آیا MDF سرطان زا است؟

آیا MDF سرطان زا است؟
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

آیا MDF سرطان زا است؟

ام دی اف

 

ام دی اف چیست؟

ام دی اف MDF مخفف عبارت انگلیسی تخته فیبری با چگالی متوسطdensity-Medium fibreboard است. تخته ام دی اف متشکل از ذرات چوب و چسبی است که این ذرات را به یکدیگر می چسباند و روی آنها توسط یک روکش ضد آب مثلا از جنس pvc پوشانده می شود. ام دی اف برای ما جذابیت های فراوانی دارد چه از جهت کاربرد و دوام و چه از نظر زیبایی و بازارپسندی، به طوری که غالب کابینت های امروزی از جنس ام دی اف هستند. شاید به سختی بتوان کابینت های فلزی را در خانه های نوساز پیدا کرد. اما لازم است که در اینجا به شما بگویم که بهتر است کمی دست نگه دارید.

 

خطرات ام دی اف

برای چسباندن ذرات چوب در ام دی اف از موادی حاوی فرمالدئید استفاده می شود که این ماده برای سلامتی مضر و خطرناک تشخیص داده شده است و موجب بروز حساسیت های تنفسی، آسم و سرطان می شود. این ماده که درون تخته قرار دارد به مرور زمان از آن خارج می شود. در مورد اینکه میزان فرمالدئید خروجی به حدی می رسد که برای سلامتی خطرناک باشد نمی توان قضاوت قطعی کرد زیرا میزان فرمالدئید خروجی به میزان اولیه آن، عمر تخته، رطوبت محیط و دما بستگی دارد. هر چه تخته جدیدتر و رطوبت و دمای محیط بیشتر باشد میزان فرمالدئید خروجی بیشتر می شود. از طرف دیگر میزان ام دی اف به کار رفته، حجم اتاقی که در آن ام دی اف استفاده شده و میزان تهویه آن بر میزان تجمع فرمالدئید تاثیرگذار است. لازم به ذکر است که تخته هایی با میزان فرمالدئید کمتر و حتی بدون فرمالدئید نیز وجود دارد که این خود حاکی از نیازی است که در این زمینه احساس شده است. در استاندارد ملی ایران نیز برای میزان فرمالدئید استفاده شده در فرآورده های چوبی اظهار نظر شده است. به طور کلی تحقیقات زیادی در مورد انتشار گاز فرمالدئید از ام دی اف صورت گرفته است و در این زمینه هشدارهایی داده شده است.

 

نظر متخصص

دکتر حمیدرضا منصوری عضو هیئت علمی دانشگاه زابل، متخصص چسب و چسبندگی در فرآورده های چوبی از دانشگاه نانسی فرانسه در گفتگوی اختصاصی با هفته نامه غذا و خراسان در این خصوص اظهار داشت که فرمالدئید موجود در تخته ها به مرور زمان متصاعد شده و سرطان زای درجه یک می باشد و تخته هایی تحت عنوان دوستدار محیط زیست و تخته سبز، بیشتر تبلیغات و بازار گرمی است و در حال حاضر در ایران هیچ کارخانه ای ام دی اف بدون فرمالدئید تولید نمی کند. وی در این باره که آیا نوارهای pvc اطراف تخته، جلوی خروج گاز فرمالدئید را می گیرد؟ افزود: فقط آن قسمت از حاشیه ام دی اف که نوار دارد در معرض دید است و قسمتهای دیگر ام دی اف که نه روکش دارد و نه نوار،بسته به نوع طراحی وسیله، می تواند قابل دیدن نباشد.همچنین نوار به هیچ وجه مانع خروج گاز نشده و گاز راه خود را پیدا می کند به خصوص در آشپزخانه که گرم و مرطوب است. وی در پاسخ به این سوال که راه چاره چیست اظهار داشت که جدای از اینکه صنایع باید اصلاح شوند و از جایگزین های غیر مضر استفاده شود در حال حاضر کاری که مردم می توانند انجام دهند این است که روزانه نیم تا یک ساعت درب و پنجره خانه را باز بگذارند تا جریان هوا ایجاد شده و غلظت فرمالدئید کاهش پیدا کند. همچنین بهتر است که در اتاق کودک از این ام دی اف ها استفاده نشود.

حرف آخر

در مجموع ما قصد نداریم که یک صنعت را زیر سوال ببریم. اما برای گریز از خطر احتمالی توصیه هایی را خدمت شما ارائه می کنیم. برای ساخت کمد و کابینت ام دی اف بهتر است از تخته های کهنه تر استفاده کنیم. در فضاهای کوچک و بدون تهویه و با رطوبت و دمای زیاد از ام دی اف استفاده نکنیم و در صورت استفاده، از تخته های ام دی اف با فرمالدئید کم استفاده شود. همیشه وجود تهویه مناسب را در نظر داشته باشیم. در اماکن حساس مانند مدارس، موزه ها، بیمارستان و اتاق کودک استفاده از ام دی اف را محدود کرده و به عوارض مربوطه در این زمینه توجه کنیم. همچنین برای نگهداری مواد غذایی غیر بسته بندی از کمدهای ام دی اف استفاده نکنیم. یادمان باشد که همه چیز محدود به ام دی اف نشده است. کابینت های فلزی هم اگر به خوبی طراحی، ساخته و رنگ آمیزی شوند دوام و زیبایی بیشتری نیز نسبت به ام دی اف دارند. البته جایگزین های ام دی اف محدود به فلز نمی شود می توان از چوب طبیعی یا کامپوزیت های سالم و دوستدار محیط زیست نیز استفاده کرد. توصیه آخر ما خطاب به کسانی است که به عنوان کابینت ساز فعالیت می کنند، اگر خطری باشد قطعا این افراد بیشتر در معرض این خطر قرار خواهند داشت لذا لازم است که در این خصوص پیشگیری های لازم را انجام دهند.

  • بدون دیدگاه
  • 2017-08-23
https://www.rahafun.com/?p=69389
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا