درمان تضمینی خروپف های شبانه 

درمان تضمینی خروپف های شبانه 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

درمان تضمینی خروپف های شبانه 

خروپف

 

خروپف کردن معمولا در مردان حدود ۵۰ درصد از زنان بیشتر است و در حالت معمول دلیلی برای نگرانی نیست اما گاهی ممکن است خروپف نشانه بیماری مرگبار قطع تنفس انسدادی در هنگام خواب باشد که باید سریعا درمان و پیگیری شود.

عوامل تاثیرگذار بر شدت خروپف

سن : معمولا خروپف در سنین جوانی و خیلی کمتر اتفاق می افتد و با افزایش سن و پا گذاشتن به میان سالی و کم شدن توان عضلات روی گلو خروپف نیز افزایش می یابد.

جنسیت : خروپف به طور معمول در مردان بسیار بیشتر از زنان اتفاق می افتد زیرا در مردان مسیر هوای تنگ تری در گلو وجود دارد.

مشکلات تنفسی و سینوسی : مشکلات بینی مانند شکستگی ها و انسداد ها باعث مسدود شدن راه تنفس می شود که خروپف را در پی خواهد داشت.

نوشیدنی های الکل دار : مصرف الکل و همچنین مصرف سیگار و برخی داروها با تاثیر بر روی عضلات و به خصوص عضلات ناحیه گلو باعث تشدید خروپف کردن می شوند.

وضعیت خوابیدن: وضعیت خوابیدن و غلط زدن و … بر روی وضعیت گلو و درپی آن ایجاد خروپف تاثیر خواهند گذاشت به طور مثال خوابیدن صاف به پشت می تواند مسیر هوا را مسدود کند و ایجاد خروپف کند.

بزرگ شدن لوزه ها: در کودکان ممکن است بزرگ شدن لوزه ها اتفاق بیفتد که علاوه بر مشکلاتی که همراه می آورد می تواند موجب خروپف کودک نیز بشود.

دیگر عوامل به وجود آورنده خروپف عبارتند از لوی تنگ، کام شکافته، بزرگ شدن آدنوید و مشکلات جسمانی و بزرگی زبان.

 

روش هایی برای درمان خروپف

در گام اول برای درمان خروپف شبانه تان تا می توانید نمک را در غذاهایتان کمتر کنید.

سعی کنید عوامل تشدید کننده خروپف مانند قرص های خواب آور ، قهوه و میل کردن غذاهای سنگین را بشناسید و از آن ها دوری کنید.

گرفتگی های بینی را حتما کنترل کنید و پیش از خواب بینی تان را پاک کنید تا مسیر تنفستان بهتر شود.

چسب بینی می تواند برای کاهش خروپف شما موثر واقع شود این چسب ها را می توانید از داروخانه تهیه کنید و طبق دستورالعمل استفاده نمایید.

با ورزش زبان می توانید خروپف خود را کاهش دهید: شما می توانید با بیرون آوردن زبان تا انتها و رها کردن آن در حدود ۱۰ تکرار عضلات انتهای زبان خود را تقویت کنید.همچنین سعی کنید زبان خود را به چانه نزدیک کنید چند ثانی نگه دارید و برگردانید.این حرکات را تکرار کنید و به تقویت عضلات گلو کمک کنید و خروپف را کاهش دهید.

روش ساده دیگر برای کاهش خرخر کردن در هنگام خواب گفتن لا لا لا لا با صدای بلند است.سعی کنید طول گفتن هر لا را به ثانیه برسانید و ۵ بار این عمل را تکرار کنید.پس از آن به گفتن کا کا کا کا و ما ما ما ما به همین سیستم ادامه دهید.گفتن این اصوات باعث لرزش حنجره و تقویت آن می شود و می تواند از ایجاد شلی و خروپف جلوگیری کند.

در هنگام خوابیدن طوری نخوابید که سر شما هم سطح بدنتان باشد و با گذاشتن چند بالش زیر سرتان سر را از بدن بالاتر نگه دارید.

تا حد امکان سعی کنید به پشت نخوابید و به پهلو بخوابید تا زبان شما روی گلویتان ننشیند.

اضافه وزن احتمال بروز خروپف را بالا می برد پس سعی کنید وزنتان را متعادل نگه دارید.

یکی دیگر از عواملی که می تواند باعث خروپف شود وجود کرد و غبار روی بالش و رختخواب است که با ایجاد آلرژی باعث ایجاد خروپف می شود.

آب کافی به بدنتان برسانید چون کمبود آب بدن باعث می شود ترشحات بینی افزایش یابند و بینی دچار گرفتگی شود و خروپف زیاد شود.

برخی خروپف ها را می توان با اسپری های کورتون دار و کم کردن علائم بیماری هایی مانند سینوزیت و یا بیماری پر خونی بینی درمان کرد.

سعی کنید دمای محل خوابتان را به هر نحوی مرطوب نگه دارید.

سعی کنید شام را زمانی میل کنید که حتما حداقل ۲ ساعت تا خواب زمان داشته باشید همچنین پیش از خواب می توانید با یک ماساژ آرام کننده جریان خون را در بدن خود متناسب کنید و خواب بهتر و بدون خرخری داشته باشید.

چند گیاه دارویی مناسب برای کاهش خروپف

کره براهمی : کره براهمی که می توان از روغنش هم استفاده کرد را می توانید در بینی خود بریزید و تمام نسوج آن را به راحتی تمیز نمایید.

پودر هل : پودر هل را می توانید از داروهای گیاهی تهیه کنید و یا خودتان با کوبیدن چند دانه هل به دست بیاورید.شما می توانید با ترکیب نصف قاشق از این پودر با یک فنجان آب گرم و مصرف این ترکیب هر شب پیش از خواب به سوی درمان قطعی خروپف خود پیش بروید.

پودر زردچوبه : ترکیب این پودر به میزان دو قاشق چای خوری با یک لیوان شیر گرم معجونی آرامش بخش را برای شما میسازد که با مصرف هر شب پیش از خواب آن خروپف شما به آرامی بهبود خواهد یافت.

 

گیاه نعنا : نعنا گیاهی بسیار پرخاصیت و مفید است که می تواند کمک کند تا علاوه بر خوابی آرام و راحت خروپف شما را نیز درمان کند.می توانید برای راحتی در استفاده به جای خود گیاه نعنا از عرق نعنا استفاده کنید.لازم نیست که این عرق را بخورید فقط کافی است که چند قطره از آن را با آب ترکیب کنید و در هوا اسپری نمایید.با پخش شدن عطر نعنا در فضای اطراف آرامش در خواب حتما با شما خواهد بود.

دوش آب گرم : گاهی ممکن است دلیل خروپف شما گرفتگی بینی تان باشد در این صورت علاوه بر پاک کردن فیزیکی یک دوش آب گرم نیز می تواند کمک بسیاری به شما بکند.

 

گیاه مریم گلی : جوشانده مریم گلی را می توانید غرغره کنید و سپس خالی کنید.این کار با تاثیر بر روی حنجره شما کمک بسیار زیادی به رفع خروپف می کند.
آب نمک : همانطور که گفته شد ممکن است دلیل خروپف گرفتگی بینی باشد.روش دیگری برای رهایی از این مشکل شستشوی بینی با محلول آب نمک است.در آب نمکی که درست می کنید از یک نصفه قاشق چای خوری جوش شیرین نیز استفاده کنید و با این محلول داخل بینی را شستشو دهید.

پیاز : شما می توانید یک عدد پیاز را نصف کنید و روی آن را نمک بپاشید و هنگام خواب بالای سرتان بگذارید این روش یکی از قدیمی ترین روش های کاهش خروپف است و حتما می تواند کمک کند.

 

خروپف

 

ترکیب روغن زیتون و گیاه سُداب : ترکیب این دو گیاه به رفع قطعی خروپف کمک می کند و به عنوان یکی از روش های بسیار قدیمی برای این هدف است.شما می توانید با ترکیب یک لیوان روغن زیتون با چیزی حدود ۵۰ گرم سداب و قرار دادن آن بصورت دست نخورده به مدت دو هفته و سپس صاف کردن و مالیدن آن به فضای داخلی بینی تان به رفع خروپف کمک کنید.ناگفته نماند که معجونتان را در ظرف شیشه ای تیره نگه دارید تا خواصشان را از دست ندهید.

استفاده از دستگاه بخور یا معادل های آن : با استفاده از دستگاه بخور می توانید هوای اتاق را مرطوب نگه دارید با این کار می توانید مجاری تنفسی خود را روان و بازتر کنید و از گرفتگی بینی جلوگیری کنید.

جراحی از بین بردن خروپف

در برخی موارد خروپف حاد از جراحی برای رفع این مشکل استفاده می شود.برای این منظور از جراحی سیتوپلاستی استفاده می شود که در آن تیغه ای که بین دو حفره بینی قرار دارد را صاف و اصلاح می کنند زیرا انحرافات و ایرادات این تیغه می تواند مشکلات تنفسی و در نتیجه خروپف در خواب را در پی داشته باشد.

این جراحی کاملا موثر است اما پس از عمل مانند عمل زیبایی بینی تورم و خونریزی را درپی خواهد داشت و به همان منوال باید پانسمان ها در مدت معین تعویض شود حدود یکی دو هفته تا بهبودی آن زمان لازم دارد.
این جراحی نیاز به بیهوشی دارد و احساس درد در آن کم خواهد است.

خروپف در زنان باردار

در زنان باردار تغییرات هورمونی و دیگر زیادی در بدن رخ می دهد که از جمله آن ها می توان به افزایش قندخون اشاره کرد که این افزایش می تواند منجر به ایجاد خروپف شود.

همچنین ایجاد خروپف می تواند به دلیل وقوع آپنه تنفسی و یا نمایش دهنده فشارخون بالا و یا مسمومیت حاملگی باشد و البته در کل به وجود آمدن خروپف در این دوران نمی تواند نگران کننده باشد اما در صورتی که دلیل خروپف عامل آخر یعنی مسمومیت حاملگی باشد باید سریعا تشخیص و به پزشک مراجعه کرد.

ورزش هایی برای از بین بردن خروپف

همانطور که پیشتر گفته شد دلیل اصلی خروپف شل شدن بافت ماهیچه ای حنجره و در پی آن لرزش نرم کام است شما می توانید با انجام یکسری ورزش ها این عضلات و ماهیچه ها را تقویت کنید و جلوی شل شدنشان را بگیرید. در ادامه به این ورزش ها می پردازیم.

۱ – نوک زبانتان را به سقف دهن فشاردهید و چند ثانیه نگه دارید و پس از آن زبان را حدود ۲۰ بار به سمت عقب بکشید.

۲ – زبان را به سقف دهن بچسبانید و فشار دهید و پس از دوثانیه رها کنید و این کار را ۲۰ بار تکرار کنید.

۳ – زبان خود را به پشت دندان های جلوییتان بچسبانید و همزمان انتهای زبان را به سمت پایین فشار دهید و این کار را ۲۰ بار تکرار کنید.

۴ – بخش نرم سقف دهان و زبان کوچکتان را بلند کنید و رها کنید و این حرکت را ۲۰ بار تکرار کنید.

۵ – سعی کنید با انگشتتان عضله گونه تان را به سمت خارج از جهت دندان ها حرکت دهید و این کار را برای هرطرف صورتتان ۱۰ بار تکرار نمایید.

۶ – در زمانی که غذامیخورید در هنگام قورت دادن غذا همزمان بدون سفت کرده عضله گونه زبانتان را به سقف دهان برسانید.

تمریتان گفته شده را به صورت ادامه دار دنبال کنید و زنجیره انجام تمرینات را قطع نکنید تا از خروپف دوربمانید و دیگر این عارضه به سراغ شما نیاید.

  • بدون دیدگاه
  • 2017-08-15
https://www.rahafun.com/?p=69187
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا