آشنایی با اجزاء دستگاه تناسلی زنانه

آشنایی با اجزاء دستگاه تناسلی زنانه
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

اجزاء دستگاه تناسلی زنانه

اجزاء دستگاه تناسلی زنانه

بر خلاف دستگاه تناسلی مردانه، تمام اجزاء دستگاه تناسلی زنانه در درون بدن در محوطه لگن قرار گرفته است. دستگاه تناسلی زن از دو بخش عمده خارجی و داخلی تشکیل شده است…

دستگاه تناسلی خارجی شامل فرج (ولو)، مهبل (واژن) و پرده بکارت (هایمن) است.

فرج قسمت کاملا خارجی دستگاه تناسلی زنان است که از بیرون بدن قابل رؤیت است و به صورت یک ناحیه لوزی شکل در بین دو پا و در پایین شرمگاهی (محل رویش موهای زهار) قرار گرفته است. فرج از بیرون توسط لب های بزرگ و کوچک فرج پوشیده شده است. این لب ها هر یک به صورت دو چین نیمه مدور هلالی شکل در دو طرف فرج بوده و در حالت عادی روی هم خوابیده و دهانه فرج را می بندند.

لب‌های  بزرگ فرج از دو لایه‌ پوستی تشکیل شده اند. در زیر لب های بزرگ، لب های کوچک قرار دارند که از دو لایه مخاطی تشکیل شده اند. لب های کوچک در هدایت صحیح ادرار نقش دارند. این دو لبه از بالا و پایین به هم متصل هستند. در محل اتصال این دو لایه در بالا عضو کوچک حساسی به نام کلیتوریس وجود دارد که در اثر تحریک و دستکاری، سفت و کمی بزرگ می‌شود و در احساس لذت جنسی نقش دارد.

در میان لب ‌های فرج فضایی بوجود می‌آید که خروجی پیشابراه (مسیری که ادرار را از مثانه به خارج بدن می‌رساند- محل ادرار کردن) در قسمت بالایی آن است و در پایین آن خروجی واژن (مهبل) قرار دارد.

– در دخترانی که هنوز رابطه جنسی نداشته‌اند اکثر قسمت‌های خروجی واژن با لایه ای نازک به نام پرده بکارت پوشیده شده است. پرده بکارت به صورت یک ورقه نازک (به ضخامت ۱ یا ۲ میلی متر) درست در پشت لب های کوچک فرج قرار دارد و دهانه مهبل را می چوشاند.

در پرده بکارت منافذی برای خروج خون قاعدگی وجود دارد. منفذ پرده بکارت در افراد مختلف، اندازه و شکل متفاوتی دارد و از خصوصیات و ویژگی های آن برای تشخیص باکره بودن یا نبودن شخص استفاده می گردد. در اکثر موارد با اولین ورود آلت مردانه به داخل واژن این پرده پاره می‌شود و برای همیشه از خروجی واژن کنار می‌رود.

– در پوست بالای لبه‌ها در پایین شکم ناحیه برجستگی عانه وجود دارد که در حین بلوغ با تجمع چربی زیرپوستی، حالت برجسته پیدا می‌کند و در روی آن و نیز در روی لب‌های فرج، موهای تناسلی شروع به رویش می‌کنند

دستگاه تناسلی داخلی از واژن، رحم، لوله‌‌های فالوپ (لوله‌های رحمی) و تخمدانها تشکیل شده است

واژن لوله‌ای عضلانی است که از فرج در بیرون بدن تا رحم در داخل بدن امتداد دارد. طول واژن ۱۲-۸ سانتی‌متر در زنان بالغ است. از آنجا که این عضو دارای دیواره عضلانی است می‌تواند منقبض یا منبسط شود. همین خصوصیت باعث می‌شود که واژن بتواند یک جسم به باریکی تامپون تا یک نوزاد هنگام تولد را در درون خود جای دهد. واژن چند عملکرد مختلف دارد. واژن محل قرار گرفتن آلت مردانه در حین رابطه جنسی است و با اعصاب موجود در آن لذت جنسی در حین رابطه جنسی را برای زن بوجود می آورد.

واژن همچنین راهی از رحم به بیرون برای خارج کردن نوزاد در زمان تولد است. همچنین خونهای قاعدگی از این طریق از رحم به بیرون بدن می‌آید. لایه نازک بافتی به نام پرده بکارت که در خود یک یا چند سوراخ دارد خروجی واژن را به طور نسبی می‌پوشاند. شکل پرده بکارت در افراد مختلف با هم فرق دارد. این پرده در اکثر دختران بعد از اولین تجربه جنسی کشیده شده و پاره می‌شود که ممکن است با کمی خونریزی نیز همراه باشد.

واژن در سمت داخل بدن به رحم متصل می‌شود. این اتصال از طریق دهانه رحم که دیواره‌ای قوی و ضخیم دارد و خروجی آن بسیار کوچک است انجام می‌شود. در طی زایمان خروجی دهانه رحم مقداری گشاد می‌شود و به نوزاد اجازه می‌دهد از رحم خارج شود

رحم مانند یک گلابی وارونه در محوطه لگن قرار دارد که کارکرد اصلی آن نگهداری و تغذیه جنین در حال رشد در طی حاملگی است. همچنین در هنگام فعالیت جنسی، اسپرم درون مایع منی مرد  دستگاه تناسلی مردانه پس از ورود به واژن، شنا کرده و از طریق رحم و سپس لوله های رحمی خود را به تخمک می رساند که در صورت حضور تخمک، بارور شدن آن امکانپذیر می گردد.

رحم دیواره‌های ضخیم عضلانی دارد. در حقیقت این عضلات، قوی‌ترین عضلات بدن یک زن هستند. انقباض همین عضلات است که در هنگام زایمان بسیار شدید می‌شود و باعث خروج نوزاد و نیز درد زایمان می‌گردد. وقتیکه زنی حامله نیست رحم تنها حدود ۵/۷ سانتی‌متر طول و ۵ سانتی‌متر عرض دارد.

سطح داخلی رحم از بافتی فعال به نام آندومتر پوشیده شده است . این بافت حساس به تغییرات هورمونی است و پس از بلوغ تا پیش از یائسگی در هر دوره  قاعدگی ، ریزش می کند و خونریزی (عادت) ماهیانه را شکل می دهد. پس از پایان خونریزی، این بافت مجددا تشکیل می شود. تغییرات بافتی آندومتر، فضای رحم را برای پذیرش جنین (در صورت حاملگی) و لانه گزینی آن مهیا می کند.

در دو گوشه بالایی رحم لوله‌های فالوپ یا لوله‌های رحمی قرار دارند که رحم را به تخمدانها متصل می‌کنند. لوله‌های فالوپ که در دو سمت رحم هستند حدود ۱۰ سانتی‌متر طول دارند و عرض آنها از عرض یک رشته ماکارونی بیشتر نیست. در سمت دیگر، یعنی سمتی که نزدیک تخمدانهاست، لوله‌های فالوپ قیفی شکل هستند و دور تخمدان را می‌پوشاند ولی کاملاً به آن متصل نیستند. سمت قیفی شکل با حرکات خود هنگام تخمک گذاری، تخمک خارج شده از تخمدان را به داخل لوله فالوپ هدایت می‌کند و با حرکات دیواره عضلانی خود تخمک را به سمت رحم می‌راند.

تخمدانها دو عدد هستند که یکی در سمت راست و دیگری در سمت چپ قرار می‌گیرند. تخمدانها  تخم مرغی شکل هستند و حاوی هزاران تخمک هستند که بعد از بلوغ و شروع قاعدگی، هر ماه یک تخمک آزاد می‌کنند. این تخمک از طریق لوله‌های فالوپ به سمت رحم حرکت می‌کند. در صورتیکه در این مسیر با اسپرم مردانه برخورد کند تخم تشکیل می‌شود که می‌تواند باعث حاملگی و تولید جنین شود، در غیر اینصورت تخمک به همراه بافتهای رحمی در هنگام خونریزی  قاعدگی از بدن خارج می‌شود.

تخمدانها در زمان بلوغ معمولاً ۵-۴ سانتی‌متر طول دارند. تخمدانها علاوه بر منبع تأمین تخمک، به عنوان غدد درون ریز بدن زن نیز عمل می‌کنند و استروژن و پروژسترون که هورمونهای زنانه هستند تولید می کنند.

نقش زن در تولید مثل:

نقش زن در قیاس با مرد بسیار پیچیده است.نقش مرد اینست که اسپرم تولید کند و برای بارورسازی آن را به دستگاه تناسلی زن و اندام جنسی او منتقل کند.در اینجا نقش مرد در تولید مثل تمام می شود.و نقش اصلی زن بعد تخمک سازی شروع می شود. بعد ترکیب اسپرم با تخمک جنین در رحم شروع به تولید مثل می کند.البته این فرآیند بسیار پیچیده است که در این مبحث به ان نمی توان پرداخت.

رحم:

رحم اصلی ترین عضو تناسلی زن می باشد. که شبیه یک گلابی تخت می باشد. که قسمت پهن آن در بالا و قسمت باریک ان در پائین واقع است. طول رحم حدود ۶ تا ۹ سانتیمتر می باشد که البته تقریبی است.این ابعاد در زنان زایمان کرده بیشتر می شود.

در مرکز رحم حفرهای وجود دارد که حاوی سه سوراخ است.که دوسوراخ به لوله هائی به نام فالوپ ارتباط دارند و و سوراخ پایینی به واژن(مهبل)راه دارد.محلی یا مسیری برای ورود اسپرم است.

واژن(مهبل):

واژن ارتباط دهنده رحم از داخل به خارج آن است.که در هنگام آمیزش جنسی(مقاربت) اسپرم را به رحم می رساند. واژن در سر دارای سوراخی می باشد که به آن دهانه واژن می گویند.این دهانه در دختران باکره بوسیله غشا ویژه ای به نام پرده بکارت پوشانده شده است. که با اولین ارتباط جنسی و دخول آلت کامل توسط مرد پاره می شود.

اعضا تناسلی خارجی زن(مهم در ارتباط جنسی):

تمامی موارد بالا جز اعضا داخلی می شدند ولی اعضا خارجی زن شامل لبهای خارجی و لبهای داخلی و چوچوله(بظر) می شوند این اعضا کم و بیش نمایان هستند.

لبهای خارجی:

لبهای خارجی و یا بزرگ دو چین بزرگی هستند که اندامهای تناسلی داخلی را احاطه کرده اند.این لبهای واژن پوشیده از مو هستند.این لبها طوری واژن را پوشش داده اند که که تنها با جدا کردن این لبها لبهای داخلی واژن قابل مشاهده هستند.ولی با افزایش دفعات تماس جنسی و زایمان وافزایش سن این لبها از باز می شوند.

لبهای داخلی:

با گشوده شدن لبهای خارجی لبهای داخلی که کوچک و ظریف هستند نمایان میشوند. البته اندازه این لبها هم در زنان مختلف هستند. عرض این لبها حدود ۵٫۲ تا ۵٫۵ هستند.

این لبها دارای بافهای عصبی هستند که به تحریکات جنسی حساس هستند.که در این هنگام متورم و اماسیده می شوند.

چوچوله(بظر)(کلیتوریس) :

محل انقطای دو لب داخلی واژن در قسمت بالائی فرج را چوچوله (کلیتوریس) می نامند که به لحاظ ساختاری شباهتی به آلت تناسلی مرد دارد و تفاوت اصلی اش در انازه آن است که به حدود۰٫۷۵ تا ۱ سانتیمتر می رسد.سر آن گرد و مثل نخود است.و بسیار در مقابل تحرکات جنسی بسیار انعطاف دارد و باعث برانگیختگی فوق العاده زن می شود. و می توان گفت کانون تحرکات جنسی زن است . و باید در تماس جنسی توسط مرد به آن توجه شود.

 

تیره شدن رنگ پوست کشاله ران ، واژن ، لبهاى فرج ، نوک پستان در زنان

رنگدانه های پوستی (ملانین) ماده ای میباشند که بوسیله سلول های ملانوسیت در پوست تولید می شوند . افراد تیره پوست دارای ملانین بیشتری در پوست هستند . لک های تیره در پوست ، در اثر تجمع و ته نشین شدن ملانین و همچنین افزایش سلول های رنگدانه ساز در پوست پدیدار میشوند .

در دید کلی تغییرات در رنگ پوست میتواند دلایل متفاوتی داشته باشد . از مهمترین آن عاملهای ژنتیکی و تغییرات هورمونی است . از سویی بعضی از عارضه ها بر تغییر پوست تاثیر میگذارند از جمله : بیماری های متابولیستیک (سوخت و ساز) ، بیماری های التهابی ، Acanthosis nigricans ، اختلالات ژنتیکی ، عفونت های پوستی ، کمبود ویتامین ها ، بیماریهای بدخیم پوستی ، داروها ، سوء تغذیه ، حاملگی ، پرکاری یا کم کاری تیروئید ، بیماری کوشینگ ، سندرم تخمدان پلی کیستیک ، عوامل شیمیایی ، فعال شدن بیش از حد انسولین ، بیماری آدیسون ، نور آفتاب ، ملاسما (لک صورت) و غیره .

تراکم سلول های حاوی رنگدانه های پوست در سطح پوست یکسان نیست . آنها در نوک پستان ، صورت و ناحیه ی تناسلی بیشتر هستند و همچنین میزان آنها در نقاط در معرض نور بیشتر میباشند . نژادهای مختلف دارای ملانین یکسان نیستند .

اکثرا تیرگی لب داخلی (labia minora) به دلیل تغییرات هورمونی ، تحریک پوستی و بارداری میباشد . این تیرگی بعد از سن بلوغ ممکن است بیشتر شود . رنگ تیره لب داخلی در سن بلوغ به علت تجمع رنگدانه ملانینی است که به پوست رنگ میدهد . در خانم های بالغ تجمع این رنگدانه ها میتواند بیشتر بر روی نوک پستان ، کلیتر و لبهاى فرج صورت گیرد و در دوران شیردهی میزان آن بر روی نوک پستان بیشتر میشود .

لکه های قهوه ای رنگ می تواند بر اثر آلرژی تماسی یا قارچ نیز باشد . در صورتی که بر اثر التهاب و عفونت قارچی باشد میتوان آنرا با درمانهای جلدی علاج نمود . پاره ای از نقاط تیره را با لایه برداری و یا لیزر میتوان بر طرف کرد که نمونه بزرگ آن مایکل جکسون ستاره موزیک پاپ آمریکاست .

با افزایش سن زنان ، بافت چربی زیر پوست نازک تر می شود و سیاهرگها اغلب به آسانی قابل رویت میگردند و پوست ناحیه مارک سیاه مایل به آبی بخود میگیرد که حالتی طبیعی است . در این ارتباط خانمها بیشتر به کشاله ران حساس میشوند .

همانطوریکه گفته شد در مجموع تیره شدن لبهای فرج در سنین بلوغ به دلیل تغییرات هورمونی ، بلوغ و تغییرات منظم بدن در حال رشد میباشد . اگر شما در بیست سالگی یا بیشتر باشید ، این حالت معمولا می تواند به دلیل تغییرات هورمونی ، داروهای ضد بارداری و موارد هورمونی مشابه باشد . اگر هر گونه درد ، ناراحتی ، خارش ، تورم یا سایر علایم غیر عادی را داشته باشید با دکترتان مشاوره نمائید . اما اگر غیر از تیره شدن بقیه موارد سلامتیتان طبیعی باشد دلیلی برای غصه خوردن وجود ندارد و زیاد به آن خیره نشوید و من اطمینان دارم که همسرتان نیز این موضوع را بغرنج نکرده است . بهر حال خجالت را کنار بگذارید با توجه به اینکه دلایل دیگری نیز وجود دارد ، با دکترتان نیز مشاوره نمائید چرا که برای من تنها نظر دکتر معالج مورد تائید است .

منبع:

pezeshk.us/?p=6852

serdar.edublogs.org

  • ۴ دیدگاه
  • 2013-02-07
https://www.rahafun.com/?p=4560
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها
  1. سپیده گفت:

    توضیحاتتون واقعأ کامل و عالی بود. واقعأ ممنون.

    • admin گفت:

      خواهش می کنم
      امیدوارم مقاله “اجزاء دستگاه تناسلی زنانه” مفید بوده باشه

  2. پرویز گفت:

    عالی بود
    توضیحات خیلی کامل بود
    مرسی

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا