آداب کشورهای مختلف در ماه رمضان

آداب کشورهای مختلف در ماه رمضان
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه

 

 

ماه رمضان

آداب کشورهای مختلف در ماه رمضان

هند: مسلمانان در دهه سوم ماه شعبان و در آستانه فرا رسیدن ماه مهمانی خدا با تمیز کردن مساجد، خود را برای استقبال از ماه مبارک رمضان آماده می‌کنند. روزه داران در این ماه، روزه خود را با نمک، آب و خرما باز می‌کنند. مسلمانان این كشور 10 روز آخر ماه مبارک رمضان را به اعتکاف می‌گذرانند و توجه خاصی به شبهای قدر دارند و در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان به زیارت قبور می‌روند و بر سر مزار آنان قرآن تلاوت می کنند. در هند جمعه آخر ماه مبارک رمضان «جمعه وداع» نامیده می‌شود و به همین مناسبت مسلمانان به بزرگ‌ترین مسجد خود می‌روند و نماز جمعه را برپا می‌دارند.

آداب و رسوم ماه رمضان

.

.

.

مالزی: در این كشور آغاز ماه مبارك رمضان به دلیل تنوع قومی گسترده تا حدودی متفاوت‌تر از دیگر كشورهای اسلامی است. با فرا رسیدن ماه مبارك رمضان چهره اكثر شهرهای این كشور رنگ و بوی مذهبی به خود گرفته و یكی از ویژگی‌های این ماه در مالزی فعال شدن بیشتر مساجد و پخش مداوم دعا، نیایش و قرآن است. یكی از جلوه‌های بارز این ماه كه همچنین به عنوان یك سنت دیرینه در این كشور تلقی می‌شود راه‌اندازی بازارهای رمضان با عنوان محلی «پاسار مالام» است كه در ایام این ماه همه روزه در گوشه و كنار شهرها هنگام افطار برپا می‌شود. در اكثر مساجد این كشور به ویژه مساجد بزرگ، هر شب سفره افطار برقرار است و با اذان مغرب مردم در مساجد با خرما و شربت روزه خود را باز می‌كنند. پس از نماز مغرب هم سفره افطار كامل شده و از روزه‌داران با انواع غذاهای بومی و سنتی پذیرایی می‌شود.از دیگر رسوم مسلمانان این كشور برگزاری نماز «تراویج» است كه این نماز را مسلمانان سنی در شب های ماه رمضان پس از نماز عشا به جماعت می‌خوانند. این نماز بیست ركعت است و در بین اهل سنت رسم است که هر شب یک جزء قرآن را در این نمازها تلاوت کنند تا در پایان ماه رمضان قرآن ختم شود.

آداب و رسوم ماه رمضان

.

.

.

كویت: فضای روحانی و خاصی در ماه رمضان بر سرتاسر این كشور حكم فرماست و در روز آخر شعبان مراسم ویژه‌ای به نام «قریش» برگزار می‌شود که در این مراسم، مردم پایان ماه شعبان و فرا رسیدن ماه مبارک رمضان را جشن و شرینی و حلوای خاصی را بین مردم و خانواده‌ها توزیع می کنند. در پنج روز اول این ماه مردم در دیدارهای خیابانی یا با حضور در خانه بزرگان فرا رسیدن ماه رمضان را به هم تبریک می گویند. در نیمه ماه رمضان و در روز تولد امام حسن مجتبی (ع) نیز مراسم خاصی در این کشور برگزار می شود به گونه‌ای که پس از افطار کودکان با لباس‌های سنتی و نو به خیابان‌ها آمده و با سردادن سرودهای محلی ویژه‌ای این روز را تبریک می‌گویند. از سنت‌های زیبای این ماه در كویت شركت در نماز‌های مستحبی تراویح و برگزاری مراسم افطار دسته جمعی است كه در همه محله‌ها در کنار خیابان‌ها خیمه هایی دیده می‌شود که به توزیع افطار بین مردم می پردازند. در این كشور افرادی با نام «مسحراتی» وجود دارند که در سحرهای ماه رمضان مردم را از خواب بیدار می کنند. تاکید مردم کویت بر اقامه نماز صبح در مساجد از نکات قابل توجه دیگر کویتی‌هاست.

آداب و رسوم ماه رمضان

.

.

.

تركیه: ماه رمضان در میان مسلمانان این كشور از اهمیت خاصی برخوردار است. قبل از شروع این ماه به تزیین خیابان‌ها و مساجد می‌پردازند و با چراغانی كردن مساجد و گذرها، آمدن ماه رمضان را به یكدیگر تبریك می‌گویند. مسلمانان در «بازار عطارین» كه یكی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای قدیمی است، به خرید انواع شیرینی‌ها و غذاهای مخصوص این ماه اقدام می‌كنند. طی این ایام در برخی از شهرهای تركیه چادرها و خیمه‌هایی در میادین و اماكن عمومی به منظور افطاری دادن برپاست. در این كشور مانند بعضی از كشورها بر اساس عادتی دیرینه و قدیمی سحرخوان‌ها به خیابان‌ها و كوچه‌ها آمده و برای بیدار كردن مسلمانان جهت خوردن سحری و اقامه نماز آواز سر می‌دهند. یكی دیگر از برنامه‌های این ماه به نمایش گذاشتن «خرقه شریف» (منسوب به نبی مكرم اسلام(ص)) است كه بسیار مورد توجه مردم تركیه قرار دارد.

آداب و رسوم ماه رمضان

.

.

.

جمهوری آذربایجان: مسلمانان یك هفته قبل از حلول ماه مبارك به تدارك جشن می‌پردازند و این ماه را «ماه عروج» می‌نامند. در این كشور با حلول این ماه مسابقه اسب سواری و جشن‌های ملی برگزار می‌شود. در این ماه صبر، دوری از رذایل و فراموشی اختلافات از ویژگی‌های بارز مسلمانان این كشور است. همچنین خانواده‌های آذربایجانی پتنوس‌های غذا را برای هدیه به خانواده‌های دوست و همسایه خود یا به عنوان احسان به فقرا و نیازمندان می‌دهند و افراد ثروتمند با انجام قربانی و… به نیازمندان كمك می‌كنند. موارد قابل تامل در این کشور، این است که برخی زنان جمهوری آذربایجان که حجاب اسلامی ندارند نیز نسبت به گرفتن روزه اهتمام می‌ورزند و همچنین افرادی هستند که به دلیل عدم شناخت کافی از شعایر دینی روزه می‌گیرند لیکن نماز به‌جا نمی‌آورند!

آداب و رسوم ماه رمضان

.

.

.

نیجریه: با ثبوت هلال، مردم در این کشور جشن‏های باشکوهی برگزار می‏کنند و با زدن طبل در خیابان‏ها می‏چرخند و سرود می‌‏خوانند. افطاری‌ها را در سینی‌ها و طبق هایی در نزدیک مساجد قرار داده و پس از ادای نماز مغرب با یکدیگر مشغول افطاری خوردن می شوند، مردم این كشور افطاری را با همسایگان خود تناول می‌كنند. سحری نیز غذایی مانند «التو» و شیر و چای می‌خورند. فرستادن زیاد صلوات، خواندن مناجات‌ها و دعاهای مخصوص از عادت‌های بسیار زیبا و پسندیده مسلمانان نیجریه است. ثروتمندان در بعضی از ایالت‏های نیجریه، بودجه‌ای مخصوص برای تهیه افطار و سحری فقرا اختصاص می‌دهند.

آداب و رسوم ماه رمضان

.

.

.

مراكش: مسلمانان مراکش این ماه را فرصت بزرگی برای تقرب به خدا و دوری از تفرقه می‌دانند. مسلمانان برای ادای نماز به ویژه نماز شب و نماز تراویح به مساجد می روند.مسلمانان پس از ادای نماز عشا و تراویح به برنامه‌هایی می‌پردازند كه تا سحر ادامه دارد. پس از نماز صبح هم برخی از مردم برای قرائت قرآن کریم و تلاوت دعاهای صبح در مساجد می‌مانند. همچنین افرادی موسوم به «طبال» در کوچه‌ها و خیابان‌ها با زدن طبل مسلمانان را برای خوردن سحری بیدار می‌کنند.

  • بدون دیدگاه
  • 2013-07-08
https://www.rahafun.com/?p=16229
 
تبلیغات ویژهرزرو جایگاه
 
دیدگاه ها

تمامی حقوق این سایت برای رها فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری از مطالب و قالب پیگرد قانونی دارد . طراحی سایت و سئو : شیکنا