خواص و مضرات خربزه

خواص و مضرات خربزه
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

خواص و مضرات خربزه

خربزه

خواص غذایی خربزه
– طبیعت خربزه گرم و تر است و هر ۱۰۰گرم خربزه حدود ۲۳ کالری انرژی دارد.

– ۹۰ درصد مواد تشکیل دهنده خربزه را آب تشکیل می دهد که توام با مواد قندی است.

– خربزه حاوی ویتامین های A , C , B6 , پتاسیم٬ کلسیم٬ فسفر٬نیاسین و فیبر است.

خواص درمانی خربزه
– خربزه مثانه را شستشو داده و ادرار را زیاد می کند وباعث از بین رفتن سنگ مثانه می شود.

– به علت دارا بودن مقادیر بالای ویتامین A در ترمیم و تجدید سلول های بدن، پیشگیری از بیماری های چشمی و جلو گیری از بیماری های عفونی موثر است.

– به علت دارابودن ویتامین C در طراوت و شادابی پوست و جلو گیری از بیماری لثه ها موثر است.

– سلولز موجود در خربره حجم مدفوع را افزابش داده و تعداد دفعات اجابت مزاج را زیاد می کند. لذا ملین خوبی بوده و یبوست را بر طرف می کند و همچنین از راه دفع مدفوع٬ سموم بدن را خارج می نماید.

– به دلیل دارا بودن ویتامین A و به خاطر دفع سموم خون و اسید اوریک از بدن باعث فعالیت بهتر کلیه می شود.

– وجود فسفر و کلسیم در خربزه باعث تقویت اعصاب و سلول های مغزی عضلات و تکمیل استخوان بندی به ویژه در سنین کودکی می شود.

پتاسیم خربزه برای بیماری قلبی و عروقی نقش به سزایی دارد.

– این میوه به خاطر دارا بودن مواد قندی در درمان کم خونی های مختلف موثر است و برای درمان بیماری رماتیسم مزمن، نقرس و نارسایی کبد بسیار مفید است.

– مصرف این میوه خوش طعم باعث افزایش شیر مادران می شود.

– مصرف این میوه لذیذ در سالمندان فعالیت سلول های دستگاه گوارش را زیاد می کند در نتیجه نقاهت و سستی و بی حالی را از ان ها دور می کند.

– استفاده از ماسک خربزه در شفافیت و جلای پوست و رفع کک و مک که درصورت به شکل لکه های قهوه ای پدیدار می سود بسیار موثر است.

– خوردن خربزه برای اشخاص مبتلا به سل ریوی، کم خونی، یرقان و سنگ کلیه و مثانه بسیار موثر است.

موارد منع مصرف
– مبتلایان به مرض قند (دیابت) بهتر است از خوردن آن پرهیز کنند.

– از خوردن خزبزه و عسل بطور هم زمان خود داری شود. علت این که عسل و خربزه را نباید باهم خورد، در ماهیت کربوهیدرات ها یا قندهای موجود در این مواد نهفته است. عسل دارای قند لولوز و خربزه دارای قند گلوکوز است. هر دو قند به سرعت جذب بدن می‌شوند و آنتالپی را بالا می‌برند. در این ‌صورت گفته می‌شود که شخص گرمیش شده. این افزایش آنتالپی بدن ممکن است با ایجاد تغییر ناگهانی در بدن همراه شود و حتی مرگ را در پی داشته باشد.

– خوردن آن برای سینه درد و سرما خوردگی مضر است.

– چنانچه خربزه سریعا بعد از غذا یا صبح ناشتا خورده شود موجب سوء هاضمه٬ حرارت کبد و کلیه شده و گاهی ایجاد تب می نماید و یا ادرار را خون آلود می سازد (مخصوصادر افراد گرم مزاج).

– خوردن خربزه قبل غذا موجب ورم روده و اسهال می شود.

نکات دانستنی درباره خربزه
– انداختن پوست خربزه تمیز در ته دیگ باعث زود پخته شدن گوشت و حبوبات می شود.

– بهترین زمان خربزه خوردن خربزه در فاصله دو وعده غذا می باشد مثلا ساعت ۱۰صبح و ۵ بعد از ظهر

خربزه سرشار از ویتامین ها, مواد معدنی و فیبرهای خوراکی است که فواید بسیاری برای سلامتی دارند. ویتامین C, ویتامین A, کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها از جمله مهمترین ویتامین های موجود در خربزه می باشند. پتاسیم، کلسیم و آهن نیز جزء مواد معدنی شناخته شده در خربزه هستند. خربزه دارای سطح قابل توجهی پکتین است. پکتین از مشهورترین فیبرهای خوراکی است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. یکی از مهمترین خواص خربزه, فاقد چربی بودن آن است. در واقع این میوه کم کالری هیچ گونه چربی و کلسترولی ندارد, از این رو برای سلامت قلب بسیار مفید است.

خواص خربزه برای زنان باردار
مصرف خربزه مانند هلو در طی بارداری می تواند به تسکین بسیاری از ناراحتی زنان کمک کند. رفع سوزش سر دل, درمان ویار و حالت تهوع, آب رسانی قوی, مقابله با یبوست و سوء هاضمه, تنظیم فشار خون, مقابله با عفونت های جزئی مانند تب و سرماخوردگی در دوران بارداری از جمله مهمترین خاصیت های خربزه برای زنان باردار می باشند. بنابراین مصرف به اندازه این میوه به زنان باردار توصیه می شود.

خواص خربزه برای پوست صورت و مو
آب رسانی پوست
بازسازی پوست
قابلیت ضد پیری برای پوست
درمان اگزما و سایر مشکلات پوستی
پیشگیری از ریزش مو
خوشبو کننده مو

خواص معجزه گر خربزه برای قلب
خربزه به دو طریق می تواند از قلب در برابر بیماری ها محافظت کند. فیبرهای موجود در خربزه به کاهش کلسترول LDL خون کمک می کنند. این مسئله موجب محافظت از قلب در برابر بیماری تصلب شریان ها می شود. همچنین با توجه به محتوای بالای پتاسیم در خربزه, که به عنوان گشاد کننده عروق عمل می کند, خربزه می تواند فشار خون را به طور چشم گیری کاهش بدهد.

 

خربزه

بنابراین پیشگیری از بیماری های عروق کرونر قلب و حمله قلبی و سکته مغزی از جمله مهمترین خواص خربزه برای قلب می باشند.

فواید خربزه در بهبود عملکرد دستگاه گوارش
فیبرهای موجود در خربزه به ویژه فیبر محلول پکتین می تواند حجم مدفوع را افزایش دهد و در نتیجه موجب درمان یبوست و دیگر بیماری های شایع گوارشی شود. به علاوه فیبرهای محلول موجود در میوه ها و سبزیجات, میل سیری در افراد را افزایش می دهند و این مسئله موجب کاهش پرخوری در افراد می شود. بنابراین مصرف این میوه به افرادی که قصد کاهش و کنترل وزن دارند, توصیه می شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سرطان ها با خربزه
آنتی اکسیدان ها از جمله مهمترین ترکیبات موجود در خربزه می باشند. این ترکیبات با رادیکال های آزاد و مضر بدن که مسبب ایجاد سلول های سرطانی هستند, مقابله می کنند. ویتامین C از جمله این آنتی اکسیدان ها است که مانند کیوی موجب تحریک سیستم ایمنی بدن می شود. به علاوه آنتی اکسیدان ویتامین A در خربزه با آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد در بدن مقابله می کند. کاروتنوئیدها و بیوفلاونوئید از دیگر این ترکیبات مفید هستند که عملکردی مشابه با ویتامین A دارند. در نتیجه تمام این ترکیبات مهم در خربزه, از بسیاری سرطان ها پیشگیری می کند و می تواند در درمان بسیاری از آن ها مفید باشد. کاهش خطر ابتلا به سرطان های سینه, دهان, ریه و روده بزرگ از جمله مهمترین خواص و فواید خربزه هستند.

خواص جالب خربزه برای بینایی
خربزه مانند هویج سرشار از ویتامین A است. این مسئله باعث شده خربزه مانند هویج برای چشم و بینایی بسیار مفید باشد. کاروتنوئیدها در خربزه به طور ویژه از سلامت چشم محافظت می کنند. به علاوه خربزه حاوی بتا کاروتن است که می تواند از دژنراسیون ماکولا, آب مروارید و … پیشگیری کند. بنابراین یکی از بزرگ ترین فواید خربزه, حفظ سلامت چشم است.

پیشگیری و درمان دیابت با خربزه
پکتین موجود در خربزه به پیشگیری از دیابت کمک می کند. در واقع پکتین و دیگر اشکال فیبر در رژیم غذایی می توانند انتشار گلوکز به جریان خون را تنظیم کنند. این گلوکز شامل قندهای ساده و کربوهیدرات می شود. در نتیجه بیماران مبتلا به دیابت و افرادی که در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند, با مصرف خربزه از خوشه ها و قطره های قند خون که می تواند برای سلامتی آن ها خطر ناک باشد, محافظت می شوند.

 

  • بدون دیدگاه
  • 2017-08-06
https://www.rahafun.com/?p=68792
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا