مشورت شود. بعضی از مکمل ها ممکن هست

با داروهای مصرفی شما تداخل داشته باشند. مکمل های ویتامین B2 ممکن هست بر روی موثر بودن بعضی از داروها اثر بگذارد. بعضی از اوقات، دکتر مکمل را برای افراد پیشنهاد می‌کند. داروهایی که ممکن هست با ریبوفلاوین تداخل داشته باشد در برگیرنده موارد زیر هست:

داروهای ضد افسردگی سه ماهه همچون ایمی پرامین یا Tofranil
بعضی از داروهای ضد درد همچون کلرپرومازین یا تورازین
متوترکسات که برای سرطان و مریضی های خود ایمنی مورد بهره گیری قرار میگیرد.
فینیتوئین یا دیالانتین که برای نظارت تشنج بهره گیری می‌شود
داروی Probenecid برای نقرس
ادرارآورهای تیازید

دوکسوروبیسین، داروئی که در درمان سرطان بهره گیری می‌شود، ممکن هست سطوح ریبوفلاوین را کاهش دهد و ریبوفلاوین بر روی عملکرد دوکروسوبایسین تأثیر می‌گذارد.

مرکز پزشکی دانشگاه مریلند «UMM» خاطرنشان می‌کند مقدار بسیار بالای ویتامین B2 ممکن هست به خارش، بی حسی، سوزش یا لرزیدن، ادرار زرد یا نارنجی و حساسیت به نور منجر شود. برای پیشگیری از عدم تعادل ویتامین B، انها پیشنهاد می‌کنند در صورت نیاز به مکمل از ویتامین B کمپلکس بهره گیری شود.

  • بدون دیدگاه
  • 2017-09-16
https://www.rahafun.com/?p=69678
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا