دلیل تغییر رنگ ادرار چیست؟

دلیل تغییر رنگ ادرار چیست؟
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

دلیل تغییر رنگ ادرار چیست؟

رنگ ادرار

 

دلایل شایع تغییر رنگ ادرار را بدانید
تغییر رنگ ادرار دلایل بسیار متفاوتی می تواند داشته باشد که در این مقاله به آن میپردازیم, کلیه و مثانه ها تاثیر زیادی در رنگ ادرار دارند. کلیه‌ها معمولاً بی‌سروصدا به مریضی مبتلا می شوند چه عواملی باعث فشار چندان بر کلیه‌ها می شود؟ فشار خون بالا و ورم بر کلیه‌ها فشار اضافه وارد می کنند. کلیه‌ها دفع مواد سمی و زاید از خون را عهده‌دار میباشند همین طور با تولید هورمون در خون‌سازی و فرآوری گلبول قرمز نقش دارند.

کلیه‌ها با ترشح هورمون در فرآوری استخوان دخالت میکنند و دفع مواد زاید مثل اوره – کراتینین, اسید اوریک را از بدن به عهده دارند. اگر کلیه‌ها صدمه ببینند مواد چندان در بدن گردهمایی یافته و فرد دچار ضعف, بی‌حالی, کم‌خونی, تنگی نفس, ورم و پرفشار خون و غیره می شود.

عوامل خطری که کلیه‌ها را در معرض صدمه قرار میدهد کدام هست؟
عوامل خطر به دو دسته عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی تقسیم‌بندی میشود. عوامل خطر ژنتیکی شامل وجود فردی در افراد فامیل درجه یک میشود که پیشینه پیوند کلیه یا دیالیز دارد. در این صورت, فرد نسبت به سایرین استعداد ژنتیکی بیشتری برای ابتلا دارد. از عوامل محیطی کارساز نیز میتوان به تغذیه,

ورزش, استرس, شغل, داروهای مصرفی و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. بعنوان مثال غذا های پرنمک, کلیه را زیر فشار قرار می دهد. استرس, عامل صدمه‌رسان به کلیه‌هاست. گرمای هوا, افزایش تعریق و به دنبال آن کاهش آب و الکترولیت‌ها را در پی خواهد داشت .

ما روی عوامل ژنتیک نمی توانیم تاثیر بگذاریم ولی روی عوامل محیطی می توانیم اثر گذار باشیم. مثلا مصرف آب کافی در فصل تابستان جبران کم‌آبی و تعریق را برای ما می کند و تا حدی می تواند از بروز سنگ کلیه و عفونت مثانه جلوگیری کند. در هوای گرم, بدن با گرمای محیط رویارویی می کند

و اینکار را با گشاد کردن عروق انجام میدهد؛ با گشاد شدن عروق, تعریق رخداد می‌افتد و اگر تعریق رخداد نیفتد درجه حرارت بدن بالا می رود و فرد دچار گرما‌زدگی می شود.

چه افرادی نسبت به گرمازدگی دلنازک ترند؟
کسانی که داروی پروپرانول بهره گیری می کنند و افراد مبتلا به مریضی قلبی به گرمازدگی دلنازک میباشند. اگر درجه حرارت بدن به ۴۰ برسد در عرض چند ساعت سلول‌های بدن دچار صدمه غیرقابل برگشت میشود. آبی که فرد در فصل گرما از طریق تعریق از دست می دهد باید جبران شود

در غیر اینصورت فرد دچار دهیدراتاسیون و کمبود آب میشود و در نتیجه کلیه‌ها زیر فشار قرار میگیرند. زیر فشار قرار گرفتن کلیه‌ها باعث تغلیظ مواد میشود و این مساله منجر به ایجاد رسوب کلیه‌ها می شود در این صورت فرد یا دچار سنگ کلیه می شود و یا سنگ کلیه‌اش بزرگ‌تر میشود.

به کسانی که در محیط‌های گرم کار میکنند چه پیشنهاد‌ای دارید؟
افراد با از دست دادن آب, املاحی مثل سدیم و پتاسیم را هم از دست میدهند. اگر افراد در محیطی میباشند که تعریق چندان میکنند اکثر باید از آب میوه طبیعی بهره گیری کنند و فقط آب خالص نخورند. اگر دسترسی به آب میوه طبیعی ندارند نباید املاح به آب اضافه کنند. این افراد باید آب بخورند و اگر دچار ضعف و تغییر رنگ ادرار شدند, ادرار را چک کنند. اگر ادرار خیلی تیره باشد یعنی کم‌آبی چندان هست.

این افراد می توانند با مصرف چای و پنیر, کمبود سدیم و پتاسیم را جبران کنند. همین طور با نوشیدن شیر «یک لیوان» کم‌آبی را جبران کنند.

کسی که کیست ساده کلیه دارد چه مراقبت‌هایی را باید داشته باشد؟
۵۰ درصد افراد بالای ۵۰ سال کیست ساده کلیه دارند. این افراد باید سونوگرافی سالیانه را انجام دهند چون ممکن هست کیست خونریزی کند یا رویدادها دیگری در آن رخ دهد. همین طور این افرا د باید آب چندان مصرف کنند در غیر این صورت کیست بزرگ میشود.

شایع ترین خاطر تغییر رنگ ادرار چیست؟
دو خاطر شایع تغییر رنگ ادرار, مصرف لبو و نوشابه‌های رنگی هست. همین طور کم‌آبی می تواند باعث تغییر رنگ ادرار شود. وجود یک تا سه شماره گلبول قرمز در ادرار طبیعی هست اما اگر بیش از سه شماره گلبول قرمز در ادرار دیدن شود غیرطبیعی تلقی میشود. وجود گلبول قرمز در ادرار همراه سوزش ادرار و تب میتواند بیانگر وجود عفونت یا سنگ باشد.

آیا مصرف آب چندان به بهبود عملکرد کلیه پیوندی کمک میکند؟
خیر. مصرف چندان آب برای کلیه پیوندی خطرناک هست.

  • بدون دیدگاه
  • 2017-09-25
https://www.rahafun.com/?p=69756
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا