علل اصلی بیماری های گوارشی چیست؟

علل اصلی بیماری های گوارشی چیست؟
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

علل اصلی بیماری های گوارشی چیست؟

گوارشی

 

هر مشکل گوارشی که سرطان نیست!

آمارها از رسیدن سن ابتلا به سرطان روده، به پنج تا ده سالگى حکایت مى کنند و گزارش ها حاکى از این است که هزینه ی درمان بیمارى هاى گوارشى در سال حدود ۳۰ میلیون تومان براى هر فرد است. سرطان روده این روزها به یکى از بیمارى هاى شایع در میان ایرانى ها تبدیل شده و عجیب نیست که در میان انبوه اخبارى که در مورد این بیمارى منتشر مى شوند، هر نشانه اى عجیبى را که در روده هایمان احساس مى کنیم، به عنوان دلیلى براى دچار سرطان شدنشان تفسیر کنیم.

گرچه سرطان روده که با سبک زندگى نادرست، عادات غذایى نامناسب و درگیر شدن با استرس هاى هر روزه سراغ قربانیانش مى رود، یکى از بیمارى هاى شایع در میان ایرانى هاست؛ اما متخصصان معتقدند که هر اتفاق آزاردهنده اى که هنگام دفع تجربه کنیم، نشانه ی بیمار بودنمان نیست. اگر شما نگران تنبل شدن روده هایتان در ساعات خواب و زمان سفر هستید یا اینکه نفخ صبح گاهى علاوه بر نگران کردن، کلافه تان هم مى کند، این مطلب را بخوانید. ما به شما مى گوییم که کدام یک از واکنش هاى روده تان طبیعى هستند و چرا سراغتان مى آیند

پر بودن مثانه، بیدارتان می کند؟

سلول هاى عصبى روده آن قدر باهوش هستند که نیازى به خالى کردن روده هایشان در نیمه شب ندارند فعالیتشان را کند مى کنند؛ به همین دلیل اغلب مردم که نور کم مى شود و محیط اطرافتان تاریک مى شود، خودشان را با ساعت بدن شما تنظیم مى کنند و وقتى و پر بودن روده ها آن ها را از خواب بیدار نمى کند؛ اما مثانه ی شما مثل روده هایتان کار نمى کند. مثانه مى تواند حجمى از ادرار را بدون نیاز به خالى کردنش به همین دلیل در همه ی زمان هایى که بخشى از ادرار در خود جا دهد و تا اندازه اى در این مورد مقاومت کند. وارد مثانه شده، شما به دستشویى رفتن احساس نیاز نمى کنید اما وقتى حجم ادرار از اندازه اى مشخص بیشتر مى شود، تحمل پر بودن مثانه برایتان دشوار مى شود. به طور نرمال، شما باید بتوانید بدون نیاز به خالى کردن مثانه تان حدود شش تا هشت ساعت در شب بخوابید اما مصرف داروهاى خاص، نوشیدن مایعات قبل از خواب یا وضعیت هاى خاصى مثل باردارى ممکن است شما را هنگام نیمه شب از خواب بیدار و روانه توالت کنند.

اول صبح نفخ مى کنید؟

نفخ و خارج شدن گاز از روده ها، اتفاقی است که اگر در زمان و مکان نامناسب سراغتان بیاید، مى تواند باعث شرمندگى تان بشود. روده ی بزرگ در نیمه شب، معمولاً در وضعیت خوابیده قرار دارد اما به محض اینکه از خواب بیدار مى شوید، فعالیتش را شروع مى کند. به همین دلیل در ابتداى صبح و دقایقی بعد از بیدارى، احساس مى کنید که حجم زیادى از گاز در روده هایتان انبار شده که باید خالى شان کنید.

البته محققان امیدوارند که با کمک گازهایى که از روده ها خارج مى گویند نفخ شکم همیشه هم چیز بدى نیست و کمک کنند. بااین وجود، متخصصان مى گویند اگر در مى شوند، بتوانند به درمان برخى بیمارى ها در آینده هر ساعتى از روز نفخ شما را کلافه مى کند و به یکى از مشکلات جدى زندگى تان تبدیل شده، حتماً سراغ یک متخصص بروید. از نظر آن ها نفخ بیش ازاندازه و مزاحم مى تواند احتمال سرطانى شدن روده ها را بیشتر کند.

قهوه که مى خورید، روانه ی توالت مى شوید؟

شما تنها نیستید. روده هاى ۳۰ درصد آدم ها بعد از نوشیدن قهوه ی اول صبح فعال مى شود. البته کافئینى را که با نوشیدن قهوه به بدنتان وارد مى شود، سرزنش نکنید. بررسى ها نشان مى دهد که اسیدیته قهوه یکى از دلایل ایجاد چنین واکنشى در روده هاست و باعث مى شود که فعالیتشان بیشتر شود و سرعت پاک سازى شان بالا برود.

البته محققان مى گویند به نفعتان است که این مشکل را تحمل کنید و به خاطر سلامت روده هایتان هم که شده هر روز قهوه بنوشید. بررسى هاى آن ها نشان مى دهد مصرف بیشتر از دو و نیم فنجان قهوه در روز مى تواند خطر سرطان روده بزرگ و راست روده را تا ۵۰ درصد کمتر کند.

وقتى مدفوع مى کنید، یخ مى کنید؟

گرچه خالى شدن روده ها مهم است و به شما احساس رهایى را تزریق کند اما در جریان این اتفاق ممکن است حالات ناخوشایندى را هم تجربه کنید. پیامى که روده هایتان در زمان مدفوع کردن به مغز مى فرستند، تغییرات جسمى را در بدن ایجاد مى کند. اگر وقت مدفوع کردن روى بدنتان عرق نشست و لرز کردید، تعجب نکنید. در جریان این اتفاق طبیعى بعید نیست که دچار افت فشارخون و بالا رفتن ضربان قلب هم خاص است. آدم ها به طور طبیعى در زمان مدفوع بشوید، پس تصور نکنید که بدنتان دچار اختلالى کردن ممکن است چنین حالاتى را تجربه کنند.

غذاى تند، عمل دفع را دردناک مى کند؟

غذایى که مى خورید، مى تواند روى نحوه ی فعالیت روده هایتان تأثیر بگذارد. براى مثال، وقتى غذاى تند مى خورید، تغییراتى در مقعد و روده تان به وجود به طورمعمول دچار یبوست و مشکلاتى ازاین دست مى آید که عمل دفع را برایتان دردناک مى کند. اگر باشید هم قطعاً با خوردن غذاهاى تند یا ادویه دار این کار برایتان سخت تر و دردناک تر هم مى شود. البته محققان در بررسى هاى دیگرى ثابت کرده اند که با مصرف فلفل قرمز مى توان خطر ابتلا به سرطان روده را پایین آورد.

سفر روده هایتان را قفل مى کند؟

تقریباً ۴۰ درصد از مردم در مسافرت دچار یبوست مى شوند. اگر شما هم با تغییر برنامه هاى زندگى تان، تغییر ساعت خواب وبیدارى یا حتى تغییر برنامه غذایى و آب وهوا دچار چنین مشکلى مى شوید، نگران نباشید. نه تنها ساعت بدن که تغییر عادات غذایى تان هم مى تواند شما را گرفتار یبوست مسافرتى بکند. اگر در طول سفر استرس و نگرانى هم به شما حمله کند، چرخه ی موردنیاز براى قفل شدن روده ها تکمیل مى شود و شیرینى سفر به خاطر مشکل آزاردهنده یبوست کمتر مى شود.

 

گوارشی

 

عادت ماهانه روده هاتان را پر مى کند؟

اگر در روزهاى عادت ماهانه، یک دفعه در روده هایتان احساس پر بودن مى کنید و بى هیچ درنگى خودتان را به توالت مى رسانید، نگران نباشید. اسهال یا نیاز بیشتر به دفع در دوره ی عادت ماهانه یک اتفاق طبیعى است. ترشح بیشتر هورمونى به نام پروستاگلاندین (PROSTAGLANDIN) نه تنها رحم بلکه روده هاى شما را هم در این روزها تحت تأثیر قرار مى دهد و نیاز به پاک سازى روده را بیشتر مى کند. این هورمون به انقباض رحم کمک مى کند و بر روده ها و سرعت دفع هم تأثیر مى گذارد.

مدفوعتان روى کاسه توالت نمى ماند؟

قبل از آنکه سرتان را به سمت کاسه توالت برگردانید،مدفوعتان سر مى خورد و از نظر محو مى شود؟ شاید تصور کنید که این اتفاقى طبیعى است و تمیز کردن توالت هم برایتان آسان تر است؛ اما واقعیت این است که مدفوع لغزنده، نشان دهنده ی این است که بدنتان مواد مغذى زیادى را دفع مى کند و سلامتی تان در معرض خطر است. مدفوع چرب مى تواند نشانه سوء جذب مواد غذایى باشد یا نشانه ی ابتلا به بیمارى هایى مثل بیمارى سلیاک (celiac – یک اختلال خود ایمنى روده ى باریک با زمینه ژنتیکى) یا پانکراتیت (Pancreatitis – التهاب لوزالمعده) مزمن باشد.

بعد از جراحى رود ه هایتان تنبل مى شود؟

اگر قرار است زیر تیغ جراحى بروید، انتظار کم کار شدن روده هایتان در روزهاى بعد را هم داشته باشید. مهم نیست که عملتان چند ساعت طول مى کشد یا اینکه کدام قسمت از بدنتان را به تیغ جراحان مى سپارید. متخصصان مى گویند داروهایی که در زمان عمل جراحى به بیمار داده مى شود، مسکن هایى که پس از آن مصرف مى شود، استرس ناشى از آسیب دیدگى و جراحى و کم شدن فعالیت بدنی در دوران نقاهت، از دلایل اصلى یبوست هایى هستند که بعد از عمل جراحى گریبان بیمار را مى گیرند. درصورتى که قرار است به عمل جراحى تن بدهید، از روزهاى کنید و بعد از عمل هم با کمک داروهاى قبل مصرف خوراکى هاى ملین را شروع مناسب، به آسان شدن دفعتان کمک کنید.

  • بدون دیدگاه
  • 2017-08-14
https://www.rahafun.com/?p=69166
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا