عوامل موثر بر سرطان سینه 

عوامل موثر بر سرطان سینه 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

عوامل موثر بر سرطان سینه 

سرطان سینه

 

سرطان سینه بین زنان
سرطان سینه یکی از بیماریهای شایع زنان می باشد این بیماری معمولا در میانسالی بین ۴۰ تا ۵۰ سالگی رخ می دهد . متاسفانه اگر این بیماری خیلی پیشرفت کند میبایست سینه ها را برش بدهند . اما اگر به موقع تشخیص داده شود می توان غده سرطانی را کنترل کرد و جلوی رشد ان را گرفت .

در ایالت متحده از هر ۹ زن یک نفر در طول عمرش دچار سرطان سینه می شود و ۳۱ این زنان در اثر این بیماری می میرند؛ یعنی سالانه بیش از ۴۴ هزار نفر از زنان در آمریکا در اثر این نوع سرطان می میرند. به دلیل همین آمار مرگ و میر بالاست که در مورد روشهای تشخیصی و درمانی این بیماری مطالعات دقیق تری صورت گرفته است. تشخیص سریع و زودهنگام سرطان سینه به طور چشمگیری از میزان مرگ و میر آن کاسته است. به هر حال آمار مرگ و میر ناشی ازسرطان عضوی از بدن که به راحتی قابل دستیابی برای معاینه فردی و تشخیصی است تأثرآور و غم انگیز است و خسارت جبران ناپذیری بر پیکره خانواده و جامعه وارد می کند.

* اگر از مواردی که سرطان سینه جنبه خانوادگی دارد بگذریم، این بیماری در سایر زنان به ندرت قبل از ۲۵ سالگی دیده می شود اما با افزایش سن، میزان وقوع این سرطان هم افزایش پیدا می کند.

* حال ببینیم چه عواملی در ایجاد سرطان سینه دخالت دارند؟

سؤالی که مطرح است این است که آیا عامل ژنتیک در ایجاد این سرطان دخالت دارد؟ پاسخ مثبت است. توضیح اینکه:

۱ـ استعداد ارثی
استعداد ژنتیک به طور قاطع در مورد سرطان سینه مطرح است. سابقه خانوادگی به عنوان یک عامل خطر برای این سرطان مطرح است. تقریبا ۱۰ ـ ۵% این سرطان مربوط به عوامل ارثی است. در واقع این بیماری به صورت اتوزوم غالب به ارث می رسد. اگر چندین خویشاوند مبتلا به این سرطان بخصوص در سنین پایین گرفتار شوند احتمال انتقال ژنتیک این بیماری افزایش می یابد.

آیا ژنِ مسؤول سرطانهای ارثی سینه شناخته شده اند؟

آری، دو ژن به نامهای BRCA1 و BRCA2مسؤول اکثریت موارد سرطانهای ارثی سینه هستند. با این حال، کمتر از ۲۰% زنان دارای سابقه فامیلی سرطان سینه دارای این دو ژن هستند. البته استعداد ژنتیکی مربوط به ژنهای دیگری نیز هستند که شیوع کمتری دارند. مثلاً زنان مبتلا به بیماری COWDEN [«سندرم هامارتومهای متعدد» به علت جهش در ژنی که روی کروموزم q10] در سنین ۵۰ سالگی ۵۰ ـ ۳۰% خطر ابتلا به سرطان سینه آنها را تهدید می کند.

آیا نژاد در شیوع و وقوع سرطان سینه مؤثر است؟

با توجه به اینکه سرطان سینه انواع مختلفی دارد نژادهای مختلف ممکن است تمایل به انواع و مراحل خاصی از بیماری داشته باشند. اگرچه میزان وقوع کلی سرطان سینه در نژاد سیاه پوست کمتر از سفیدپوست است اما معمولاً زنان سیاه پوست در مراحل پیشرفته تری مراجعه می کنند و میزان مرگ و میر بیشتری نسبت به سفیدپوستان دارند. قسمتی از این تفاوت مربوط به محرومیت سیاه پوستان و عدم دسترسی آنها به مراکز درمانی و بهداشتی و عدم بهره مندی از امکانات تشخیصی مهم مثل ماموگرافی می باشد اما عوامل ژنتیک هم می توانند مؤثر باشند و به هر حال استعداد ژنتیکی به طور واضح وجود دارد.

۲ـ سن
سرطان سینه قبل از ۲۵ سالگی به ندرت دیده می شود اما بعد از ۲۵ سالگی تا زمان یائسگی به طور مداوم افزایش یافته و سپس در طول عمر با افزایش آهسته تری نسبت به قبل ادامه می یابد. بنابراین بیشترین امکان ابتلاء به سرطان سینه در فاصله ۲۵ سالگی تا زمان یائسگی است ولی سن متوسط در موقع تشخیص ۶۴ سالگی است.

 

سرطان سینه

 

۳ـ بیماری خوش خیم و تکثیری سینه
در مطالعات فراوان نشان داده شده که زنانی که دچار ضایعات خوش خیم سینه بوده اند در آینده در معرض افزایش خطر سرطان این عضو قرار می گیرند. این مطالعات و نتیجه گیری بر اساس بازنگری نمونه های بیوپسی ضایعات خوش خیم در زنانی که بعدها دچار سرطان سینه شدند به دست آمده است. که به دلیل تخصصی بودن ضایعات از ذکر نامها و توضیح در این مورد صرف نظر می کنیم.

۴ـ سابقه
کارسنیوم با سرطان سینه مقابل (طرف دیگر) یا سابقه وجود سرطان رحم وجود سابقه ابتلاء به سرطان سینه در سمت دیگر و یا سابقه وجود سرطان آندومتر یا رحم با افزایش خطر سرطان سینه در طرف دیگر می شود.

۵ـ رادیوتراپی
خانمهایی که به هر دلیلی در معرض تماس با اشعه رادیواکتیو قرار گرفته باشند مثلاً پس از مواجهه با بمب اتمی یا استفاده از رادیوتراپی برای درمان، میزان خطر ابتلاء بالاتری به سرطان سینه دارند به طوری که این خطر در سنین جوانتر و با مقادیر بالاتر پرتودرمانی (اشعه مواد رادیواکتیو) افزایش می یابد.

۶ـ تأثیر تغییرات جغرافیایی
بیشترین میزان وقوع سرطان سینه در آمریکا و اروپای شمالی می باشد و بین ۷ ـ ۴ برابر بیشتر از کشورهای آسیایی و سایر کشورهاست. علل و عوامل اختصاصی این تفاوت جغرافیایی مشخص نشده است.

۷ـ طول دوران «باروری»
هر چقدر شخص در سنین پایین تر دچار قاعدگی شود یعنی دچار قاعدگی زودرس شود خطر ابتلا به سرطان سینه هم افزایش می یابد.

همچنین هر چقدر دیرتر وارد مرحله یائسگی شود احتمال خطر این سرطان بیشتر می شود.

۸ـ زایش
زنانی که اصلاً زایمانی نداشته اند فراوانتر از زنان چندزا دچار این سرطان می شوند.

 

۹ـ سن در موقع زایمان اول
زنانی که بعد از ۳۰ سالگی اولین کودک خود را به دنیا می آورند بیشتر در معرض خطر ابتلاء به سرطان سینه هستند.

۱۰ـ چاقی
خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان چاق پس از یائسگی به علت ساخته شدن استروژن در ذخایر چربی افزایش پیدا می کند.

۱۱ـ استروژنهای خارجی و ترکیبات حاوی استروژن
در مورد نقش و تأثیر داروهای حاوی استروژن Strogen در دوران پس از یائسگی به عنوان جایگزین هورمونی و همچنین در مورد اثر سرطان زای داروهای ضدبارداری خوراکی حاوی استروژن هنوز اختلاف نظر وجود دارد و احتمال اینکه در ایجاد این نوع سرطان مؤثر باشند بسیار ناچیز می باشد.

۱۲ـ اثرات هورمون استروژن درونزاد وطبیعی
تمام آنچه در باره طولانی بودن دوران باروری، عدم حاملگی و بالا بودن سن در موقع اولین تولد گفتیم می توانند باعث عدم تعادل هورمونی شوند و در واقع منجر به افزایش تماس با حداکثر استروژن در دوره قاعدگی شوند. همچنین تومورهایی که مولد استروژن هستند و دارای عملکرد مشابه تخمدانها هستند در زنان پس از یائسگی با افزایش خطر سرطان سینه همراه می شوند.

امروزه افزایش خفیف خطر سرطان سینه در خانمها بعد از یائسگی با سطوح بالای طبیعی استروژن گردش خون ثابت شده است و در بعضی از انواع سرطان سینه گیرنده های مخصوص استروژن شناخته شده است.

۱۳ـ عوامل محیطی
در مورد تأثیر عوامل محیطی بر ایجاد سرطان سینه مطالعاتی شده است و دیده شده که تفاوتهای جغرافیایی در گروههای ژنتیکی همسان در ایجاد این سرطان مؤثر بوده است، مثلاً خطر این بیماری در مهاجرین به کشور آمریکا افزایش نشان می دهد با توجه به اینکه از نظر تاریخی وقوع سرطان سینه در ایالت متحده و غرب ۷ ـ ۴ برابر بیشتر از سایر کشورهاست. عامل محیطی دیگر رادیوتراپی است که عمدتا جهت ضایعات قسمتهای بالاتنه استفاده درمانی شده و بیمار دچار عارضه سرطانی ناشی از اشعه مواد رادیواکتیو می شود.

از دیگر عوامل محیطی مؤثر در سرطان سینه رژیم غذایی بخصوص چربی غذاست که نقش دارد. مصرف مشروبات الکلی خطر سرطان سینه را افزایش می دهد. و بالاخره تأثیر برخی ویروسها بر ایجاد این سرطان مطرح و در دست بررسی است. در قسمت بعد در مورد ساختمان طبیعی و فیزیولوژی سینه و اقدامات پیشگیرانه از ابتلا به سرطان سینه می پردازیم

علائم هشدار دهنده سرطان سینه
سرطان سینه بدلیل اینکه در بین زنان بخصوص زنان ایرانی شایع می باشد از اهمیت فوق العاده ای برخوردار می باشد.

هر سینه از ۱۵ تا ۲۰ بخش که لوب نامیده می شود و عروق خونی و لنفاوی تشکیل شده است که هر کدوم از این لوب ها از بخش های کوچکتر دیگری به نام لبوس نیز تشکیل شده اند که این لبوس ها از طریق مجاری لنفاوی که مجاری ریزی می باشند با لوب ها مرتبط می شوند.

عروق لنفاوی که به اندام های کوچکی به نام غدد لنفاوی ( این غدد در مقابله با غفونت ها و بیماری ها به بدن کمک می کنند.) منتهی می شوند مایع بی رنگی به نام لنف را حمل می کنند. غدد لنفاوی به صورت گروهی در نواحی زیر مشاهده می شود

در نزدیک سینه

در زیر بغل

در قفسه سینه

 

سرطان سینه

 

در زیر به برخی از علائم هشدار دهنده سرطان سینه اشاره شده است:

تغییر در اندازه و شکل سینه

تغییر در اندازه و شکل در نوک سینه

احساس درد شدید در ناحیه سینه

ایجاد فضای خالی و گودی بروی پوست سینه

بوجود آمدن چین و چروک بروی پوست سینه

تغییر در بافت پستان

جمع یا دانه دار شدن نوک سینه

برآمدگی یا فرورفتگی غیر عادی در سینه

وجود یک توده سفت، محکم و متورم در درون سینه

وجود یک توده سفت، محکم و متورم نزدیک سینه یا در زیر بغل

ترشح هر نوع مایعی از نوک سینه بغیر از شیر

خروج مایع خون آلود از نوک سینه

قرمزی و پوسته پوسته شدن بافت سینه

ضخیم شدن سینه یا زیر بغل

انواع سرطان سینه

سرطان مجرایی: در سرطان مجرایی سینه، سلول های سرطانی در داخل بافت سینه رشد و تکسیر می شوند.( که حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد سرطان سینه را تشکیل می دهند.)

سرطان لوبولی : در این نوع از سرطان عامل اصلی شیر درون سینه می باشد. در برخی موارد شیر مادر بیش از حد در این لوبول ها جمع می شوند اما سرطان سینه نمی باشد.

سرطان التهابی سینه: سرطان التهابی سینه پوست بیمار را در گیر می سازد و موجب تغییر رنگ پوست سینه و تورم آن می شود.

زمانی که موارد زیر را در سینه خود مشاهده کردید حتما به پزشک مراجع کنید

وجود یک توده سفت، محکم و متورم در درون سینه

بزرگ شدن ناگهانی اندازه سینه

هنگامی که پوست سینه مانند پوست پرتقال شد

احساس خارش دائمی در پوست سینه

زمانی که سینه گرم و سفت شد

احساس ورم گره لنفاوی زیر بغل

  • بدون دیدگاه
  • 2017-08-12
https://www.rahafun.com/?p=69079
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا