با علائم بیماری سادیسم آشنا شوید

با علائم بیماری سادیسم آشنا شوید
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

با علائم بیماری سادیسم آشنا شوید

سادیسم

 

نشانه های مریضی سادیسم را بشناسید
مریضی سادیسم به نوعی اختلال در افراد گفته می شود که تمایل دارند تا به دیگران آسیب برسانند و از اینکار رضایت خاصی پیدا می کنند.سادیسم یا دگرآزاری Sadism یا تمایل به آزاررسانی دیگران، در طبقه‌بندی‌های تازه روانپزشکی یک ویژگی شخصیتی محسوب میشود.در گفتگوهای معمول بین عامه مردم، گرچه همه ی وقت سادیسم به‌جا و برای اشاره به دگرآزاری بهره گیری نمی شود و گاهی بعضی از آن به اشتباه بهره گیری میکنند.

سادیسم عبارت هست از علاقه به آزار دادن دیگران به صورت جسمی، روانی و جنسی، طوری که این آزار رساندن موجب لذت و آرامش فرد آزاررسان شود. این افراد از تحقیر و تمسخر و آزار روحی یا جسمی و جنسی افراد به خصوص در حضور دیگران لذت زیادی میبرند و گاهی رفتارهای پرخاشگرانه یا جنایتکارانه از خود بروز می دهند.

روان‌درمانی تحلیلی و رفتاردرمانی، شرکت در گروه‌های خودیاری و همین طور خانواده درمانی، کاهش استرس‌ های محیطی و دارو برای درمان به کار میرود.

انواع سادیسم به قرار زیر هست:
الف: سادیسم ذهنی – که شخص صحنه‌های سادیستی را تجسم می‌نماید ولی اقدام به آزار دیگران نمی‌نماید.

ب : سادیسم احساسی – که شخص از تحقیر و آزار روحی دیگران لذت میبرد و از پایمال کردن شخصیت دیگران ارضاء می شود.

ج : سادیسم بدنی – که شخص به آزار دیگران میپردازد و از ضرب و جرح ساده تا قتل و سوزاندن افراد مورد نظر خود پیش میرود. (منبع)

سادیسم، یکی از وجوه شخصیتی تیره‌ای هست که داشتن آن منجر به آسیب و ضرر و زیان برای دیگران میشود. سه ویژگی دیگر شخصیتی که مانند سادیسم، زیان‌آور میباشند، این‌ها میباشند:

خودشیفتگی یا نارسیسیسم
سایکوپات بودن یا فقدان حس همدردی
ماکیاولیانیسم، تمایل به تسلط و سلطه به هر قیمت بر دیگران

برترین مثال دنیای قدیم سادیسم، اصولا شخصی هست که خود این صفت از نام او گرفته شده هست: مارکی دو ساد. او یک نویسنده آثار اروتیک فرانسوی بود که درقرن هحدهم و اوایل قرن نوزدهم می‌زیست. به خاطر ضرب و جرحی که او بر قربانیان تجاوزهای خود وارد کرده بود به زندان و سپس آسایشگاه روانی فرستاده شد.

شاید شما فیلم قلم‌پرها یا Quills راکه بر زمینه داستان زندگی او ساخته شده دیده باشید. در این فیلم جفری راش نقش مارکی دو ساد را باز می کند. درضمن کیت وینسلت ژوکین فونیکس و مایکل کین هم در این فیلم حضور دارند.از مارکی دو ساد که گرچه داستان و تاریخ خیلی جالبی دارد اما چندان هم نمی شود در موردش نوشت (!) که بگذریم می‌رسیمبه ملموس‌ترین مشابه تلویزیونی حداقل در یک دهه جدید برای اکثر شماها رمزی بلتون در سریال گیم آو ترونز.

همانگونه که گفتم عامه مردم از واژه سادیسم خیلی وقت‌ها به درستی بهره گیری نمی کنند و تازه خیلی وقت‌ها هم یک فرد که صفت سادیستیک بود به او داده می شود، واقعا سادیسم ندارد.روانشناسان و پژوهشگران یک پرسشنامه دقیق ۹ سؤالی تهیه کرده‌اند که بر زمینه آن میتوان به طور دقیق گفت که یک فرد سادیسم دارد یا نه:

۱- از سر به سر گذاشتن مردم به طوری که انها بدانند من انها را تحت بازرسی داردم، لذت می برم.

۲- از اذیت کردن اطرافیانم خسته نمی شوم.

۳- اگر توانایی و اختیارش را داشته باشم، به مردم آسیب میزنم.

۴-وقتی کسی را مسخره میکنم، از مشاهده ناراحت شدنش، شاد می شوم.

۵- بی‌رحمی کردن به دیگران، هیجان‌انگیز هست.

۶- از تمسخر مردم در جلوی دوستانشان، خشنود میشوم.

۷- تماشای دعوا و منازعه مردم، تحریکم میکند.

۸- در مورد اذیت کردن کسانی که آزارم داده‌اند، فکر می کنم.

۹- هیچ وقت از روی عمد به کسی آزار نمیرسانم، حتی اگر از آن شخص خوشم نیاید.

این پرسشنامه جدید و شیوه طراجی آن، به صورت یک مطلب در مجله Personality and Individual Differences در ژانویه سال میلادی به چاپ رسیده هست. به طوری که پیداست به جز سؤال نهم پاسخ مثبت به دیگر سؤالان نشانه سادیستیک بودن شخص هست.

  • بدون دیدگاه
  • 2017-09-23
https://www.rahafun.com/?p=69723
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا