جراحي زيبايي سينه سرطان‌زا است

جراحي زيبايي سينه سرطان‌زا است
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

جراحی زیبایی سینه سرطان‌زا است

جراحی زیبایی سینه سرطان‌زا است

هر روز عوارض بیشتر و خطرناک‌تری از این پروتزها کشف می‌شوند. حدود ۲۰ روز پیش بود که مسوولان بهداشت و سلامت آمریکا از ارتباط بین پروتزهای سینه و نوع نادری از سرطان خبر دادند. طبق تحقیقات آنها در بافت‌های جدیدی که اطراف پروتز رشد می‌کند، احتمال ایجاد سرطان «لنفوم سلول بزرگ» وجود دارد… 

این سرطان معمولا غدد لنفی و بافت پوست را درگیر می‌کند. البته تاکنون فقط ۶۰ مورد از این سرطان‌ به دنبال پروتز سینه گزارش شده است. اما مقامات بهداشتی می‌گویند اگر آمارگیری درستی انجام شود، مسلما تعداد این موارد هم بیشتر خواهد شد. چون تقریبا ۵ تا ۱۰ میلیون زن در سراسر دنیا چنین پروتزهایی را استفاده می‌کنند. سازمان غذا و داروی آمریکا (fda) هم از تمام پزشکان درخواست کرده در صورت برخورد با چنین موردی آن را فورا به این سازمان اطلاع دهند. لنفوم سلول بزرگ ممکن است در ابتدا علایمی مانند درد، تورم یا حتی برجستگی توده‌مانند داشته باشد. 

در بیشتر موارد هم بیماران با مشاهده چنین علایمی به پزشک مراجعه می‌کنند. دکتر ویلیام مایسل، مدیربخش تجهیزات پزشکی سازمان غذا و داروی آمریکا می‌گوید: «ما از تحقیق روی سرطان «لنفوم سلول بزرگ» در افرادی که پروتز سینه دارند، ۲ هدف عمده را دنبال می‌کنیم؛ یکی اینکه آیا افرادی با خصوصیت جسمی خاصی هستند که بیشتر در معرض ابتلا باشند؟ و دیگر اینکه چه نوع پروتزی خطر بروز سرطان را بیشتر می‌کند؟» مطالعه روی ۶۰ بیماری که تاکنون شناسایی شده‌اند، نشان داده هیچ‌ تفاوت معنی‌داری در این ۲ مورد وجود ندارد. یعنی استفاده از پروتز سیلیکونی یا سالینی خطر یکسانی در شروع سرطان داشته است. علاوه بر این هیچ تفاوتی نمی‌کند که فرد پروتز را به قصد فرم‌دهی مجدد سینه پس از جراحی سرطان پستان استفاده کرده یا گذاشتن پروتز فقط به عنوان جراحی زیبایی صورت گرفته است. 

به هر حال اگر چنین مطالعه‌ای در طولانی‌مدت و روی تعداد زیادی از مصرف‌کنندگان این پروتزها انجام شود، از لحاظ آماری ارزشمند خواهد بود. به گفته دکتر مایسل، سازمان غذا و داروی آمریکا قصد دارد با همکاری انجمن جراحان پلاستیک آمریکا مطالعه‌ای ۱۰ ساله را روی صدها‌ هزار زن آمریکایی پایه‌گذاری کند. 

البته یک گروه محقق آمریکایی از ۳ سال پیش روی بیماری لنفوما به دنبال پروتز سینه‌ای مطالعه می‌کردند. آنها در پایان مطالعه به این نتیجه رسیدند که نشت سیلیکون از این پروتزها باعث تحریک سلول‌های اطراف می‌شود. این سلول‌ها ممکن است پس از مدتی تبدیل به سلول‌های سرطانی شوند. اما این مساله به این معنا نیست که پروتزهای سالینی بی‌خطر هستند. چون در این نوع پروتزها هم برای حفظ فرم پروتز، مقادیری سیلیکون به کار می‌رود. جالب اینجاست که ارتباط پروتزهای سینه با بیماری‌های بدخیم یا حتی خوش‌خیم بارها و بارها در آمریکا مطرح شده است. دکتر جاسمین‌زین، فوق‌‌تخصص لنفوما در دانشکده پزشکی نیویورک می‌گوید: «تاکنون مطالعه‌های زیادی خطر بالقوه این پروتزها را برای ایجاد بیماری‌های خطرناک نشان داده‌اند. اما این اولین بار است که سازمان غذا و داروی آمریکا اینقدر جدی وارد عمل شده است.» 

در سال ۱۹۹۲، سازمان غذا و داروی آمریکا، طی یک اقدام ضربتی همه پروتزهای سیلیکونی را از بازار فروش جمع کرد. علت این اقدام درج نشدن میزان کارایی و عوارض جانبی این محصولات روی بسته‌بندی آنها عنوان شد. در آن زمان سازمان غذا و داروی آمریکا نگران ارتباط این پروتزها با القای بیماری‌هایی مانند سرطان یا لوپوس بود. البته در همان دوره گزارش‌های زیادی هم وجود داشت که نشان می‌داد این پروتزها پس از کاشته شدن پاره می‌شوند و محتویات آنها زیر بافت پخش می‌شود.تحقیقاتی که در آن سال شروع شد و حدود ۱۴ سال طول کشید، نتوانست هیچ ارتباط معنی‌داری بین کاشت پروتز و ایجاد بیماری‌های ثانویه را اثبات کند. بنابراین در سال ۲۰۰۶، فروش و استفاده از این محصولات دوباره آغاز شد. البته سازمان غذا و داروی آمریکا برای شرکت‌های سازنده این پروتزها یک شرط گذاشته بود. آنها باید در یک دوره ۱۰ ساله، عوارض محصول را روی حداقل ۴۰ هزار زن، بررسی و ثبت می‌کردند. دکتر دیانا زوکرمن، عضو مرکز تحقیقات ملی زنان می‌گوید: «این تصمیم سازمان غذا و داروی آمریکا خیلی هم عملی نیست، چون نمی‌توان این تعداد افراد را قانع کرد برای مدت ۱۰ سال به طور مرتب تحت معاینات و احتمالا‌ آزمایش‌های پزشکی قرار بگیرند.» البته در واقعیت هم‌چنین اتفاقی رخ داده. یعنی شرکت‌های تولیدکننده به‌رغم شروع مطالعه، موفق به جمع‌آوری اطلاعات تعداد قابل‌قبولی از بیماران نشده‌اند.

منبع: تایم

  • بدون دیدگاه
  • 2013-02-24
https://www.rahafun.com/?p=6492
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا