رابطه ی سفید شدن موها با افزایش سن چیست؟

رابطه ی سفید شدن موها با افزایش سن چیست؟
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

رابطه ی سفید شدن موها با افزایش سن چیست؟

رابطه ی سفید شدن موها با افزایش سن چیست؟

علت سفید شدن موها با افزایش سن چیست؟
احتمالاً تا به حال درباره این موضوعات فکر کرده اید که چرا وقتی سنمان بالا می رود موهایمان سفید می شود و این که آیا می توانیم برای جلوگیری از سفید شدن موهایمان کاری انجام دهیم یا دست کم از سرعت سفید شدن موهایمان کم کنیم یا نه. در این مطلب به آن چه باعث سفید شدن مو می شود و عواملی که بر سرعت روند آن اثر می گذارد می پردازیم.
سنی که اولین موی سفیدمان ظاهر می شود به میزان زیادی به وسیله ژنتیک تعیین می شود. احتمالاً اولین تار موی سفید ما در همان سنی ظاهر می شود که موی والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ هایمان شروع به سفید شدن کرده است. با این حال، سرعت سفید شدن موهایمان تا حدودی تحت کنترل خودمان است. سیگار، شناخته شده ترین عامل افزایش سرعت سفید شدن موها است. کم خونی، به طور کلی سوء تغذیه، ناکافی بودن ویتامین B و وضعیت تیروئیدی که درمان نشده هم به سفید شدن موهایمان سرعت می دهد.
به طور کلی چه عاملی باعث می شود رنگ موی مان تغییر کند؟

سفید شدن مو به دلیل روند تولید رنگدانه ای که به پوست و چشم و موی ما رنگ می دهد و ملانین نامیده می شود صورت می گیرد. ملانین همان رنگدانه ای است که پوست ما را در پاسخ به نور خورشید به رنگ قهوه ای یا به اصطلاح سبزه درمی آورد.

در مورد مو، هر فولیکول مو (اندامی در منطقه زیر پوست) حاوی سلول های رنگدانه ای به نام ملانوسیت است. ملانوسیت ها دو نوع ملانین مو تولید می کنند که اوملانین و فوملانین نامیده می شوند. اوملانین رنگ سیاه و یا قهوه ای تیره و فوملانین رنگ زرد تا قرمز را در مو تولید می کنند. طی فرایندی ملانین ها به سلول هایی که کراتین (پروتئین سازنده مو) تولید می کنند وارد می شوند. (سطح مقطع مو از سه قسمت تشکیل شده و لایه داخلی مو کراتین تولید می کند. کراتین پروتئین اصلی ای است که ساختار ساقه مو را تشکیل می دهد.) وقتی موی ما شروع به خاکستری شدن می کند، ملانوسیت ها هنوز وجود دارند، اما فعالیتشان کمتر می شود درنتیجه رنگدانه های کمتری به مو سپرده می شوند و بنابراین موها روشن تر به نظر می رسند. هنگامی که فرایند سفید شدن پیشرفت می کند، ملانوسیت ها می میرند تا زمانی که دیگر هیچ سلولی وجود نخواهد داشت که رنگ تولید کند.
این یک بخش طبیعی و اجتناب ناپذیر از روند پیری است و به خودی خود با هیچ بیماری ای مرتبط نیست. اما برخی از بیماری های خود ایمنی نیز می توانند باعث سفید شدن زودرس موها شوند. شوک شدید و یا استرس هم می تواند باعث شود موهای ما خیلی سریع سفید شوند، البته نه چنان که مشهور است یک شبه.

  • بدون دیدگاه
  • 2016-03-15
https://www.rahafun.com/?p=53908
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا