تاثیر عجیب تخم مرغ بر سلامت و زیبایی 

تاثیر عجیب تخم مرغ بر سلامت و زیبایی 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

تاثیر عجیب تخم مرغ بر سلامت و زیبایی 

تخم مرغ

 

تخم مرغ ضامن سلامتی
تخم مرغ‌ در کانون توجه تحقیقات بیشماری در سال‌های متمادی بوده‌ است. تخم مرغ غذایی است که کارشناسان تغذیه مرتبا نظرشان را در مورد آن تغییر داده‌اند. در ۱۹۶۱ گفته می‌شد که تخم مرغ برای ما بد است، به این دلیل که مقدار بسیار زیادی کلسترول تحویل می‌دهد که به نظر می‌رسد تأثیری منفی بر روی سلامت قلب دارد.

مقاله‌ای که توسط تایم مگزین در ۱۹۸۴ منتشر شد، از این هم فراتر رفته و اعلام کرده بود که تخم مرغ غذای وحشتناکی برای بدن انسان است. اما چند سال بعد تحقیقات متفق القول گفتند که «وحشت از تخم مرغ» اصلاً توجیهی ندارد و متخصصان تغذیه گفتند که تخم مرغ در ‌واقع خیلی هم برای سلامتی و تغذیه خوب است.

خوردن حتی فقط یک تخم مرغ طیف بزرگی از مواد مغذی را فراهم می‌کند از جمله:‌

ویتامین‌های B، از جمله B2, B5, و B12، که همگی مسئول تبدیل کردن غذا به انرژی و تقویت سوخت و ساز هستند.

فسفر، که برای رشد، حفظ و تعمیر تمامی بافت‌ها و سلول‌ها و تولید DNA لازم است.

سلنیوم، که باعث می‌شود غده تیروئید با تمام قوا کار کند و به سیستم تناسلی کمک کند.

اسید فولیک، که برای زنان باردار ضروری است چون به سلامت جنین در حال رشد کمک می‌کند و خطرات نقص تولد را کاهش می‌دهد.

ویتامین A، ویتامین ضروری شناخته شده که سلامت چشم را برعهده دارد و خطر ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا را در مراحل بعدی زندگی کاهش می‌دهد. تخم مرغ‌ها همچنین دارای دو آنتی اکسیدان، لوتنین و زیگزانتین هستند که به تقویت شبکیه چشم کمک می‌کنند.

ویتامین D، که به تنظیم سیستم ایمنی بدن و سیستم عصبی عضلانی کمک می‌کند و همچنین میزان جذب کلسیم بدن را افزایش می‌دهد.

روی، که سیستم ایمنی بدن را به شدت تقویت می‌کند.

کلسیم، که استخوان‌ها و دندان‌های سالم را می‌سازد و از شکستن و توسعه پوکی استخوان در سنین بالا جلوگیری می‌کند.

ویتامین E، یک آنتی اکسیدان که پوست را مرطوب کرده و علایم مشهود پیری را کم می‌کند.

ویتامین K، که جریان منظم خون را در بدن حفظ کرده و از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند.

اسیدهای چرب امگا ۳، یا نوع خوب چربی، که می‌تواند مقادیر تری گلیسیرید در جریان خون را کاهش بدهد و به سلامت بیشتر قلب منجر شود. با این حال همه تخم مرغ‌ها حاوی مقادیر بالای امگا ۳ نیستند. فقط تخم مرغ‌هایی مرغی که با خوراک غنی شده پرورش یافته این چنین است. این مورد را بر روی برچسب کارتن تخم مرغ می‌بینید.

کولین، ترکیبی که برای ساختن غشای سلولی قوی‌تر حیاتی است و می‌تواند بر روی قابلیت‌های مغز اثر بگذارد، که یعنی نقش مهمی در توسعه جنین در حال رشد دارد. تخم مرغ‌ها منبع کلیدی حاوی بیش از ۱۰۰ گرم از این ترکیب اند.

پروتئین، که بلوک‌های ساختمانی زندگی بشر اند. بدن از پروتئین برای ایجاد مولکول‌ها و بافت‌ها، تقویت عضلات، و تقویت عمل‌کرد بدن استفاده می‌کند. یک تخم مرغ شش گرم پروتئین، از جمله تمامی اسیدهای آمینه ضروری را فراهم می‌کند که بدن نمی‌تواند به تنهایی خود تولید کند.

وقتی موضوع کلسترول به میان می‌آید، خیلی مهم است که بدانیم، امروزه میزان کلسترول در تخم مرغ‌ها بسیار کمتر از ده سال قبل است. دلیلش این است که خوراک مرغ اصلاح شده است تا سالم‌تر از فرمول‌های قدیمی باشد و نتیجه آن تخم مرغ‌های بسیار سالم‌تر است. امروزه یک تخم مرغ با اندازه متوسط حاوی نزدیک به ۱۰۰ میلی گرم کلسترول است، که تقریباً یک سوم میزان مصرف مجاز روزانه است

 

تخم مرغ

 

تفاوت بین تخم‌ مرغ قهوه‌ای و سفید
آیا واقعاً رنگ خیلی تفاوت ایجاد می‌کند؟ گاهی اوقات بله. در چند سال گذشته، این باور ریشه دوانده است که تخم مرغ‌های قهوه‌ای بهتر هستند، که احتمالاً تا حدی به این حقیقت برمی‌گردد که سایر غذاهای قهوه‌ای در‌ واقع گزینه بهتری هستند؛ شکر قهوه‌ای بهتر از شکر سفید تصفیه شده است، نان قهوه‌ای با گندم کامل بهتر از نان سفید است، برنج هم همینطور و غیره. اما راستش وقتی که تخم مرغ به میان می‌آید رنگ چندان معنایی ندارد. در ‌واقع تنها چیزی که بر روی رنگ تخم مرغ تأثیر می‌گذارد نژاد مرغی است که تخم را گذاشته است:

-مرغ پر سفید با لاله گوش سفید بطور کلی تخم سفید می‌گذارد

-مرغ پر قهوه‌ای یا قرمز با لاله گوش قرمز، تخم قهوه‌ای می‌گذارد

این تنها تفاوت بزرگ واقعی بین آنها است. ارزش غذایی یکسان است، پوسته ضخامت یکسانی دارد و حتی مزه مشابه است (هرچند تخم مرغ قهوه‌ای ممکن است گران‌تر باشد)
یکی از دلایل اینکه تخم مرغ قهوه‌ای شهرت بهتری دارد این است که کشاورزان ضعیف تر (از جنبه مالی) و مزارع ارگانیک که دیده شده بطور کلی محصولات باکیفیت‌تری تولید می‌کنند، معمولاً نوع مرغی را پرورش می‌دهند که تخم قهوه‌ای می‌گذارد.

تخم مرغ از جمله مقوی ترین مواد غذایی موجود در جهان است. مواد مغذی موجود در تخم مرغ سبب رشد و نمو جوجه در آن می شوند. با کمی فکر کردن درباره همین نکته خواهید فهمید که این ماده تا چه حد مقوی است. برای پی بردن به خواص شگفت انگیز تخم مرغ با دکتر سلام همراه باشید.

اکثر مطالعات نشان می دهد که حتی خوردن ۳ عدد تخم مرغ در روز بی خطر است. در اینجا اتفاقاتی که با خوردن تخم مرغ به طور منظم در بدن تان رخ می دهد، را می توانید مرور کنید:

مصرف تخم مرغ به دلیل کاهش کلسترول بد ، خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد

بهبود کلسترول خون: در حالی که تخم مرغ حاوی کلسترول بالایی است، اما تحقیقات نشان می دهد که وقتی تخم مرغ می خوریم کبد کلسترول کمتری را پردازش می کند. خوردن دو عدد تخم مرغ در روز کلسترول خوب یا لیپوپروتئین با چگالی بالا را افزایش خواهد داد.

کاهش خطر بیماری های قلبی: مصرف تخم مرغ به دلیل کاهش کلسترول بد یا ال دی ال منجر به کاهش خطر بیماری های قلبی خواهد شد. واقعیت این است که افزایش کلسترول خوب یا اچ دی ال ناشی از مصرف تخم مرغ خطر سکته مغزی را نیز در افراد کاهش خواهد داد.

از دست دادن وزن: پروتئین موجود در تخم مرغ باعث ترویج احساس سیری شده و شما کالری کمتری دریافت خواهید کرد. مطالعات نشان می دهد افرادی که در هنگام صبح از تخم مرغ استفاده می کنند، در طول روز کمتر به خوردن مواد غذایی با کالری بالا تمایل نشان می دهند.

بهبود سلامت چشم: زرده تخم مرغ حاوی دو ماده مغذی به نام های لوتئین و زیگزانتین است که منجر به بهبود عملکرد چشم می شود. علاوه بر این تخم مرغ منبع خوبی از ویتامین آ است و همانطور که می دانید یکی از علل اصلی کوری، کمبود این ویتامین محسوب می شود.

بهبود عملکرد مغز: تخم مرغ سرشار از ماده ای به نام کولین است و تحقیقات نشان می دهد این ماده مغذی به ساخت غشاهای سلولی و تولید مولکول در مغز کمک می کند.

کم شدن خطر بیماری ها: تخم مرغ حاوی مواد مغذی برای بهبود عملکرد و تقویت سیستم ایمنی بدن است ضمن اینکه به تعادل هورمون های تیروئید کمک می کند. سلنیوم موجود در تخم مرغ این مزایا را دارد. در واقع یک عدد تخم مرغ حاوی ۲۲ درصد سلنیوم است.

بهبود وضعیت پوست و مو: تخم مرغ حاوی ویتامین های ب ۱۲، ب ۵ و ب ۲ برای حفظ سلامت پوست و مو است. توجه داشته باشید که این مواد مغذی عملکرد سیستم عصبی را نیز بهبود می بخشند.

دریافت کافی امگا ۳: این ماده غذایی حاوی مقادیر بالای امگا ۳ است. مصرف به اندازه چربی های امگا ۳ به کاهش خطر بیماری های قلبی کمک می کند.

کاهش تری گلیسیرید: بر اساس مطالعات، مصرف ۵ عدد تخم مرغ در هفته میزان تری گلیسیرید را ۱۶ تا ۱۸ درصد کاهش می دهد. باید توجه داشته باشید که تری گلیسیرید بالا خود عاملی برای ابتلا به دیابت، حمله قلبی و فشار خون بالا در زنان و مردان است.

کاهش استرس: کمبود اسیدهای آمینه ضروری در بدن عاملی برای ابتلا به استرس و اضطراب است. تخم مرغ حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری برای مبارزه با علائم این دو عارضه روانی است

 

  • بدون دیدگاه
  • 2017-08-06
https://www.rahafun.com/?p=68774
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا