تقسيم بندی قرصهای ضد حاملگی

تقسيم بندی قرصهای ضد حاملگی
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

تقسیم بندی قرصهای ضد حاملگی

تقسیم بندی قرصهای ضد حاملگی

۱- پروژسترون(مینی پیل): در ایـن قـرصها تنها هورمون پـروژستـرون وجـود دارد- ویژه خانمهای شیرده و یا مبتلا به  فشار خون بالا می باشد. خانمهای شیرده می بایست ۶ هفته پس از زایمان شروع بمصرف این قرصها کنند. بـسـته این قرصها ۲۸ عددی می بـاشد. نحوه مصرف آنها روزی یک قــرص سر ساعت معین  از روز نخست قاعدگی میباشـد و پـس از اتـمـام بسـتـه مـصرف قرص بسته جدید بدون وقفه آغـاز میــگردد…

در صورتی که مصرف قرص کمتر از ۳ ساعت از زمان مقرر فراموش گردد بلافاصله پس از یادآوری آن قرص مصرف و مابقی قرصها نیز طبق روال مصرف میگردد اما هرگاه مصرف قرص بیش از ۳ ساعت به تاخیر افتاد بلافاصله پس از یادآوری قرص فراموش شده مصرف گردیده و تا یک هفته میباید از یک روش ضد بارداری دیگر استفاده نمود. اثر این قرصها از قرصهای ترکیبی پایین تر میباشد. 
۲- ترکیبی: این قرصها ترکیبی از دو هورمون استروژن و پروژسترون میباشد. این قرصها خود به سه دسته تقسیم بندی میگردند: 
* منو فازیک(تک مرحله ای): میزان هورمونهای استروژن و پروژسترون در تمام قرصها یکسان میباشد.قرصهای LD وHD در این گروه قرار دارند. 
* دی فازیک(دو مرحله ای): میزان هورمونهای استروژن و پروژسترون در دو مرحله تغییر میکند. 
* تری فازیک(سه مرحله ای): میزان هورمونهای استروژن و پروژسترون در سه مرحله به تدریج افزایش می یابد. 
بسته بندی قرصهای ترکیبی نیز دو گونه میباشد: 
۱- بسته های ۲۱ عددی: این بسته ها حاوی ۲۱ عدد قرص موثر میباشد. 
۲- بسته های ۲۸ عددی: این بسته ها حاوی ۲۸ عدد قرص بوده که ۲۱ عدد آن موثر بوده و ۷ عدد آن را قرصهای خنثی تشکیل میدهند. ۷ قرص آخر تنها برای کمک به حافظه مصرف کننده میباشد. 
نحوه مصرف قرصهای LD و HD 
قرصهای LD کرم رنگ بوده و دوز پایین دارند. 
قرصهای HD سفید رنگ بوده و دوز بالا دارند. 
نحوه مصرف: از روز ۵ قاعدگی مصرف قرصها آغاز میگردد (خواه خونریزی قطع و یا ادامه داشته باشد). ۲۱ روز قرصها سر ساعت معین مصرف گردیده و پس از اتمام بسته یک هفته (۷ روز) مصرف قرص قطع گردیده و از روز هشتم مصرف بسته جدید قرص آغاز میگردد. (خواه خونریزی قطع و یا ادامه داشته باشد) 
در صورت فراموشی مصرف قرص: 
۱- هرگاه مصرف یک قرص فراموش گردد: به محض یادآوری قرص را مصرف کرده و قرصهای بعدی را نیز در زمان مقرر مصرف کنید. 
۲- هرگاه مصرف دو قرص متوالی فراموش گردد: به محض یادآوری ۲ قرص را همزمان مصرف کرده و ۲ قرص دیگر را همزمان روز بعد مصرف کنید.مابقی قرصها را در زمان مقرر مصرف کنید.تا یک هفته نیز از یک روش دیگر پیشگیری از بارداری استفاده کنید. 
۳- هرگاه مصرف ۳ قرص متوالی فراموش گردد: در این صورت مابقی بسته قرص را بدور انداخته و همان روز مصرف قرصهای بسته جدیدی را آغاز کنید. تا یک هفته نیز از یک روش دیگر پیشگیری از بارداری استفاده کنید. 
* معمولا پس از دو هفته از مصرف قرصهای LD وHD دیگر حاملگی صورت نخواهد گرفت اما بهتر است ماه نخست مصرف اینگونه قرصها از یک روش دیگر پیشگیری از بارداری استفاده کنید. 
نحوه مصرف قرصهای سه مرحله ای 
* بسته این قرصها از ۶ قرص نارنجی رنگ،۵  قرص زرد رنگ و ۱۰ قرص سفید رنگ تشکیل شده است. 
نحوه مصرف: از روز نخست قاعدگی مصرف قرصها آغاز میگردد و هر روز سر ساعت معین قرصها مصرف گردیده پس از اتمام بسته یک هفته مصرف قرص قطع گردیده و از روز هشتم مصرف قرصهای بسته جدید آغاز میگردد. 
در صورت فراموشی مصرف قرص: 
۱-هرگاه کمتر از ۱۲ ساعت  از زمان مقرر مصرف قرص گذشته باشد: قرص فراموش شده را مصرف کرده و بقیه قرصها را در زمان مقرر بخورید. 
۲- هرگاه بیشتر از ۱۲ ساعت از زمان مقرر مصرف قرص گذشته باشد: قرص فراموش شده را نخورده و مابقی قرصها را در زمان مقرر بخورید. تا تمام شدن بسته نیز از یک روش دیگر جلوگیری از حاملگی استفاده گردد. 
* هرگاه برای بار نخست از این قرصها استفاده میکنید در ماه اول از یک روش دیگر جلوگیری استفاده کنید. 
نکات مهم: 
۱-برای کاهش حالت تهوع ناشی از مصرف اینگونه قرصها بهتر است آنها را پس از غذا مصرف کنید. 
۲-مصرف قرصها باید هر روز در یک ساعت معین انجام گیرد. 
۳-هر گاه قرصها را بطور مرتب مصرف گردید و یک دوره قاعدگی برای شما اتفاق نیفتاد نگران نباشید اما اگر دو بار پیاپی قاعده نشدید به پزشک مراجعه کنید. 
۴-در مواردی اثر قرصهای خوراکی جلوگیری از بارداری کاهش یافته و باید از یک روش مکمل دیگر جلوگیری از بارداری استفاده گردد این موارد شامل: 
* تداخل دارویی: مصرف آنتی بیوتیکها (مانند آمپی سیلین، پنسیلین، تترا سایکلین)،ق رصهای آرامبخش (مانند دیازپام)، قرصهای ضد سل، قرصهای ضد تشنج، قرصهای ضد انعقاد خون اثربخشی قرصهای ضد بارداری را کاهش میدهند. 
* اسهال و استفراغ شدید نیز اثر بخشی قرصها را کاهش میدهد و باید از روش دیگر جلوگیری از بارداری استفاده گردد. 
۵- آزمایش نمونه از دهانه رحم (پاپ اسمیر) در آغاز مصرف قرصهای ضد بارداری و هر ساله برای خانمها ضروری میباشد. 
۶-قدرت بارداری معمولا پس از ۳ ماه از قطع قرصهای ضد بارداری باز میگردد. (این زمان در افراد مختلف از  یک ماه  تا ۶ ماه  متغیر میباشد) 
روش اورژانس جلوگیری از بارداری 
هرگاه احتمال حاملگی ناخواسته در شما وجود دارد شما میتوانید تنها  ظرف ۷۲ ساعت از حاملگی جلوگیری کنید: 
۱- روش نخست: ۴ عدد قرص LD همزمان و سپس ۱۲ ساعت بعد ۴ قرص دیگر مصرف گردد. 
۲- روش دوم: ۲ قرص HD همزمان و سپس ۱۲ ساعت بعد ۲ قرص دیگر مصرف گردد. 
*بخاطر داشته باشید از این روش بیش از یک بار در هر سیکل قاعدگی نباید استفاده گردد. 
* همچنین مصرف اورژانسی اینگونه قرصها تعادل هورمونها را بشدت برهم زده و حالت تهوع شدیدی در فرد پدید می آورد.

  • بدون دیدگاه
  • 2013-03-22
https://www.rahafun.com/?p=7116
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا