روش های تضمینی برای کاهش خارش لثه کودک

روش های تضمینی برای کاهش خارش لثه کودک
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

روش های تضمینی برای کاهش خارش لثه کودک

خارش لثه کودک

 

دندان‌های نوزاد شما خیلی زود‌تر از آنچه انتظار دارید، بیرون می‌زنند. پس بهتر است تا دیر نشده عکسی از خنده بی‌دندان کوچولوی‌تان بگیرید، زیرا زمانی که روند دندان درآوردن شروع شود، کوچولو‌ی‌تان دیگر آنقدر خوش اخلاق نیست و به راحتی نخواهد خندید. برای این‌که بدانید با سر زدن اولین مروارید، زندگی شما و نوزادتان چگونه تغییر خواهد کرد.

علائم و روش‌های کاهش درد لثه کودک
یکی دیگر از مراحل رشد که در دو الی سه سال ابتدای زندگی نوزاد تکمیل می‌گردد دندان درآوردن می‌باشد . که با تحولات جسمی و رفتاری نوزاد مانند بی‌قراری ، تب و…. همراه است . معمولاً این علائم پس از پایان سه ماهگی آغاز می‌شود البته این امر از نوزادی به نوزاد دیگر متفاوت است برخی از نوزادان هستند که با دندان به دنیا می‌آیند اما برخی دیگر تا دو سالگی نیز دندان درنمی‌آورند و همواره با علائم آن دست به گریبان‌اند .

علائم نیــــش زدن دنـــدان نوزاد
همان طور که گفته شد برخی نوزادان با دندان به دنیا می‌آیند و در بیشتر موارد اولین دندان نوزاد در حدود ۶ ماهگی نیش میزند و در برخی کودکان تا حدود یک یا دو سالگی دندان درنمی‌آورند که این تفاوت‌ها به مسایلی مانند ژنتیک نوع تغذیه مادر در دوران بارداری و تغذیه کودک و… ارتباط دارد.

علائم دندان درآوردن نوزادان به شرح زیر می‌باشد :

تب که ممکن است خفیف یا شدید باشد
بدخلقی بی‌قراری و تحریک‌پذیری
بی‌اشتهایی
گریه کردن و بی‌حوصلگی نوزاد
بی‌خوابی و بیدار شدن‌های مکرر به همراه گریه نوزاد
آبریزش بینی نوزاد
زیادشدن بزاق آب دهان
اسهال به صورت موقتی
داشتن حالت شبیه به سرماخوردگی
خارش گوش
گاز گرفتن اشیا و اطرافیان یا سینه مادر
کوبیدن سر به وسایل
قرمزی و تورم لثه
جویدن و مکیدن انگشت‌ها

با توجه به تشابه علائم دندان درآوردن در نوزادان به سرماخوردگی بهتراست پیش از شروع به اقدام درمان دارویی با پزشک تماس بگیرید تا کودک مورد معاینه و بررسی قرار گیرد زیرا مصرف بعضی از داروها به رشد دندان‌ها آسیب جدی وارد می‌کند.

راه کاهش ناراحتی کودک موقع دندان درآوردن

لثه کودک را به آرامی بمالید.

به آرامی لثه‌های نوزاد را با انگشت تمیز، یا یک پارچه سرد و مرطوب تمیز مالش دهید. کمی فشار ملایم می تواند ناراحتی کودک را کاهش دهد.

به نوزاد چیزی خنک برای جویدن بدهید.

یک تکه پارچه سرد و مرطوب یا دندان گیر خنک می تواند تسکین دهنده باشد. البته اطمینان حاصل کنید که این شی باعث خفگی او نمی‌شود.

مراقب باشید تا شیء یخ زده نباشد، بلکه کمی خنکی کفایت می کند، چون سرمای زیاد هم می تواند آسیب رسان باشد. اگر کودک شما غذاهای جامد و سفت می خورد از غذاهای سرد استفاده کنید. ماست خنک پیشنهاد خوبی است.

یک دندان گیر از داروخانه بخرید.

دندان گیرهایی که از لاستیک نرم ساخته شده اند بهتر هستند. انواعی که با مایع پر شده اند، ممکن است در اثر فشار لثه کودک پاره شوند. می تواندی از پستانک تمیز هم استفاده کنید.

کودک موقع خارش جای دندان، عکس‌العمل‌های خاصی نشان می‌دهد و مشاهده شده است که بچه‌های شیرخوار حتی سینه مادر خود را گاز می‌گیرند. در این مواقع از دادن اجسام و مواد کوچک مانند یک تکه گوشت که برخی خانواده ها به کودک می دهند تا گاز بگیرد، به طور جدی باید پرهیز کرد، زیرا ممکن است این وسایل جانبی به داخل حلق کودک رفته و باعث خفگی او شود.

آب دهان کودک را خشک کنید.

افزایش بزاق و آبریزش دهان جزئی از فرایند دندان در آوردن است. با یک دستمال تمیز، دهان و چانه کودک را پاک کنید تا از تحریک پوست پیشگیری کنید. هنگام خواب نیز پارچه مناسب و جاذبی زیر سر کودک قرار دهید.

از داروها کمک بگیرید.

اگر کودک شما خیلی بی قرار، تحریک پذیر و بدخو شده است با پزشک مشورت کنید تا در صورت لزوم، استامینوفن یا ایبوپروفن را به میزان لازم تجویز کند. از دادن آسپیرین به کودک خودداری کنید.

همچنین از استعمال داروهای موضعی و بی حس کننده بر روی لثه خودداری کنید، زیرا این داروها به وسیله بزاق شسته شده و قبل از اینکه روی لثه تاثیر کنند، موجب بی حسی گلوی کودک می شوند و در مکانیسم‌های طبیعی بلع غذای کودک تداخل ایجاد می کنند.
دندان در آوردن معمولا با اقدامات خانگی کنترل می شود. اما اگر ناراحتی و بی قراری شدید یا نخوردن شیر و غذا در کودک شما روی داد، یا تب و اسهال ایجاد شد، به پزشک مراجعه کنید.

استفـــاده از ژل دندانی مخصوص نوزاد

شما می‌توانید با مشورت پزشک نوزاد خود از ژل‌های دندانی غیر شیرین (Suger-free) مخصوص نوزادان استفاده کنید. این ژل‌ها باعث بی‌حس شدن موضعی لثه‌ها و از بین رفتن حالت تورم خارش و سوزش شده و تأثیر نسبتاً خوبی در تسکین درد دندان درآوردن نوزاد دارند. مصرف این‌گونه ژل‌ها برای نوزادان کمتر از۴ ماه ممنوع است . شما می‌توانید ژل مخصوص را توسط گوش پاک کن یا انگشت که تمیز شسته شده بر روی لثه نوزاد بمالید .

استفاده ازنان هویج و… برای کشیدن به لثه برای کاهش درد دندان درآوردن نوزاد

استفاده از تکه‌های نان سنگک یا بربری، هویج پوست‌کنده و شسته شده ، سیب ، کرفس و خیار … نیز توصیه می‌شود اما باید دقت کنید و نوزاد را در این زمان زیر نظر بگیرید تا تکه‌های مواد خوراکی باعث خفگی او نگردد.

استفاده از مسواک‌های انگشتی

برای کاهش درد دندان درآوردن در نوزادان می‌توانید از مسواک‌های انگشتی خریداری کرده و در انگشت خودتان که شسته‌اید کرده و برای نوزاد خود ماساژ دهید .

 

خارش لثه کودک

 

انواع بیماری های لثه در کودکان
ژنژویت مزمن- ژنژویت مزمن در کودکان رواج زیادی دارد. این بیماری سبب تورم و قرمز رنگ شدن لثه و خونریزی می شود. بیماری ژنژویت با مسواک زدن، استفاده از نخ دندان، مراجعه ی مرتب به دندانپزشک هم قابل پیشگیری و هم قابل درمان است. هرچند اگر درمان نشده بماند پیشرفت کرده و سبب بروز بیماری های خطرناک لثه خواهد شد.

پریودنتیتیس مهاجم- پریودنتیتیس مهاجم حتی با وجود سالم بودن نوجوانان و جوانان آن ها را مبتلا می سازد. پریودنتیتیس مهاجم در نوجوانان وجوانان بروز کرده و در ابتدا دندان های آسیا و نیش را مبتلا می کند. مشخصه ی آن از بین رفتن استخوان آلوئولار ( استخوان فک ) است و به طور معمول در این بیماران پلاک و جرم کمتری تشکیل می شود.

پریودنتیتیس مهاجم پیشرفته- این بیماری در دوران بلوغ بروز می کند و کل دهان را در بر می گیرد. مشخصه ی آن التهام لثه و تجمع شدید پلاک و جرم روی دندان است. حتی می تواند سبب لق شدن دندان ها شود.

بیماری های لثه چهار نشانه ی اصلی دارد که عبارتند از:

خونریزی

خونریزی لثه در هنگام مسواک زدن، استفاده از نخ دندان یا مواقع دیگر

تورم

تورم لثه و تغییر رنگ آن به قرمز روشن

پس رفتن لثه

در برخی از موارد با پس رفتن لثه روبه رو می شویم که ا ز اطراف دندان فاصله گرفته و گاهی اوقات ریشه ی دندان نمایان می شود.

 

بوی بد دهان

بوی بد دهان که با مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان برطرف نمی شود.

اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان در بزرگسالان

تغییرات هورمونی مرتبط با دوران بلوغ نوجوانان را در معرض خطر ابتلا به بیماری های پریودنتال قرار می دهد. در دوران بلوغ، سطح خونی هورمون ها از جمله پروژسترون و احتمالا” استروژن افزایش می یابد، در نتیجه جریان خون بیشتری به بافت لثه می رسد. این موضوع حساسیت لثه را برمی انگیزد و سبب بروز واکنش نسبت به هرگونه عامل تحریک کننده مانند ذرات غذا و پلاک می شود.در برخی از موارد متخصص بیماری های دهان صلاح می داند که به درمان بیماری بپردازد و مانع از آسیب دیدن بافت ها و استخوان های اطراف دندان ها شود.

توصیه هایی به والدین

تشخیص به موقع و سریع در درمان موفقیت آمیز بیماری های پریودنتال نقش مهمی دارد. بنابراین، لازمست که در هر بار مراجعه به دندانپزشک تحت معاینه ی کامل پریودنتال قرار بگیرند. بدانید که اگر کودکتان به شکل پیشرفته ی بیماری پریودنتال مبتلا شده است، ممکنست نشانه های مقدماتی ابتلا به بیماری سیستمیک را هم ذکر کند. لازمست معاینه ی عمومی کودکانی که به پریودنتیتیس مبتلا هستند انجام شود. به خصوص اگر والدین نسبت به درمان مقاومت نشان دهند. مهم ترین قدم در پیشگیری بیماری های پریودنتال پیروی از عادت های بهداشتی مربوط به دهان و دندان است. در این جا توصیه های لازم برای حفظ بهداشت دهان و دندان کودکان ارائه شده است:

از سال اول تولد یعنی وقتی که کودکتان ۱۲ ماهه است عادت های بهداشتی دهان و دندان را شکل دهید. در این سن می توانید از خمیر دندان برای تمیز کردن دندان های کودک استفاده کنید. وقتی که فاصله ی بین دندان ها پر شد با کمک نخ دندان، دندان ها را تمیز کنید.

یک الگوی نمونه باشید: با رعایت بهداشت دهان و دندان الگوی خوبی برای کودکان خود باشید.

جهت مراجعه ی اعضای خانواده به دندانپزشک برنامه ریزی کنید. در هر بار مراجعه وضعیت پریودنتال بررسی شود و درصورت لزوم جرم گیری و تمیز کردن دندان ها توسط دندانپزشک انجام گیرد.

سلامت دهان کودک خود را بررسی کنید : دهان کودک را از لحاظ وجود نشانه های بیماری پریودنتال از جمله خونریزی، تورم، تغییر رنگ لثه ها، پس رفتن لثه ها از روی دندان و بوی بد دهان بررسی نمایید.

  • بدون دیدگاه
  • 2017-08-19
https://www.rahafun.com/?p=69257
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا