اطلاعات جامع از سکته های قلبی در زنان

اطلاعات جامع از سکته های قلبی در زنان
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

اطلاعات جامع از سکته های قلبی در زنان

he869

آمار کلی سکته های قلبی در کشورمان افزایش یافته است. عوامل خطر فراوانی برای این معضل مطرح است از جمله زندگی بی تحرک، آلودگی هوا، مصرف سیگار در سنین پایین و آمار رو به افزایش آن در زنان، افزایش میزان مبتلایان به دیابت.

اغلب علائم و نشانه های قلبی و درمان در هر دو جنس یکسان است. با این حال دیده شده که در تعدادی از زنان عوارض متفاوت است. با توجه به این که شناخت این تفاوت ها هم برای پزشکان و هم برای بیماران ضروری است، بنا شد که در این هفته به بررسی تفاوت میان زن و مرد در بروز علائم ناشی از تنگی عروق قلب و علائم سکته قلبی پرداخته شود.

زن ها به دلیل مسائل هورمونی از مردان متفاوت هستند. تفاوت در هورمون ها باعث شده تا بیماری های قلبی تا قبل از سن یائسگی در زنان از مردان کمتر باشد، اما پس از بروز یائسگی سکته های قلبی در زنان افزایش می یابد تا جایی که پس از حدود ۱۰ سال میزان آنها با هم برابر می شود.

یکی از شایع ترین و رایج ترین علائم «درد قفسه سینه» است. درد بیماران با فعالیت، هیجان، سرما و حتی خوردن غذای سنگین شروع می شود و با استراحت یا مصرف قرص های نیتروگلیسیرین (زیرزبانی) بهبود می یابد. در زنان ممکن است درد حین استراحت بوده و ارتباطی با فعالیت نداشته باشد و هنوز منشأ درد در قلب باشد. بسیاری از زنان شروع درد خود را در حال خواب عنوان می کنند.

در مواردی دیده شده زنانی که مشکل قلبی آنها در بررسی های بعدی نشان داده شده است، تنها از خستگی شکایت داشته اند. خستگی به تنهایی به ندرت علامت اصلی برای مشکل قلبی است.

در تعدادی از مطالعات دیده شده که در زن ها بر خلاف مردها درد با استراحت و قرص های زیرزبانی بهبود نمی یابد و در عوض به داروهای ضداسید معده پاسخ می دهد در حالی که مشکل واقعی آنها گوارشی نبوده، بلکه قلبی است.

بیماران گاهی دارای علائمی همراه با درد هستند که وجود این علائم شانس بیماری قلبی را ۲ برابر می کند. علائم همراه شامل تنگی نفس، تعریق، تهوع و استفراغ است. در زنان ممکن است علائم همراه شامل درد گردن و حتی درد در پشت قفسه سینه باشد. علامت همراه رایج در مردان، تعریق است.

زنان ممکن است مشکل قلبی خود را به جای درد با تنگی نفس بیان کنند؛ البته این تنها در زنان دیده نمی شود، بلکه افراد مسن، بیماران دیابتی و افراد با اختلالات روانی نیز ممکن است تجربه تنگی نفس را به جای درد داشته باشند.

عموما تپش قلب علامتی از فعالیت غیرمعمول قلب است، این علامت از ضربان آهنگ غیر طبیعی قلب منشأ می گیرد. کاهش خونرسانی به قلب می تواند منجر به تپش شود. جالب است که دیده شده بیماران قلبی زن، گاهی تنها با تپش قلب بدون درد قفسه سینه به اورژانس مراجعه می کنند.

همین تفاوت ها باعث شده تا بسیاری از زنان به دلیل تفاوت های عمده در بروز بیماری خود، با تأخیر در مراجعه و تأخیر در تشخیص مواجه شوند. همین تأخیرها می تواند علتی برای مرگ ناگهانی در زنانی باشد که هیچ مشکل قلبی واضحی تا زمان فوت نداشته اند.

منبع:jamejamonline.ir

 

  • بدون دیدگاه
  • 2015-02-10
https://www.rahafun.com/?p=47747
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا